Jump to content
Annons

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Vill spela upp ett spÄr som spelas in pÄ ett annat, utan att blanda in hÄrdvara. GÄr det?

Kör echo layla

Annons
Postat

NÀr du sÀger hÄrdvara, dÄ menar du alltsÄ att ljudet inte fÄr komma ut i den fysiska vÀrlden? Annars kan du ju koppla ett par utgÄngar till ett par ingÄngar pÄ ljudkortet...fast dÄ gÄr du igenom bÄde DA och AD...

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag kanske var otydlig.

Jag vill inte dra sladdar: Jag vill spela upp ljud som ligger pÄ spÄr ett sÄ att det hamnar pÄ spÄr tvÄ. AlltsÄ inte röra mig utanför Cubase.

Redigerat av maxmaxmax
Postat (redigerat)

Flytta pÄ spÄr ett till spÄr tvÄ...eller markera spÄr tvÄ och muta alla andra spÄr utom ett och spela in... eller sola ettan och gör en mixdown...

...eller hur menar du 😉

Redigerat av Grahn
Postat (redigerat)

Tror han menar att skiten ska ske i realtid.

T.ex. om man har ett vstispÄr som man göra om till ett audiospÄr

Redigerat av ChrioN
Postat

Ja alltsÄ det blir ju audio frÄn ett VSTi...automatiskt. Sedan Àr det ju bara att markera ett spÄr och lÄt musiken flöda...spela in lixom. Markera spÄr tvÄ och spela in helt enkelt. Eller Àr det jag som Àr riktigt puckad nu som inte begriper?

Hahaha sorry...men jag hajar nada.

😳

Postat (redigerat)

Nej det blir inte audio av vsti. Man styr ju vtsi'n med ett midi-spÄr...

Nu nÀr jag tÀnker pÄ det sÄ Àr det rÀtt störande att man inte kan routa ljud till ett audio-spÄr i cubase. eller routa "stereo out" till ett audio-spÄr.

Redigerat av ChrioN
Postat
  ChrioN sa:

Ahh ja precis. SĂ„ Ă€r det jue...sorry hahahaaa 🙂😳

Postat
  ChrioN sa:

Nu nÀr jag tÀnker pÄ det sÄ Àr det rÀtt störande att man inte kan routa ljud till ett audio-spÄr i cubase. eller routa "stereo out" till ett audio-spÄr.

Kan man vĂ€l? Skaffa ett riktigt ljudkort.. la la la.. 1820m.. la la la 😳

/Majken

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Àn mer förtydligande:

Jag letar efter en funktion dÀr man vÀljer en utkanal som input-signal.

Det ska inte vara mixdown.

Postat
  maxmaxmax sa:
Àn mer förtydligande:

Det ska inte vara mixdown.

Bara att skicka pÄ en ASIO out i EMU korten och sedan skicka tillbaka till en ASIO in som du spelar in i Cubase. Funkar jÀttebra. Inga sladdar, inget krÄngel, snabbt och enkelt kopplat. Om du har ett EMU kort d.v.s

/Majken

Postat

Jag gissar att det Àr det hÀr du Àr ute efter:

Om du har en VSTi's utkanal pÄ en track, sÄ vill du dela upp den i tvÄ kanaler för att t.ex. lÄgfiltrera den ena och lÀgga nÄn effekt samt högpassfiltrera den andra och lÀgga en annan effekt. Du vill inte att effekterna pÄ insignalen ska pÄverka de andra kanalerna.

SÄhÀr kan du göra:

Skapa tvÄ FX-channels (eller sÄ mÄnga du behöver), sÀtt pre-fader sends frÄn grundkanalen. SÀnk sen grundkanalen till noll sÄ den Àr tyst (mute'a inte, dÄ blir det inget ljud alls). Nu har du dom tvÄ FX-kanalerna att leka med, du kan stÀlla volym och effekter pÄ dom helt oberoende.

Hoppas det hjÀlpte :-)

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
  Arete sa:
Jag gissar att det Àr det hÀr du Àr ute efter:

Om du har en VSTi's utkanal pÄ en track, sÄ vill du dela upp den i tvÄ kanaler för att t.ex. lÄgfiltrera den ena och lÀgga nÄn effekt samt högpassfiltrera den andra och lÀgga en annan effekt. Du vill inte att effekterna pÄ insignalen ska pÄverka de andra kanalerna.

SÄhÀr kan du göra:

Skapa tvÄ FX-channels (eller sÄ mÄnga du behöver), sÀtt pre-fader sends frÄn grundkanalen. SÀnk sen grundkanalen till noll sÄ den Àr tyst (mute'a inte, dÄ blir det inget ljud alls). Nu har du dom tvÄ FX-kanalerna att leka med, du kan stÀlla volym och effekter pÄ dom helt oberoende.

Hoppas det hjÀlpte :-)

inte det jag Àr ute efter, och jag har inte e-mu.

Postat (redigerat)

Spela in pÄ en utkanal? Vad ska du göra?

Spela in samtidigt som du spelar upp?

AlltsÄ anvÀnda en inkanal som utkanal...?

Jag ber skitmycket om ursĂ€kt men jag begriper ingenting. 😏

Kan jag fÄ bjuŽpÄ en muffins som en ursÀkt för att jag Àr sÄ hiiiimla puckad?

