Jump to content
Annons

Skulle behöva hjälp med eq någon?


Johan Brynte

Recommended Posts

Annons

Tror jag håller med Miklo. Det finns en tråd här på forumet som tar upp och länkar till en tråd på ett annat forum som heter WHY DO YOUR RECORDINGS SOUND LIKE ASS!? Läs den och du kommer förstå vad vi menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde inte öppna projektet du lägger upp så jag kan inte lyssna på det. Tror du att du skulle kunna lägga upp en bounce med hela låten i wav-format?

Men det du måste tänka på är att du EQ:ar inte fram ett ljud. Ljudet gör du med din synth eller med vad du använder för att åstadkomma ljudet. Kanske behövs det flera olika synthar för att få din bas att låter som den du vill efterlikna. När dina synthar låter som du vill UTAN kompressorer och EQ så är du klar. Sen testar du din bas med din kick och märker kanske att det inte låter lika bra. Då kan det ha att göra med att din kick och din bas bråkar lite med varandra och du kan du plocka fram din EQ och försöka skära lite i basen där kicken har som mest information Och/eller tvärtom.

När din kick och bas låter bra ihop kanske du går på nästa instrument/synth. Bråkar den med basen? Försök då hitta frekvenserna där de bråkar och gör vad du behöver för att de ska bli sams.

En bra riktlinje är att så fort du gör någonting ska du tänka "Varför gör jag det här?". Finns det ett svar. Typ "för att ge kicken med utrymme i de här frekvenserna" så gör det. Finns det inget svar så gör ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...