Jump to content
Annons

Tips vid köp av digitalpiano


Sture Gilbert Johansson (oregistrerad)

Recommended Posts

Sture Gilbert Johansson (oregistrerad)

Jag är ute efter ett digitalpiano till min fru, som en gång i tiden var riktigt duktig på detta instrument. För sisådär 20 år sedan skrev hon eget material och var med i div. tävlingar. Hennes senaste var ett Yamaha Clavinova CLP 250.

Hon lär knappast bli lika aktiv som hon var på den tiden, och behöver nu knappast top of the line (makens smärtgräns är definitivt passerad vid 10.000 kronor). Men det ska ändå vara ett piano av hygglig kvalitet. Det ska vara fullstort tangentbord, men modellen får gärna vara så litet som möjligt, då vi bor i lägenhet.

Vad tror du hon ska ha för piano? Och vad bör jag tänka på när det gäller nytt kontra begagnat?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Under 10K-lappen kan du få ett riktigt hyggligt digitalpiano. Själv funderar jag på att köpa denna: http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=291594

Det är dock mer av en budgetlösning. Men den har hammarteknik och var skön att spela på. Antar att de sparat in en del på samplingarnas kvalitet.

Men titta på andra digitalpianon på deras hemsida, de har i flera prisklasser.

Link to comment
Dela på andra sajter

I budgetklassen brukar huvudsakligen Yamaha och Casio nämnas.

Yamaha har två nya modeller P35 (ca 4000kr) och en mer avancerad P105 för ett par tusenlappar mer. Båda har samma mekanik, så om du klarar dig med P35 så kommer du undan rätt billigt. Det som skiljer är anslutningar (midi över USB) och antal ljud. Men spelar man mest på pianoljud så varför betala extra?

Casio lär också ha nya modeller som jag bara läst lite kort om (vet ej vad de heter. Privia kanske.). Jag har fått uppfattningen att de ska ge mer för pengarna. Dock har jag för mig att Casio är extra dyra i Europa, medan de är lågbudget i USA så "bang for the buck" kanske inte stämmer i Svedala.

Jag har tidigare som nybörjare testat P95 och gillade den och den har samma mekanik som de ovan nämnda Yamahamodellerna. Jag köpte dock ett begagnat CP33 med mekanik ett snäpp upp i Yamahas hierarki.

Jag har monterat mitt direkt på konsoller i väggen (en bit trädgårdsslang mellan konsollerna och pianot). På detta sätt blir det lättstädat utan stativben.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

I budgetklassen brukar huvudsakligen Yamaha och Casio nämnas.

Yamaha har två nya modeller P35 (ca 4000kr) och en mer avancerad P105 för ett par tusenlappar mer. Båda har samma mekanik, så om du klarar dig med P35 så kommer du undan rätt billigt. Det som skiljer är anslutningar (midi över USB) och antal ljud. Men spelar man mest på pianoljud så varför betala extra?

Casio lär också ha nya modeller som jag bara läst lite kort om (vet ej vad de heter. Privia kanske.). Jag har fått uppfattningen att de ska ge mer för pengarna. Dock har jag för mig att Casio är extra dyra i Europa, medan de är lågbudget i USA så "bang for the buck" kanske inte stämmer i Svedala.

Jag har tidigare som nybörjare testat P95 och gillade den och den har samma mekanik som de ovan nämnda Yamahamodellerna. Jag köpte dock ett begagnat CP33 med mekanik ett snäpp upp i Yamahas hierarki.

Jag har monterat mitt direkt på konsoller i väggen (en bit trädgårdsslang mellan konsollerna och pianot). På detta sätt blir det lättstädat utan stativben.

Här finns Yamahan:

http://newsletter.paloma.se/webversion/default.aspx?cid=2440&mid=155443&emailkey=66a1a6e4-cee0-42ac-a910-b34f0e38d3f2

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...