Jump to content
Annons

Litet rum (hemmastudio/bedroom) studiomonitorer eller studiolurar?


jontah

Recommended Posts

Hej!

Hade tänkt glida till 4sound imorgon, får säkert svar på min fråga där med av säljarna, men det kan vara skönt att få lite input från olika håll och sidor!

Jag har ett litet sovrum som jag har en liten studio i, utan monitorer.

Det jag har förnärvarande är:

1xMacbookPro 15"

1xApple Cinema 24" skärm

1xApogee Duet (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242786)

1xVirus TI Snow (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=139743)

1xPioneer HDJ-2000 DJ lurar (http://www.prisjakt....kt.php?p=355460)

1xSennheiser HD-25-II DJ lurar (http://www.prisjakt....kt.php?p=257984)

Inget i rummet är akustikbehandlat för fem öre.

Jag undrar följande:

Är det värt att införskaffa sig ett par Adam A7X (varför jag just väljer ADAM A7X är för att jag har hört otroligt bra om dem samt lyssnat på dem själv då en poolare har ett par och jag blev förälskad!)

eller är det värt att skaffa sig ett par studiolurar istället? Har förstått att basfrekvenserna inte blir bra i ett litet rum, men med studiolurar så blir det bättre!

Sista frågan jag har är, BEHÖVER jag ens köpa nya lurar eller RÄCKER dem lurarna jag har?

Om inte, vad skulle rekommenderas att köpa för studiolurar och vad är det som blir bättre med dessa jämfört med dem jag har?

Super tacksam för svar!

Mvh

J

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Även om basen inte blir bra i ett litet rum (om det nu är så) så rekommenderar i alla fall jag att du har ett par högtalare att växla mellan. Det kan bli extremt jobbigt att sitta i lurar längre stunder. Och då kan det vara skönt att "lufta öronen" lite och höra hur det faktiskt låter i ett par högtalare, ibland kan man få en annan uppfattning om nivåer i lurar och högtalare.

Jag sitter i ett relativt litet rum.. (nu vet jag ju inte hur litet ditt rum är) och jag tycker det funkar. (Beror säkerligen på musikgenre. Jag mixar pop/rock, och behöver oftast inte fokusera längre ner än till ca 50 hz. Men det kan ju bero på att jag inte hör vad som pågår där nedanför också.. så kanske missar jag grejer där nere. Dock inget jag retat mig på.)

Använder Adam A7X och sitter ganska ofta med mina KRK KNS-8400. Angående lurar så har jag inte så bra koll. Mina KRK ger ett väldigt tydligt mellanregister.. dock lite sämre basåtergivning kan jag tycka. Några här har rekommenderat Beyerdynamic 990 PRO (Tror jag), som enligt vissa ska ha djupgående bas.

Vilken typ av musik mixar du?

Edit: Skrev fel märke på de rekommenderade hörlurarna.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag verkar bli först att rekomendera ett par öppna lurar till mixande. Jag skaffade ett par DT 990 PRO efter att ha mixat med slutna lurar plus monitorer i flera år. Med öppna lurar skådar man verkligen ljuse, de är inte lika jobbiga heller att ha långa stunder.

Googla på dem, de får enorma recensioner. Helnöjd. De kostar ca 1400 kr, och återger den djupaste bas och högsta diskanten.

Har du råd köp både såna och Adam. A5 och tom A3 låter oxå väldigt bra.

Edit: Du skriver "Behringer 990 PRO"? Det är nog Beyerdynamic 990 PRO du menar, det är de jag har, Supersköna tygkuddar...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver "Behringer 990 PRO"? Det är nog Beyerdynamic 990 PRO du menar, det är de jag har, Supersköna tygkuddar...

Right! Haha!

Jag har en tendens att alltid blanda ihop de två namnen. 🤪

Edit: Jag är själv sugen på att prova/köpa de lurarna! Att sitta länge i slutna lurar (som jag ofta gör) blir ett svettigt helvete i längden.

Redigerat av Potchipoo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick bäst pris hos svenska E-music. Bra firma att handla av. 😎

http://www.emusic.se/product/17513/Beyerdynamic-DT-990-Pro

kan tillägga att jag nu med de här lurarna och mina nyinförskaffade gamla JLB L50 monitorer får nästan precis samma ljud i både lurar och monitorer. Det känns väldigt enkelt och bra jämfört med förr, då lät det helt olika med eller utan lurar. Jag kör lurarnas ljud som referens för att ställa in högtalarna, de har två volymkontroller för mid och diskantelement, har dem på nästan neutralt. Nu när jag i sakta mak får upp ljudabsorbenter i studion tycker jag mig märka att det blir tydligare diskant i rummet. Märkligt, fast kanske helt naturligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag i sakta mak får upp ljudabsorbenter i studion tycker jag mig märka att det blir tydligare diskant i rummet. Märkligt, fast kanske helt naturligt?

Tanken som slog mig, var att du nu antagligen kan fokusera mera avslappnat på diskanten med lite mera dämpad akustik. Istället för att basfrekvenser flänger omkring hejvilt. Kanske är ett något sådant naturligt skäl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken som slog mig, var att du nu antagligen kan fokusera mera avslappnat på diskanten med lite mera dämpad akustik. Istället för att basfrekvenser flänger omkring hejvilt. Kanske är ett något sådant naturligt skäl?

Ja, typ. Nu har jag ju nya både mixlurar, monitorer och akustikbehandlat både inspelningsrum och mixrum (det är samma rum) skaffat bättre mikrofonpark och mkt bättre reverb, så om OM jag efter detta kan få till bättre inspelningar så blir det svårt att säga vad som påverkat mest.

Det var i alla fall jobbigt förr när jag hade så pass olika ljud i lurar resp monitorer. Audio Technica ATH-M50 är anings diskantfattiga i jämförelse med DT 990 PRO, så mixade jag med dem (AT) så var det risk för vassa cymbaler. Det blev en hel del gissande hur det skulle låta i andra system, nu kan jag försöka skruva så det låter precis som jag gillar det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

For: Beautifully crisp mid- and high-end range

with fantastic stereo representation

Against: Open back means sound leakage

and not a huge amount of sub-bass

Saxat från futuremusic, är basen något problem? basen är viktigast för mig, finns det några andra lurar som är återger basen bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone Pro2900 - men de är i en lite annan prisklass... 😉

Ett annat alternativ kan vara Beyerdynamic DT880 Pro, som är halvöppen och enlgt vad jag har läst ska ha ett mer neutralt ljud än DT 990 Pro... Tyvärr har jag inte fått tillfälle att testa DT 880 Pro ännu, men DT 990 Pro är bra, även om de inte ger mig riktigt allt jag vill ha i en mixningslur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...