Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Gå in på menyn och 'download content' Där finns det en del att ladda ner.

Men det motsvarar inte Logic Studio. Bara en bråkdel av det!

Gäller att Du har koll på var Logic Pro är. Det är ett program av massor som finns i Logic Studio.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Vad är det du vill ha/behöver?

Ett fullt fungerande program för musikproduktion. =) Trodde jag köpte det för 1400kr, men tydligen inte alltså?

Redigerat av Bäckwinner
Postat

OK, vad tycker du saknas i så fall? Sitter själv på Logic Studio, men av det jag läste och förstod så verkar nog Logic Pro innehålla allt som behövs.

Har du kollat alla nedladdningsbara filer?

• Gilla 1
Postat (redigerat)

OK, vad tycker du saknas i så fall? Sitter själv på Logic Studio, men av det jag läste och förstod så verkar nog Logic Pro innehålla allt som behövs.

Har du kollat alla nedladdningsbara filer?

Jag vet inte vad och om jag saknar något men trodde jag köpte hela programmet. Vill ju ha allt som behövs. Speciellt eftersom jag är sån rookie att jag skulle kunna sitta och pilla med det och undra varför jag inte lyckas - och så har jag inte hela programmet. Det är ju så luddigt och ingen verkar veta vad som innehåller vad någonstans. Varken när man googlar (både .com och .se) eller här på forumet. :/

Står så här i apple store:

"Logic Pro 9 och MainStage 2 finns också tillgängliga för filhämtning från Mac App Store till ännu lägre pris.

Logic Studio omfattar Logic Pro 9, MainStage 2, Soundtrack Pro 3 och en enorm samling instrument, effekter och ljudslingor. Med fler än 200 nya funktioner har det allt musiker behöver för att skriva, spela in, producera och uppträda."

MainStage 2 verkar man ju kunna vara utan när man producerar musik men "Soundtrack Pro 3 och en enorm samling instrument, effekter och ljudslingor."?

Den svenska wiki:n är ju fel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Logic_Pro - "Från och med version 8, som presenterades den 12 september 2007 ändrades namnet till Logic Studio."

Den engelska http://en.wikipedia.org/wiki/Logic_Pro skriver ju så här:

"On December 9, 2011, Apple announced that Logic Pro Studio 9 would no longer be available in physical form, and would only be sold via the Mac App Store. The price was reduced from $499 to $199.99 for the Logic Pro app, and $29.99 for MainStage. The download was just over 400mb, and 19gb of optional loops were available as in-app downloads." Källa: http://itunes.apple.com/us/app/logic-pro/id459578486?mt=12

Wikin över logic studio på engelska säger så här:

"The package contains Logic Pro, Mainstage, Soundtrack Pro, WaveBurner, Studio Instruments, Studio Effects, Apple Loops, Apple Loops Utility, Impulse Response Utility, Compressor, and QuickTime Pro. It also contains 6 content DVDs containing Jam Pack collections, sound effects, surround music beds, EXS24 samples, and impulse response files and a demo content DVD"

MEN länkar Logic pro som källa: http://www.apple.com/logicpro/specs/

Redigerat av Bäckwinner
Postat (redigerat)

Ja alltså! Logic Pro är allt du behöver för att spela in egentligen.. Den kommer komplett med effekter och allt. Om du däremot vill ha en sjujädra massa loopar och samples med ljud samt mainstage (som du inte verkar behöva) samt sountrack pro samplingar (om du vill göra filmmusik etc). Då är det logic Studio du ska ha.

Men du har allt du behöver för att göra musik och spela in med bara Logic Pro också.. Sen kan du ju ändå ladda hem en drös med loopar att använda som ingår. Gör som KillwithSkill sa i 3e inlägget.

Fast vad är det egentligen du vill göra? Ska du spela in musik och sång via mikrofon och line eller hade du tänkt pilla med loopar och bygga musik?

EDIT: kom på att du kanske skulle ha klarat dig med GarageBand som ingick? GarageBand är annars utmärkt at börja med och ser man sen att det inte räcker till så kan man uppgradera till Logic sen.. 🙂

Redigerat av hegobald
  • Gilla 1
Postat

Verkligen stort tack för era svar!

Det jag vill göra (obs! - alltså inte samma sak som kan 😉 ) är att bygga låtar från grunden. House och annan typ av elektronisk musik. Men även spela in vissång. Sjunga och lira lite gitarr alltså. =)

Men förstår fortfarande inte vad jag missar riktigt med logic studio VS. logic pro. Varför har apple bara delat upp logic studio i logic pro och mainstage i apple store?

