Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Visste inte om jag valde rätt avdelning men hursomhelst.

Håller på med en progressive house låt nu och sitter fast om hur man gör en slags riser som fades in i leaden.

Ex. http://www.youtube.com/watch?v=QFEA2xCIACM

Det börjar 0.15 och vara till 0.30 då melodin sätts igång.

Har fått fram delvis men det blir bara rörigt när jag gör det. Måste ju finnas någon smidig väg.

Använder fl studio 10 och min melodi är 3 pluck layers om det spelar någon roll.

Fråga om något är oklart annars tackar jag för mig 🙂

Redigerat av legendofdeath
Annons
Postat (redigerat)

Jag tycker det låter som en lång not med automatiserat LP-filter och reverb bara? 🙂 Och just innan "droppet" är LP-filtret snabbt automatiserat ner och upp igen, på samma gång försvinner reverbet helt.

Det lättaste är nog att kopiera synthen en gång och göra en version som inte är pluckad för buildupen, och helt enkelt byta till den pluckade synthen när melodin kommer in. Jag sysslar med FL Studio jag med så om du undrar över nåt tekniskt där kan jag nog hjälpa till med det.

Edit: För reverbet kan du alltså testa att automatisera:

decayen - uppifrån och neråt

Wet/dry - automatisera från endast wet-signalen på reverbet till att reverbet helt försvinner (alltså bara ha "dry" kvar)

Låter ju även som att reverbet stannar kvar i bakgrunden. Du kan ju leka runt med det iallafall, är ganska så säker att det ska räcka för att få till samma effekt - förutsatt att du har ett bra grund-ljud på synthen till att börja med.

Redigerat av JamZam
Postat

Tack för svaret 🙂

Men problemet är att jag har 3 layrade plucks (keys) i sylenth.

Ska jag lägga reverb och lp filter på allt?

Har inte testat att göra exakt som du sa än, men om det inte funkar kanske det blir lättare för dig att hjälpa om jag slänger upp mitt projekt som mp3 så kan du lyssna.

Postat

Fick till det rätt bra tbh.

Det enda problemet var att "risern" inte hade likadant ljud som melodin.

Men det kanske beror på att jag var tvungen att lägga på sustain på alla pluckljud?

Postat (redigerat)

Hm, blir knepigare om du har tre layrade Sylenth-ljud... alltså det bör ju låta likadant om du inte rör nånting annat än ADSR-envelopesen. Och ja, effekterna borde vara på alla tre layers tillsammans 🙂 Tänk dig alla tre sylenth-layers som ett enda ljud. Jag skulle lägga in dom på samma mixer-kanal, eller alternativt skicka allihop till samma mixerkanal om du vill kunna ha olika effekter på varje enskilt layer. Sorry, kan inte förklara enklare. Hoppas du förstår vad jag menar.

Ett annat alternativ är att automatisera decayen på varje layer tillsammans med reverbet och LP-filtret, så att synthen börjar som ett "vanligt" ljud och automatiseras till att plucka. Om det låter logiskt. Då slipper du fippla med fler kopior av ljuden =p

Redigerat av JamZam

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.