Jump to content
Annons

Hjälp ang låga frekvenser i liten studio


Vibes

Recommended Posts

Håller på att bygga en liten studio på endast 11 kvm.

Känner till att detta är i minsta laget speciellt då jag vill ha bra kontroll på de lägsta frekvenserna.

Vissa säger att det går att ordna med akustikbehandling vilket jag kommer göra oavsett, andra säger att det är omöjligt att återge låga frekvenser i ett så litet rum pga av de fysiska förhållandena.

Satt in mina mått i denna kalkylator - http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

3.8 * 2.8 * 2.2

Första frekvensen som dyker upp i listan är 45.3 hz

Betyder detta att frekvenser lägre än 45 Hz inte går att återge i mitt lilla rum?

Tacksam för lite råd. Har nämligen kämpat med basproblem i flera år och hoppades att mitt nya bygge skulle lösa detta problemet.

Vore mycket tråkigt om man lägger ner tid och pengar för att komma undan ett problem och ändå hamnar i samma sits.

Tack på förhand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror bl a på väggarna om det funkar eller inte...

Om det är "oändligt" hårda väggar, som betongväggar, så stämmer det att det inte kommer att fungera så bra eftersom man med oändligt hårda väggar behöver få plats med åtminstone en våglängd i själva rummet. Är det mer normala väggar, så blir det inte samma problem, eftersom våglängden "får plats" ändå när den läcker igenom väggen också.

Frekvenserna som du får upp i uträkningarna är sådana som kommer att orsaka stående vågor, med utsläcknigar och förstärkningar på olika ställen i rummet - och därför behöver de frekvenserna behandlas med avstämda basfällor (t ex Helmholtz-resonator eller perforerad panel) för att inte ställa till för mycket problem.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

du lär börja med att göra akustikmätning, room eq wizard och mätmick.

det lär iaf inte vara några gigantiska problem med lägsta frekvenserna om det är så tunna väggar och bara ett lager gips.

enligt uträkning så kommer det bli både absorbering och lagake från ca 80hz och mäst ebart lekage från 60hz och neråt.

om detta sämmer ser man dock bara vid akustikmätning.

det blir lite samma som en bilserero, även om man har stora bashögtalare och spelar högt så upplever man ju aldig blir ojämt ljud, förållandet mellan bas och mellan-höga frekvenser, pga bas-lagaket i de tunna plåtväggarna.

så om man inte behöver ljudisolera, att man inte kommer störa grannar, så kan tunna väggar minimera behövet av basfällor.(så länge vägganr/tak/golv håller värmen på vintern)

Link to comment
Dela på andra sajter

adrumdrum - Tackar, det är ju det jag hoppas på. Har bara en granne på 50 meters avstånd kanske men han lever om dag som natt så honom bryr jag mig inte om. Har tilläggsisolerat golvet och taket och hoppas att den tunna isoleringen komme duga när vintern kommer. Annars blir det till att mixa i yllekläder. Tillräcklig temperatur för utrustningen ska jag klara av att hålla med ett par oljeradiatorer.

Ska ta hit en akustiker som får kika på vad som behöver göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av Sveriges bästa och ändå mest prisvärda akustiker hittar du på http://www.diffusor.com/ Matts rekomenderas! 🙂 Eller så kontaktar du Ingemar på Akustikmiljö.. En av Sveriges duktigaste också fast han jobba nog heller med större rum! 🙂http://www.akustikmiljo.se/sv/miljo-ljud/ingemar-ohlsson-akustiker

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...