Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tjena alla pÄ studio forum!

Precis införskaffat mig nya KRK monitorer och tÀnkte sÀtta upp dem i detta lilla rum (beskrivning i den bifogade filen)

Min frÄga Àr, Àr detta rum för litet och kanske lite för fyrkantigt för bra lyssning?

Jag hÄller pÄ med elektronisk musik och ska inte spela in nÄgra instrument analogt.

Om det hÀr rummet kan funka, var borde jag i sÄ fall ha setupen med monitorer, skÀrm, midi-keyboard mm.?

FörlĂ„t om det Ă€r beskrivet lite dĂ„ligt i bilden, försökte sĂ„ gott jag kunde! 🙂

P.S. Har sÄklart möblering för ÀndamÄlet men orkade inte rita med det i bilden! Peace!

post-23953-0-25869600-1344272609_thumb.png

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En sak jag tÀnkt pÄ i mÄnga sÄna hÀr trÄdar Àr att TS ofta aldrig med ett ord nÀmner vad vÀggarna, golv och tak Àr gjorda av. Lite som att (överdrivet) skriva till ett bilforum; Hej jag har köpt en röd bil, Àr den bra?

Jag tror det kan funka bra, man tar det rum man har, bara man kommer igÄng. Med ett par bra öppna lurar gÄr det att fÄ till kanonljud Àven i ett akustiskt dÄligt rum. SÀtt upp monitorerna pÄ ett skrivbord och lyssna pÄ musik, flytta runt och lyssna var det lÄter bÀst. Hör du ingen större skillnad stÀller du grejerna sÄ det blir mest praktiskt att vara i det lilla rummet, kanske inspelningsgrejerna o monitorerena mitt pÄ lÄngvÀggen och keyboarden vid fönstret. Det Àr bara att dra igÄng! Akustikbehandling osv kan du ta pö om pö. Kul Àr det....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du möjlighet att vÀlja ett större rum sÄ gör det. Enligt din skiss kan du placera högtalarna mot fönstervÀggen och sÀtta upp absorbenter vid första reflexerna. SkÀr sÄ mÄnga hörn du kan med sÄ tjocka absorbenter som möjligt.

// Björn

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...