Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej gott folk,

Som rubriken tyder är jag lite kompfunderad över deras AD/DA converters. I synnerlighet varianterna med AES/EBU. Eller... jag kanske skall expandera min undran till att förtäcka alla converters med fler än 8 kanaler.

Till att börja med måste jag fråga om du har en mono preamp med aes ut på är signalen då digital när den lämnar preampen?(jag förutsätter att så är fallet) och isåfall använder du då bara din ad/da för att ha en in/utgång från/till ditt DAW?

Hur ofta har man i AVID's fall 16 st externa mono preamps med aes ebu eller 8st stereo?

Jag kan tänka mig att dessa converters är avsedda för mixerbord/konsoler med dsub/edac don direkt med aes på?

Är det så de har tänkt?

Också vilken är fördelen jämte deras analoga converters?

(Ursäkta att jag skriver "Converters" men har totalt hjärnsläpp och glömt bort det svenska ordet, konverterare låter banalt.)

Annons
Postat

Omvandlare är det svenska ordet. 🙂

AES/EBU är balanserad, digital överföring av stereosignal i 24-bitsformat. Det är alltså i princip samma som SPDIF, men balanserad.

Har du en monopreamp med AES/EBU ut, så skickar den antingen ut den digitala signalen på den ena kanalen - eller så skickar den samma signal i båda kanalerna.

Postat (redigerat)

20 bitar...

/Mikey

Time slots 4 to 7: These time slots can carry auxiliary information such as a low-quality auxiliary audio channel for producer talkback or studio-to-studio communication. Alternately, they can be used to augment the audio word-length to 24 bits.

Time slots 8 to 27: These time slots carry 20 bits of audio information starting with LSB and ending with MSB. If the source provides fewer than 20 bits, the unused LSBs will be set to the logical “0.”

Antar att det är både och?

Edit: Källa: http://broadcastengi...u_digital_audio

Redigerat av BluesBoy
Postat (redigerat)

Omvandlare är det svenska ordet. 🙂

AES/EBU är balanserad, digital överföring av stereosignal i 24-bitsformat. Det är alltså i princip samma som SPDIF, men balanserad.

Har du en monopreamp med AES/EBU ut, så skickar den antingen ut den digitala signalen på den ena kanalen - eller så skickar den samma signal i båda kanalerna.

Jo jag har förstått att signalen är digital, men det jag inte begriper är vart själva omvandlingen sker? Skickar preampen en PCM signal i 24 bitar vanligtvis 44.1 eller 48? Isåfall vad gör ditt interface?

Vad använder avid för protocoll för att överföra datan från ditt 192/HD interface till din DAW?

Edit: Glömde tacka för att ni ens svarar en virr-panna!

Redigerat av Byzance
Postat

Jo jag har förstått att signalen är digital, men det jag inte begriper är vart själva omvandlingen sker? Skickar preampen en PCM signal i 24 bitar vanligtvis 44.1 eller 48? Isåfall vad gör ditt interface?

Eftersom signalen i kabeln är digital, så har omvandlingen förstås skett i den externa preampens inbyggda AD-omvandlare...

Ljudkortets egna omvandlare används alltså inte om man går in med en digital signal på det sättet, utan signalen kommer in efter ljudkortets omvandlare.

Vad använder avid för protocoll för att överföra datan från ditt 192/HD interface till din DAW?

Ingen aning - men sådant sköter drivrutinerna om, så det är ändå inget man behöver ha koll på själv.

  • Gilla 1
Postat (redigerat)

Tack Claes, det börjar klarna nu 🙂

Då är det nästan bara mina egna funderingar kvar varför man man skulle vilja ha en 100% AES/EBU flerkanalig omvandlare. Jag hade själv körde en Benchmark DAC 1 vilket jag anser vara helt fantastisk rent ljudmässigt då jag fick den på köpet i en bytesaffär.

Jag kan helt och fullt köpa att många tillverkare av låt oss nu säga preamps med AES ut anser att deras omvandlare är fullt och helt goda nog.

Men jag vet inte om jag kan greppa nödvändigheten av dessa 8-16 kanals omvandlare.

