Jump to content
Annons

MIB

Recommended Posts

Funtar på att köpa extra högtalare till min Hughes & Kettner Tube 20.

Man vet ju aldrig exakt hur det blir förrän man testat, men jag blir lite fundersam

huruvida 20 watt i förstärkaren blir klent ..trots att man kopplat in en sjysst extra låda.

Tycker att den kan spelas ganska högt. Det är Ok. Bra ljud. Men saknar lite fet rymd.

Diggar att ha lite som en vägg av gitarrljud som medhörning (egentligen).

Och den här lilla förstärkaren hamnar ofta på golvnivå.

Någon som vågar sig på en gissning om det kan bidra sjysst trots allt med en extra låda?

Alternativet är ju att jag köper en ny stärkare.

http://www.amptone.com/hktube20.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funtar på att köpa extra högtalare till min Hughes & Kettner Tube 20.

Man vet ju aldrig exakt hur det blir förrän man testat, men jag blir lite fundersam

huruvida 20 watt i förstärkaren blir klent ..trots att man kopplat in en sjysst extra låda.

Tycker att den kan spelas ganska högt. Det är Ok. Bra ljud. Men saknar lite fet rymd.

Diggar att ha lite som en vägg av gitarrljud som medhörning (egentligen).

Och den här lilla förstärkaren hamnar ofta på golvnivå.

Någon som vågar sig på en gissning om det kan bidra sjysst trots allt med en extra låda?

Alternativet är ju att jag köper en ny stärkare.

http://www.amptone.com/hktube20.htm

Det kan absolut fungera. Två högtalare flyttar mer luft än en högtalare. Att få upp elementen från golvnivå kommer också att ge dig mer diskant i lyssningsposition, men du går till viss del miste om tidiga basreflexer från golvet. Har du någon polare som sitter på ett extra kabinett du kan låna och prova är det en bra ide. Fler högtalare blir inte alltid automatiskt bättre, ibland kan det ge tillräcklig skillnad att bara byta ut det element man har.

Är det en vägg av ljud du söker kan nog ändå ett extra kabinett vara en lösning, eftersom du då kan placera kombon och kabinettet en bit ifrån varandra och på det viset få bidirektionell ljudåtergivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att svara på själva frågan i tråden (lol); 20w kan vara i mildaste laget om du förväntar dig en komplett ljudbild vid högre volym från kombon plus extensionskabinett. Det beror mycket på vilka element du kombinerar, och hur trögdrivna de är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, låter vettigt. Vid närmare eftertanke så kanske jag vill ha lite mer baston. Hade en Halkans 60w förut. Den körde jag tillsammans med en Kustom 4x12. Den bidrog väldigt bra. Även med lite baston. Men jag ska nog göra som du är inne på. Försöka arrangera en test på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

vill du ha mera bas skulle jag nog rekomendera en 2X12 med stängd bak. gissar på att din combo är halvstängd (precis som 99% av alla combostärkare).

högtalare väljer du såklart sen efter tycke och smak. ett alternativ för din lyssning är annars att skaffa ett förstärkarstativ som gör att du kan tilta bak den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...