Jump to content
Annons

Köp av monitorer med bra basåtergivning i liten studio


Vibes

Recommended Posts

Håller på att bygga en ny studio och behöver nya monitorer.

Har läst och åter läst metervis av text på olika forum mm för att komma fram till vilka monitorer jag ska kika på men blir inte klok.

Tänkte höra om någon här kan komma med lite vettiga tips inför köp. Är medveten om att det handlar mycket om smaksak

och kommer givetvis att lyssna på olika varianter men vill ha lite tips så jag vet var jag ska börja.

Lite bakgrundsinfo kanske vore passande.

Studion som jag bygger blir väldigt liten, 11m2. Ca 4*3 meter.

Det är en liten stuga med gipsväggar och lite isolering i dessa, alltså ingen betongbunker.

Musiken jag gör är främst reggae och dub villket innebär att jag MÅSTE ha bra koll på basen, även lågt ner i registret.

Vill att de ska vara bekväma att lyssna på även vid längre mixning.

Rummet kommer att akustikbehandlas med hjälp från akustiker. Inte allt för mycket budget dock.

Budget för dessa monitorer ligger på omkring 10.000-15.000:-

Helst 10 eller även mindre så klart ☺️

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett par Tapco S8 för 6500 om du är intresserad. Svårt att prissätta dem då de intw säljs längre men det låg ett par på vend för 8000 för en månad sen. De har fått riktigt bra kritik i de flesta källor om man googlar lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde kommentera det, men det är verkligen kanonbra att du ska ta hjälp av en akustiker för behandling av rummet! Då får du bästa tänkbara nytta av din investering i monitorerna. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Dippen - Ok känns ju som du är en aning partisk där;) Hur som helst, googlade och hittade två aktiva annoser med S8or för 2500:-.

Yoda - Har funderat på dessa, ska provlyssna nästa vecka. Funkar A8an utmärkt utan sub eller hjälpligt?

Någon tipsade om KRK 10-3, någon som har erfarenhet av dessa? Verkar vara väldigt blandad uppfattning om dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suben går ju ännu lite längre ner i frekvens - men A8:orna räcker till det mesta. Under deras omfång ligger det ändå inte så mycket användbart ljud...

Det kan också vara lite lurigare med placering om man kör med sub.

Link to comment
Dela på andra sajter

I litet rum som inte är behandlat kan sub göra att det blir fel köp ett par Adam A7X och ett par bra lurar så får du mer rätt bas det är mitt förslag ATM 50 lurar har bra bas. Tycker själv basen studsar i väggen brukar trycka dit kuddar i ena hörnet för att jag ska få mer konntrol på den. h Men val av monitor är en smak sak men tycker Adam A7X är bra och många tycker som mig.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på TripMans inlägg. Går inte att få vettig bas ur högtalare i ett så litet rum så Adam A7X samt bra hörlurar är även min rekommendation. Hörlurar jag rekommenderar i detta fall är Ultrasone pro 2900 eller mer prisvärda Beyerdynamc DT990 Pro

Link to comment
Dela på andra sajter

TripMan och hegobald - Ok tack för tips men vet inte vart TripMan fick detta med obehandlat litet rum från?

Litet är det men behandlat ska de bli som jag skrev i inledande text.

Pratade tidigare med akustiker som sa att det går att ordna bra bas även i ett litet rum som detta men att det kanske är klurigare. Lurar är ju ett alternativ men jag ogillar starkt att mixa och ställa ljud i lurar. Speciellt för den här typen av musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja mena Audio-Technica ATH M50 men vist finns det en del att välja på.

Se nedan tror att Ultrasone pro 2900 fick spö för att dom inte var 100% i återgivningen men vad vet jag jag har inga titta på länken.

http://www.soundonso...oheadphones.htm

😱

Den öppna Pro2900 finns inte med i testen du länkar till, utan det är den slutna modellen Pro900. Jag tycker inte att slutna lurar är bra till mixning, utan jag använder själv Pro2900 när det är nödvändigt för mig att mixa med lurar.

