Jump to content
Annons

mastering i wavelab


kurt_ko-ben

Recommended Posts

Annons
🙂 Vet inte om det kanske finns någon Demo av Wavelab att ladda hem.. annars blir det Piratsvängen 8 i korsningen Warezgatan/Appzvägen... där kan du nog få mjukvaran gratiz... Charlie Steinberg kanske grimaserar illa, men han är van
Link to comment
Dela på andra sajter

Kurt,

man kan mastra i alla ljudprogram jag sett (inte så många i och för sig). Men det handlar inte så mycket om programmet utan mer om att veta man vill ändra på. EQ, kompressor, dithering finns väl i alla program.

Dunka ut varje spår för sig som en fil. Helst i 24 bit/44.1 eller 32 bit/44.1.

Läs in dem efter varandra i ditt program. En modell är att lägga varje fil för sig på en egen stereokanal. En annan är att lägga dom efter varandra. Om man lägger dem på varsin kanal är det lite enklare att ha olika behandling per fil. Ställ volymer så att svaga låtar blir lite svagare än starka (alltså, det är öronen som bestämmer). Lägg en limiter och dither på mastern. Dumka ut varje fil i 44.1kHz / 16 bit interleaved, detta är den mastrade filen per låt. Om du har filerna under varandra, sätt mute på allihop utom den som skall ut. Upprepa. Läs in filerna i ditt CD-brännarprogram och bränn på.

Det underlättar om man hittar på en bra namnstandard. Man kan lägga "mastrade filer" på en egen katalog, och sen namnsätta dem "01 Första låten" "02 Titeln på andra låten".

Allt går i andra program, men Wawelab och en del andra program göra arbetsflödet lättare. Kostar en peng då.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser inga som helst problem att mastra i Cubase. Själv mastrar jag upp nästan allting i Logic.

Fördelarna med Wavelab är ju att man kan lägga upp en hel platta och bränna på en gång. Med crossfades och allt. Men ska man inte pyssla med sånt så funkar vilken sequencer som helst (förutsatt att den är kompatibel med VST/DX).

Link to comment
Dela på andra sajter

ok!.. några tips på vad för inställningar man kan lägga på vid mastringen?

jag är nybörjare, och jag tänekr själv att man ska försöka komam fram till sitt sound då man själv tycekr det låter bra, det är nog viktigt, men samtidigt tycekr jag det är jävligt bra när man kan få lite insiration av andra personer när det gälelr sånna här saker och försöka jobba med hjälp av dom..

vore tacksam för alla tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
ok!.. några tips på vad för inställningar man kan lägga på vid mastringen?

"Det beror alldeles på materialet och hur du vill att det skall låta" är det tråkiga standardsvar man brukar få - för att det faktiskt stämmer! 😱

Generellt kan man väl säga att de flesta som mastrar idag använder en limiter sist i effektkedjan. Standard är någon av Waves L-pluggar; L3 låter fint till "känsligare" musik och L2 använder du till mangeltechno.

Sätt taket till 0.2 dB under nollan och sänk tröskelvärdet tills limitern börjar lysa rött.

Stanna. Låter det bra?

Om inte, testa att slänga in en multibandskompressor (ifall det är så att något ljud eller speciell frekvens sticker ut som lite hårt) eller en eq innan limitern.

Kanske vill du också ha en stereobreddare någonstans i kedjan, eller varför inte en exciter som lägger till lite snygga övertoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

tänkte bara höra om det är någon som vet ifall wavelab fungerar som ett bra program för mastering?

Som andra redan skrivit kan du mastra i många olika program. Jag valde dock Wavelab för att så gott mitt förstånd räcker, är det bäst. Framför allt gäller detta om du vill göra DVD-Audio. Även om det finns program som ImToo m fl som kan rippa dvd-a, kan dessa inte skapa sådana, vilket alltså Wavelab kan. Detta är heller ännu heller inte vanligt bland övriga mastringsprogram. Ljudkvaliteten blir skyhög om du spelar in i hög upplösning och sedan dithar lagom. Naturligtvis kan du göra mastern i olika "utskrivningslägen", så att du även gör en vanlig 16-bitars cd, till exempel.

Är du inte intresserad av dvd-a behöver du inte Wavelab men visst är det ett bra program. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna mycket på andra låtar du tycker är bra och jämför det med ditt eget material: hur upplever du din egen musik? alldeles för grötig? alla ljuden låter som en stor tung klump? för lite / för mycket bas?

Genom att lära sig hur EQ, kompressor, limiter fungerar och hur de förändrar ljudet kan du lära dig att använda dem på hela mixar också, men utan den kunskapen handlar det mer om tur än skicklighet om resultatet blir bra.

Oftast blir det slutliga resultatet ( läs: efter mastering )bättre om din slutmix är så ren och välljudande som möjligt innan den sista putsen läggs.

Gör man en kompromiss i mixen och tänker ' det fixar vi i masteringen' kan det bara bli sämre, visst det går att fixa småsaker, men samtidigt ökar risken att något annat i mixen blir lidande istället...

Jämför man en dålig mix och jättebra mastering -> Jättebra mix och jättebra mastering kan jag nästan svära på att den sistnämnda vinner med hästlängder i fråga om lyssningsupplevelse.

p.s Dither är en procedur man applicerar när man ska ändra bitdjup på en fil innan den hamnar på t.e.x en CD ( från t.e.x 32 bitar ner till 16 )

Ämnet är väldigt stort så jag går inte in på det i detalj, men du behöver inte bekymra dig över dither i de flesta fall då det det avhjälper oftast bara är hörbart när dynamiken är väldigt stor.. som typ i symfonisk musik

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...