Edit: Med tanke på att AVIDS 16digitala med tdif/aes/adat är nära exakt halva priset mot deras analoga så kanske det också är ett tecken och svar på min fråga. Och en indikering på efterfrågan av dessa?

Redigerat av Byzance
Postat

Det finns ju många preampar som inte har inbyggda omvandlare, så där behövs det AD-omvandlare för att kunna få in ljudet i datorn - men för de som har det, så behöver man samla ihop signalerna. Eftersom AES/EBU (och SPDIF) har varsin egen klocka, så är det inte helt lätt att slå ihop dem, utan det måste synkas så att det kommer in till datorn samtidigt på olika kanaler och inte bara blir en enda soppa med digitalt brus, så det är inte riktigt så enkelt som att mixa ihop analoga signaler...

Postat

Ja precis det är det som hela mitt bakomliggande resonemang och tankar kring ämnet.

Ju fler omvandlare desto större jitter, samt en soppa att försöka synca allt.

Det känns som att gå analogt så långt som möjligt innan du byter medium är helt klart lättast.

Sedan vet jag inte exakt hur det fungerar om det räcker att synca alla dina enheter med Word Clock eller om du även måste locka via SMTPE?

Måste också erkänna att jag har dålig koll på när expanderar från en omvandlare till 2x av samma typ eller fler behöver du absolut sätta en till masterclock och resten till slave? Direkt när du går från 1 till 2? Jag antar att det är idialet. Då även om de är av samma typ så måste en alltid sätta klockan så att omvandlarna arbetar samtidigt?

Det finns ju många preampar som inte har inbyggda omvandlare, så där behövs det AD-omvandlare för att kunna få in ljudet i datorn - men för de som har det, så behöver man samla ihop signalerna. Eftersom AES/EBU (och SPDIF) har varsin egen klocka, så är det inte helt lätt att slå ihop dem, utan det måste synkas så att det kommer in till datorn samtidigt på olika kanaler och inte bara blir en enda soppa med digitalt brus, så det är inte riktigt så enkelt som att mixa ihop analoga signaler...

Postat

Sedan vet jag inte exakt hur det fungerar om det räcker att synca alla dina enheter med Word Clock eller om du även måste locka via SMTPE?

Word Clock använder man för synk av enheter. SMPTE är synk till band, så det är helt olika saker.

Måste också erkänna att jag har dålig koll på när expanderar från en omvandlare till 2x av samma typ eller fler behöver du absolut sätta en till masterclock och resten till slave? Direkt när du går från 1 till 2? Jag antar att det är idialet. Då även om de är av samma typ så måste en alltid sätta klockan så att omvandlarna arbetar samtidigt?

Oftast räcker det med den inbyggda klockan, men om man får synkproblem så kör man Word Clock. Med Word Clock måste det alltid finnas en Master som skickar ut klockan - och sedan måste alla andra enheter vara Slave och alltså ta emot klockan.

Läs gärna lite i min Wiki-artikel här, så blir nog det mesta lite klarare 🙂 : http://wiki.kontrollrummet.com/Wordclock

Postat (redigerat)

Word Clock använder man för synk av enheter. SMPTE är synk till band, så det är helt olika saker.

Har för mig att jag med flera höll på och krånglande med SMTPE för att synca "Transport controllern" på ett bord till protools för ett par år sedan.

Även hört att den interna klockan alltid är mest korrekt för den omvandlare du kör (om du inte använder fler och måste använda en extern för att synca de olika enheterna). oavsett om du kör en $$$ Antelope eller Bigben eller vad du nu använder. Alltså att man inte vinner något på att köpa en extern klocka till din kanske "billigare" som sitter inbyggd i enheten. Om det är korrekt eller ej låter jag någon mer sakkunnig slå fast.

Redigerat av Byzance
Postat (redigerat)

Har för mig att jag med flera höll på och krånglande med SMTPE för att synca "Transport controllern" på ett bord till protools för ett par år sedan.

Det kan kanske stämma. SMPTE är som sagt för bandtransport eller annat där man behöver hålla sig på precis rätt position i låten (koden innehåller timme, minut, sekund, frame och subframe för att vara exakt ner till enskilda subframes i film).

Wordclock är för att se till att alla digitala enheter jobbar i synk med varandra.

Båda sakerna är alltså för synk, men på helt olika sätt.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.