Jump to content
Annons

Nytt svensk bolag inom kort - med inrikting på studioindredning..


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Mitt namn är Bobby Larsson och bor i Kramfors, men även Sundsvall mellan varven. Hemma i Kramfors hos mina förädrar har vi ett mindre snickeri med med flera bandsågar och annat verktyg som behövs.

Jag vill gärna starta en enskilt firma och inte starta detta endast som hobbyverksamhet - kanske någon vänlig kan komma med en kommentar.. om vad som är det bästa alterntativet

Jag jobbar för fullt med ritningar på rackmöbler och studiobänkar, men om någon har ritningar att dela med sig och vill ha provition är välkommen att höra av sig. Här nedan har jag ritat SIDAN på ett av mina bord.. men i Pain (även Adobe Photosohop CS6) jag inte lärt mig fult ut ännu, men nu ser nog vad som är fram o bak o vart racken skall sitta.

Kom gärna med förslag.

OBS! Unterlass säljer sina möbler för 1400 euro minst när vi här kan göra samma kvalitet för halva det priset.

Priset för bordet här när nedan (kommer mkt mer detaljaerade prod.bilder) kommer kostar 6995,- och möjlighet till 6 månaders avbetalning.

post-24396-0-36381200-1344713907_thumb.png

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grymt!

Du skulle kunna göra en enkät har på forumet för lite intressekoll och så. Då kan du kolla också om det är något speciellt önkemål på utförande osv. som många önskar sig. Ju mer standardlösningar som används desto enklare / billigare (jag tror det är så du tänker också).

Rabblar upp några spontana tankar lite huller om buller:

• Kanske demonterbart alá IKEA för att sänka prod. & fraktkostnaderna?

• Bygga i genomfärgad MDF kan bli skitsnyggt!

• Kolla leverantörer av skrivbordsstativ. Var på en mässa och såg några superhäftiga stativ som skulle passa perfekt till ett studiobord.

• Gör en ordentlig marknadsundersökning och räkna en gång extra på det så att allt går ihop.

Jag tycker du har en skitbra idé! Har själv haft liknande funderingar. Kör så det ryker och lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

hur stor marknad är det? finns det inte redan tillverkare som säljer globalt över hela planeten för at det är en extrem liten nischmarknad i varje litet land. många många nya studios är väldigt små...så jag skulle kanske först kolla marknaden och ha produkter för BILLIG kostnad och kompakta lösningar och definitivt baa ta beställningsjobb dvs först order sen göra just den modellen kunden vill ha, kankse ha flera olika alternativ...men finns det en marknad, de med mycket cash tar ett flådigt känt märke föpr att få status. de som inte har cash skulle kunna köpa dina aklternativa MEN tar inte de bara ett gammalt bord eller bygger ett själva?(jag kommer själv bygga ett eget mycket specialtillverkat "bord" eller snarare ställning för att dels få plats men också för att det behöver vara anpassat för min utrustning och studiostorlek, har ínte ytan att bygga studion runt ett bord...varje kvadrat decimeter e noga uträknad att användas....kanske kombinera studiomöbelvarianter med andra typer av specialbord....arkitektritningsbord, staflin? som är större och bättre etc...arbetsbord anpassade för speciella yrken, standardbord e en sak,,,men får man sitt speciella bord..WOW...då behöver man ju inte kompromissa...och anpassa arbetsytan efter bordet, bättre att anpassa bordet efteraetsytsbehovet. framtidens företag blir mer och mer specialicerade på individuellt behov...ikea gör redan massmarknaden nöjd BILLIGT SOM FAN där kan du inte konkurera.lyckas du få dina billiga bord att SE EXKLUSIVA ut WOW då kan du utmana lyxdelen i marknaden...och du kan ju ha 2 olika serier för detta...en deluxe och en standard....

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det första bordet somkommer lanseras På Bilden saknas dock arbetsytan (skivan): Kommer finns i piano-svart eller vit

post-24396-0-20008500-1344721083_thumb.jpg

Är totalt värdelös på att lära mig just SketchUp? Kanske kan passa på att fråga om det finns några andra, mer lämpande för ritingar?

Kommer göra en undersökning av vad folk vill ha, så och inte ta några "bull"-priser. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det något mindre bara så det går in genom dörren. Skämt och sido så funkar Sketchup alldeleles utmärkt. Är själv ingen fena på det men håller på att lära mig. Vet många kollegor som ritar fantastiskt bra i det programmet. Addrumdrum här på forumet är bra på Sketchup.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, det låter bra. Jag ska självklart bygga dem så att man får sätta ihop delarna själv med skruvar osv från IKEA (tror jag). Men jag behöver någon som kan göra några enkla grafiska prod.bilder i Sketchup eller något annat och även ritning. De sistnämnda är inte lika nödvändigt för det kan jag nog fixa själv. Betalar mellan 4-600 kr bilderna. Så om någon ser detta och villig, let me know!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på din ritning och funderar på hur du tänkt det med benen. Vilket material och vad ska låsa konstruktionen i sidled? Det kanske skulle bli en stilrenara och enklare konstruktion med bara två ben / medar istället.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade lite på din ritning och funderar på hur du tänkt det med benen. Vilket material och vad ska låsa konstruktionen i sidled? Det kanske skulle bli en stilrenara och enklare konstruktion med bara två ben / medar istället.

