Jump to content
Annons

Använda material från youtube till video


JoinAS

Recommended Posts

Hej !

Jag kunde inte hitta nått om detta exakt, och inte heller något specifikt rum där denna fråga passar.

Ang. att lägga upp videoklipp på youtube.

Om man lägger upp en låt på youtube och sedan tar t,ex. detta klipp

http://www.youtube.com/watch?v=UWb5Qc-fBvk

Tar bitar från det och klipper till ett eget klipp som rullar som en video bakom låten.

Men sedan i beskrivningen lägger till vart klippet kommer från och t,ex. länkar eller liknande.

Är det okej, eller är man ute på hal is satt säga?

Jag skulle ju snarare se det som att jag lyfter deras arrangemang, och även t,om länkar/hänvisar till deras riktigt sida. Så jag hävdar ju inte att det är MITT material. Alltså så TAR jag ju ingens material, snarare lånar?

Känns meningslöst att skriva ett mail till "Tommorowland" och fråga om man får använda sig av deras material. Även om jag gjort det så väntar jag mig knappast nått svar.

Tacksam för svar ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det gäller upphovsrätt så är det alltid så att du måste fråga upphovsrättsinnehavaren om du ska använda och/eller förändra deras material om de inte uttryckligen skrivit att man får det.

Jag skulle inte göra en sån grej; å andra sidan är jag en fegis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt omfattas av upphovsrätt, vare sig det är skrivet, inspelat eller filmat - så om du vill använda något som någon annan har gjort, så måste du ha tillstånd.

Gör du det bara för ditt eget nöjes skull och visar för de närmast sörjande, så är det förstås inga problem, men om du publicerar det offentligt, så är det en annan femma.

Troligen är det ingen som bryr sig ändå - och antagligen är det värsta som händer, att upphovsmännen till det du har kopierat, kräver att du tar bort det - men man vet ju aldrig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...