"en sjujädra massa loopar och samples med ljud samt mainstage (som du inte verkar behöva) samt sountrack pro samplingar (om du vill göra filmmusik etc).

Det låter ju som något jag vill ha iaf. =)

mainstage är väl "enbart" för när man ska uppträda?

Postat

Ska du göra house är det bättre att leta loopar och samples på annat håll än logics bibliotek, vengeance, loopmasters, native instruments maschine, battery 3 t.ex

• Gilla 2
Postat

Ska du göra house är det bättre att leta loopar och samples på annat håll än logics bibliotek, vengeance, loopmasters, native instruments maschine, battery 3 t.ex

Stort tack för ditt svar! =)

Men så det är "bara" det jag går miste om alltså? Tycker det är konstigt att ingen verkar veta hur det ligger till exakt. =)

Postat

@ Bäckwinner!

Kolla in den här tråden! Syna den noggrant!

https://www.studio.se/index.php/topic/90504-logic-916-ute-och-pa-appstore-for-1399-kronor/page__fromsearch__1

Där får du koll på vad som gäller!

• Gilla 1
Postat

@ Bäckwinner!

Kolla in den här tråden! Syna den noggrant!

https://www.studio.se/index.php/topic/90504-logic-916-ute-och-pa-appstore-for-1399-kronor/page__fromsearch__1

Där får du koll på vad som gäller!

STORT tack! Ska läsa direkt! =)

Postat

Ja har läst den om och om igen men får ändå inte riktigt svar på min fråga, hehe. Det kan troligtvis vara för att jag inte riktigt fattar allt dock. =)

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dom gjorde tydligen om det hela så att Logic Express försvann och att själva grundprogrammet numera finns att köpa separat till ett väldigt förmånligt pris istället.

Nu finns det altså en nedbantad version Logic Pro men med programmets alla funktioner kvar och det dyrare alternativet Logic Studio som utöver själva inspelningsprogrammet även innehåller alla program och övriga filer som loopar och sånt.

Om det går att köpa delar av Studio har jag ingen koll på dessvärre men jag gissar att det inte går.

Redigerat av BurninSven
  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Stort tack för ditt svar! =)

Det jag skulle vilja hitta svar på är något som exakt delar upp Logic Studio i en lista så man tydligt ser. =) Hittar inte ens ett sånt svar hos Apple själv.

Är Logic Studio program i program eller separata tex. Alltså är det som en app i en iPhone eller är det som Photoshop och Illustrator liksom. Sen vad är det exakt för filer som är till dessa program som Logic studio har men EJ Logic pro. VÄLDIGT luddigt och tycker Apple har misslyckats att göra det tydligt. =)

Redigerat av Bäckwinner
Postat

Logic Studio är en "bundle" med flera program. Det ingår Logic pro (som du redan har) samt ett program som heter Mainstage om du ska använda dina Logic project live som backing och kunna ändra lite effekter och så.. Men som sagt bara om du vill spela live typ. Sen ingår Soundtrack pro som är en kraftfull editor och programvara om du mer vill göra film och mixa med film och synkronisera mot film etc. Lite mer ljudeditering.. Man kan säga att det är lite för musik som vad Photoshop är för foton. Sen ingår ett program som heter Waveburner som använd då du ska bränna din CD t.ex enl redbook standarden (vanlig Audio CD). Sen får du tillgång till ca 20000 loopar och samplade instrument. That it. 🙂

Här ett exempel på hur en person tänker använder mainstage

Vill du veta med om soundtrack pro kan du se denna

Samt Waveburner här

Du klarar dig galant med Logic Pro som du redan har.. Jag lovar dig! 🙂

• Gilla 2
Postat

Oj vilket otroligt bra inlägg!! Verkligen stort tack! =)

Kan soundtrack pro jämföras/ersättas med Final cut pro X eller är jag ute och cyklar då? =)

Och kan man jämföra Mainstage med Traktor?

Dessa "20000 loopar och samplade instrument", saknar man inte dessa då? Går dom kan köpa till på något sätt så att det "enda" man blir utan är soundtrack pro och mainstage?

Nu ska jag titta på klippen: =) (vet inte om jag borde gjort det innan jag postat men det lär visa sig =P )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.