Rätta mig om jag har fel men menar du att det ska vara 2 "ben" istället för (4), eller missuppfattar jag dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel men menar du att det ska vara 2 "ben" istället för (4), eller missuppfattar jag dig?

Rätta mig om jag har fel men menar du att det ska vara 2 "ben" istället för (4), eller missuppfattar jag dig?

Tror jag förstår dig nu, ska försöka få ihop en ritning av hur jag tänker på det

Link to comment
Dela på andra sajter

menar inte att det "ska vara". bara en reflektion. Tänkte att själva stativet kanske går att göra lite enklare. Som det är ritat nu förstår jag inte riktigt hur det ska bli stabilt. Vilket material hade du tänkt till benen / stativet. Kolla Martin Öjes byggtråd, där han limmade linolium på bordsskivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har nu gjort en nu modul och ett ben. Istället för en modul med 2 ben (alltså 2 ben per bord istället för 4), och det blev aningen finare design. Hoppas bara det är gångbart.

Alltså 2 av denna nya modul + bordsyta precis som på den förra versionen,

post-24396-0-45239700-1344786477_thumb.jpg

post-24396-0-92249400-1344786508_thumb.jpg

post-24396-0-02215400-1344786537_thumb.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Benen behöver inte vara mer avancerade än på ett Trident 75 (mixerbord) dvs simpla Z ben.

så här:

T75001.jpg

här är en annan variant:

http://soniccircus.com/api_recording_console_f.jpg

Personligen gillar jag studiobord som är inpererade av gamla mixerbord typ Trident, API osv.

Det bordet jag byggt ser ut som en balandning mellan API(bilden) och Argosy. Jag kollade mycket på gamla mixerbord för att hitta ideér till mitt bord, finns mycket att titta på här:

http://www.recordingconsoles.net/consoles/consoles.htm

api2488.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag tillbaka efter att ha varit offline ett tag. Tänkte slänga upp lite nya bilder på studioborden jag tänkt göra, och som vanligt får jag inte riktigt "till det" i Google's SketchUp, men syns nog ändå..

Ni som kanske undrat om det blir för ostadigt har jag tänkt använda 4 st "reglar" eller vad man kan kalla det - 2 st per modul, och de är färgade i svart. Även bordsskivan kommer ju sitta fast på samma sätt som IKEAs möbler och kommer bidra till att den blir stadig. Observera att bordsskivan nödvändigtvis inte behöver vara svart förstås, men färgade för att visa vad som bidrar till att det ska bli stadigt. Det är dock lite detaljer kvar på hur benen ska se ut, men riktlinjerna är klara. Det är mest bredd som ska fastställas.... ;P Tar gärna emot förslag..

Tänker lite såhär:

  • Studiomöbler ska inte behöva kosta multum..
  • De ska vara byggda så att de ska kunnas demoneras ner vid behov och flytt..
  • De ska ha snygg design men samtidigt vara praktiska..

Är det någon som har önskemål på design osv, hör av er till mig. Skriv här i tråden eller per e-post: robert.b.larsson@live.se

Tack för mig!

post-24396-0-38634600-1345377252_thumb.jpg

post-24396-0-73709000-1345377263_thumb.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du är på något bra här med modulsystemen!

Du behöver fortfarande ta upp momentet i sidled på något sätt. Enklast är nog med en skiva vertikalt mellan benen. Det kommer även stadga upp benen och rent akustiskt är det dessutom en fördel att stoppa reflexen under bordet. Jag skulle aven kottlat i framkant så att inte rackmodulerna behöver ta några laster. Har du tänkt köra MDF tex, behöver du bygga med rätt tjocka skivor (dyrt) och konstruktionen kommer ge mycket spill (också dyrt).

Link to comment
Dela på andra sajter

wellness, jag hade tänkt använda MDF på "sidorna/benen", nu kan inte jag de exakta måtten på skivorna men det går en 1200x2200 mm skiva per rackmodul, så alltså 2 st skivor per bord. Till arbetsytan hade jag tänkt använda något billigare.

  • Förslag på;
  • MDF-tjocklek på sidor/ben?
  • Träslag på arbetsytan?

vad menar du med framkant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...