...snackar du om ljudkortets egna mixer eller inspelningsprogrammet?

Förklara vad det Àr du ska göra.

😄

Redigerat av Grahn
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

du Àr inte puckad, kompis! ett exempel pÄ vad jag skulle kunna tÀnka mig att göra:

tÀnk att jag har en gruppkanal som hÄller i 20 körer, alla har reverb, magneto och de-esser.

Jag skapar en ny kanal och tÀnker att jag vill spela in allt det dÀr för att slippa ha massa wienerschnitzlar som snor processorkraft. Jag gör ????????????? för att spela upp gruppkanalen och spela in den pÄ den nya kanalen.

Postat (redigerat)
  maxmaxmax sa:
Vill spela upp ett spÄr som spelas in pÄ ett annat, utan att blanda in hÄrdvara. GÄr det?

Kör echo layla

kan du inte lÀgga till en till input i vst-connections, under devices?

dÀr borde du kunna ange att input(add bus) ska ta emot signalerna ifrÄn en viss utÄng. det fungerar med audiophile 2496, men borde ju fungera Àven pÄ andra kort.

sen vÀljer du den nya inputen pÄ den kanalen du vill spela in pÄ.

Redigerat av Itzhak Skenström
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
  Itzhak Skenström sa:
  maxmaxmax sa:

Kör echo layla

dÀr borde du kunna ange att input ska ta emot signalerna ifrÄn en viss utÄng. det fungerar med audiophile 2496, men borde ju fungera Àven pÄ andra kort.

sÄ funkar inte layla.

DÄ Àr det alltsÄ kört?

Postat

Nja...alltsÄ. Om du sitter med Kubajs SX sÄ Àr det bara att sola gruppkanalen. Gör en mixdown och vÀlj att lÀgga in som ett nytt spÄr i Kubajs. PÄ sÄ vis fÄr du ner alla körkanaler med effekterna inbrÀnda till ett stereospÄr.

...eller koka kaffe och kÀka upp dom dÀr wienersnitzlarna.

Det Àr nog det smidigaste jag kan komma pÄ iallfall. Hoppas att det Àr sÄ du menar Maxmaxmax.

Postat
  maxmaxmax sa:
  Itzhak Skenström sa:
  maxmaxmax sa:

Kör echo layla

dÀr borde du kunna ange att input ska ta emot signalerna ifrÄn en viss utÄng. det fungerar med audiophile 2496, men borde ju fungera Àven pÄ andra kort.

sÄ funkar inte layla.

DÄ Àr det alltsÄ kört?

dÄ fÄr du vÀl muta det du inte vill ha med, mixa ner och sen dra in spÄret i projektet igen... ja du fattar. blir ju lite extra jobb, men du slipper ju hÄrdvara

Postat
  maxmaxmax sa:
  Itzhak Skenström sa:
  maxmaxmax sa:

Kör echo layla

sÄ funkar inte layla.

DÄ Àr det alltsÄ kört?

Jo det gÄr med Layla oxÄ. SjÀlv anvÀnder jag Layla24. Det Àr det att om du pluggar in en mick i kanal 5 pÄ kortet sÄ Àr det dÀr du vÀljer att aktivera kanal5 för att sedan fÄ in ljudet i programmet...hajar eller?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

jag undrade om det gick att göra UTAN att köra mixdown eller blanda in hÄrdvara.

Postat (redigerat)
  maxmaxmax sa:
jag undrade om det gick att göra UTAN att köra mixdown eller blanda in hÄrdvara.

Jo det gÄr men det Àr lite omstÀndigare...

Redigerat av Grahn
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
  Grahn sa:
  maxmaxmax sa:

okej.

hur?

Sorry kompis men nu fattar jag inte.

Postat
  maxmaxmax sa:
  Grahn sa:
  maxmaxmax sa:

okej.

hur?

haha 😄 Det Ă€r lugnt.

Jag kan prova att förklara igen....Jag skrev detta tidigare i denna trĂ„d. men kanske var jag lite otydlig. 😏

AlltsÄ det jag vet om iallafall Àr:

1. Skapa en ny audio stereokanal

2. Sola körkanalerna

3. markera den nya audiokanalen

4. tryck pÄ rec

Du spelar alltsÄ in musiken och effekterna pÄ den nya audiokanalen i realtid.

Men mixdown Àr smidigare...

😄

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
  Grahn sa:
  maxmaxmax sa:
  Grahn sa:
  maxmaxmax sa:

okej.

hur?

haha 😉 Det Ă€r lugnt.

Jag kan prova att förklara igen....Jag skrev detta tidigare i denna trĂ„d. men kanske var jag lite otydlig. 😛

AlltsÄ det jag vet om iallafall Àr:

1. Skapa en ny audio stereokanal

2. Sola körkanalerna

3. markera den nya audiokanalen

4. tryck pÄ rec

Du spelar alltsÄ in musiken och effekterna pÄ den nya audiokanalen i realtid.

Men mixdown Àr smidigare...

🙂

driver du med mig?

i cubase?

du fÄr nog förklara tydligare ÀndÄ. vad ska audio IN och OUT stÄ pÄ?

( Hej förresten, forumet. Jag Àr den dÀr idioten ni vet. Den dÀr jobbiga som ALDRIG FATTAR )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.