Beyerdynamic DT990 Pro tycker jag är lite överdrivna i övre mid och diskant. Enligt vad jag har läst så ska DT880 vara lite mer neutrala (men dem har jag inte testat själv ännu), så de kan i så fall vara ett lämpligare val för mixning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen helt säkert att det är omöjligt att få bra basåtergivning i ett litet tum på 11kvm2?

Anledningen till att jag bygger den här nya studion är just pga att mina gamla studio hade katastrofal basåtergivning.

Vore ju tråkigt om jag lagt ner allt jobb på renovering av denna stuga och flytt av studion och problemet kvarstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Min personliga åsikt är att alla närfältsmonitorer låter skit 😛 . Köper man ett par närfältsmonitorer av bra kvalite´ så kvittar det i stort vad det är för märke. Rummet/placering har som sagts tidigare mer betydelse än märket. Mitt råd, komplettera med en sån här!

00000102125-jvckaboomrvnb1boombox-large.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen helt säkert att det är omöjligt att få bra basåtergivning i ett litet tum på 11kvm2?

Anledningen till att jag bygger den här nya studion är just pga att mina gamla studio hade katastrofal basåtergivning.

Vore ju tråkigt om jag lagt ner allt jobb på renovering av denna stuga och flytt av studion och problemet kvarstår.

Nej - det är inte omöjligt om man bygger på rätt sätt, med avstämda basfällor för att tämja de stående vågorna som uppstår.

Du kan läsa om ett liknande projekt på liten yta i Crunchers stora byggtråd, där det mesta stöttes och blöttes från alla håll och kanter: https://www.studio.se/index.php/topic/53377-diy-byggprojekt-paa-13-kvadrat/ 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast ljud följer naturlagar.. Ljudet transporteras i en hastighet av ca 340 M/s vilket innebär att 20 Hz har en våglängd på ca 17 meter. Problem uppstår då ljudet speglas i mer eller mindre motfas.. För att du ska kunna höra låg basåtergivning ärligt så krävs helt enkelt ett stort rum.. I ett så litet rum som du beskriver kommer du att få problem att tämja basen så hörlurar kommer att bli ett viktigt komplement att kontrollyssna i! Och jag ja älskar mina Ultrasone PRO2500.. Har inte en aning varför dom får så dåliga mätvärlden.. Dom är väldigt äkta i sitt ljud i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast det där att vågformen måste få plats, gäller bara om man har oändligt hårda väggar som inte släpper igenom ett dugg av ljudet. Har man mer normala väggar, så är det inga problem (så länge man också ser till att bygga avstämda basfällor, som kan dämpa rummets resonansfrekvenser). Då får vågformen ändå plats eftersom den sträcker sig utanför rummet också. Om vågformen måste få plats, så hade det ju varit omöjligt att höra annat än diskant i ett par slutna hörlurar, men så är det ju som väl är inte...

Oavsett vilket så är det ändå bra att referenslyssna i lurar också - för det ÄR svårt att få ett litet rum "perfekt" i basen, även om det går att få det väldigt bra, med en del jobb...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Vibes, det är ett väldigt litet rum du har att jobba med och som Hegobald säger så blir det då tufft att få till pga naturlagar osv men det du får kanske kommer duga för dig hursomhelst...det finns ju ratios och roommodes etc med vissa minimala mått som man brukar använda sig av, enklast kan man säga att ett rum absolut inte får vara helt kubiskt utan snarare skall vara rektangulärt och med vissa minimimått men har man inte dessa ytor så får man göra det bästa av situationen, i ditt fall blir det rätt ok med ett par mindre monitorer + lurar typ Ultrasone 2500 som både jag, Claes och Hegobald förespråkar gång efter annan och som utgör ett jäkligt bra komplement!

Har du intresse av att googla lite så sök reviews på B&W (Bowers and Wilkins UK) DM 602 S2 som jag råkar ha ett par till salu för ett bra pris inkl. apsnygga stativ, dom gör jobbet för dig garanterat och har en väldigt bra upplösning/soundstage, skicka PM vid intresse och lycka till hursomhelst***

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...