Jump to content
Annons

Analogt mixerbord kopplat till Logic?

Recommended Posts

kennethf (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har testat att koppla in mitt analoga mixerbord med hjälp av i/o som plugg i Logic kanalerna och det fungerar som jag vill förutom att det är ganska känsligt för rundgång. Jag kanske arbetar på helt fel sätt?

Tips mottages gärna för att slippa rundgången!

/Kenneth

*uppdatering*

Efter en del joxande kvällstid efter arbetstid så fick jag äntligen bordet och ljudkortet att samarbeta som jag vill.

Om det är stor skillnad i ljudet analogt mot digitalt? det kanske är placeboeffekt men jag får det att låta bättre i mixern än i datorn alla fall.

Här får ni ett smakprov där första halvan är ljudfiler med kompressor och utan EQ och andra halvan innehåller samma kompressor och sedan EQ från mixerbordet.

Kul att höra vad ni tycker.

http://soundcloud.co...d-drums/s-m8aqQ

Redigerat av kennethf
Annons
kennethf (oregistrerad)
Postat

Tack så långt har jag också kommit men tänkte mest om det gick att undvika rundgång helt och hållet. Har jag kopplat rätt?

i/o plugg ut i en kanal i ljudkortet in i mixern och sedan tillbaka in i en kanal i ljudkortet och sedan ut stereo. Är det så enkelt att jag bara sitter och skruvar för hög volym?

Postat

Hmmm Du skickar ut en kanalstrip från Logic ut på en utgång i ditt ljudkort, den skickas sen till mixern, genom mixern in i ljudkortet på en annan kanal och därifrån sedan skickas ut på masterbussen logic och därefter main out från ditt ljudkort.. var har du kopplat main out på ljudkortet? Direkt till monitorer eller?

Vad är det du vill åstadkomma? Det känns lite konstigt kopplat att skicka ljud från ljudkort ut i en mixer och tillbaka in igen.. känns mest som du kommer addera massa egenbrus från mixern om den inte är svindyr och används som "uppvärmare" av signalen vill säga.

• 2 veckor senare...
kennethf (oregistrerad)
Postat

Jag har inte en svindyr mixer men den tillför något som jag gillar som jag inte riktigt kan beskriva. det kanske är bruset jag gillar =)

Hur som nu har jag fått det att fungera förutom att kanal 1 & 2 inte fungerar. dom 6 andra fungerar precis som jag vill just nu.

Ljudkortet är ett Saffire pro 10i/o. Ska man inte kunna köra 8 kanaler in och ut eller måste ett och två vara signade till master?

Postat (redigerat)

Använd mixern enbart som "ljudkort" Med andra ord koppla inte in "tape out" till datorns ljudkort igen.. Då slipper du rundgången

Redigerat av hegobald
kennethf (oregistrerad)
Postat

Rundgången är fixad men jag får inte ut ljud i kanal 1&2?? se ovanför för info om ljudkort om det finns någon som kan hjälpa.

• 2 veckor senare...
kennethf (oregistrerad)
Postat

Efter en del joxande kvällstid efter arbetstid så fick jag äntligen bordet och ljudkortet att samarbeta som jag vill.

Om det är stor skillnad i ljudet analogt mot digitalt? det kanske är placeboeffekt men jag får det att låta bättre i mixern än i datorn alla fall.

Här får ni ett smakprov där första halvan är ljudfiler med kompressor och utan EQ och andra halvan innehåller samma kompressor och sedan EQ från mixerbordet.

Kul att höra vad ni tycker.

http://soundcloud.com/wailingkenneth/raw-mixed-drums/s-m8aqQ

drloop (oregistrerad)
Postat

Svårt att säga om klippet. Kändes mer som två helt skilda mickuppställningar än skillnader med eller utan EQ.

kennethf (oregistrerad)
Postat

okej fast det är exakt samma låt och samma tagning dock inte exakt samma del av låten.

drloop (oregistrerad)
Postat

Bara rumsmick första gången låter det som.

Andra tagningen är med närmickar.

kennethf (oregistrerad)
Postat

haha drloop du menar att jag skulle sitta och ljuga?

jag lovar dig att jag vet vad det är jag har för något. jag har spelat in det och jag har mixat det.

Hur som varför jag la upp klippet var för att vissa funderade över anledningen till varför jag ville koppla mixerbordet till datorn och detta är resultatet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Säger bara hur jag upplever ditt klipp. Inget annat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.