Jump to content
Annons

Bara knätoppar inga nya imacar eller macpro på apples wwdc


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Det ser inte så ut i alla fall så man får väl sätta ihop nåt då istället. Ska man köpa en förra generationen imac så blir det ju lite som att köpa en begagnad bil till nybilspris och till råga på allt så går den långsammare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tröttnade på Mac och beställde mig en PC igår. Det blev en fin pjäs med 16 GB minne, kraftigt grafikkort (GTX 670), 2 TB hårddisk, 128 GB SSD, med mera. Detta för nätta 14 laxar, nästan tio laxar färre än min Macbook. Visst känns det lite tråkigt att gå tillbaka till stationärt igen, men jag har ju alltid Macbooken och iPaden kvar för resandet. Det är ju trots allt inte allt för ofta.

Men om man ska köpa en ny bärbar Mac så är det här ju ett riktigt bra tillfälle, uppgraderingen ser absolut värdefull ut. Skärmen och storleken framförallt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag väntar till det finns info om hur det blir stöd med stöd för ivybridge och eventuellt äldre os som snö lejonet och bygger en egen macpro istället. Jag ser inget nytt som är speciellt användbart efter 10.6.8 mest en massa trams för kontorsfolk och internetnördar. Det finns redan thunderbolt moderkort så det är bara en tidsfråga innan det funkar oxå och usb3 har vi ju redan nu så......

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer en ny MacBook Pro med ivybridge (dvs 22 nm sandybridge i princip, sandybridge fast tekniken är förbättrad vilket ger lägre värme, mindre ström, vilket gör att dom kan dra upp klockfrekvenserna ett snäpp osv). Ethernet-kabel försvann till mångas förfäran, men apple har tydligen fixat en adapterkabel som går att koppla in direkt i intel thunderbolt-ingången för kabelburet nätverk. Dessutom en imponerande högupplöst skärm, högre än samtliga bärbara PC som jag känner till iaf:

http://www.sweclockers.com/nyhet/15541-apple-lanserar-ny-generation-macbook-pro

Ny mac pro ska tydligen komma också, den nuvarande gamla ångmaskinen har tydligen inte uppdaterats sedan 2010 (inte ångmaskin men vafan, två år gammal hårdvara för extremt mycket pengar liksom).

Från sweclockers:

De stationära datorerna i serien Mac Pro är mer eller mindre dödförklarade eftersom dagens modeller inte uppdaterats sedan 2010, men nu ser det ut som att Apple slår ett slag för skrivbordet.

I vanlig ordning handlar det dock inte om någon konsumentorienterad hårdvara utan om Intel Xeon, det vill säga Sandy Bridge-E med upp till tolv kärnor. Kraftpaketen sägs dessutom erbjudas med grafikkort från AMD, vilket öppnar upp för GPGPU-acceleration via OpenCL.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kommer en ny MacBook Pro med ivybridge (dvs 22 nm sandybridge i princip, sandybridge fast tekniken är förbättrad vilket ger lägre värme, mindre ström, vilket gör att dom kan dra upp klockfrekvenserna ett snäpp osv). Ethernet-kabel försvann till mångas förfäran, men apple har tydligen fixat en adapterkabel som går att koppla in direkt i intel thunderbolt-ingången för kabelburet nätverk. Dessutom en imponerande högupplöst skärm, högre än samtliga bärbara PC som jag känner till iaf:

http://www.sweclocke...ion-macbook-pro

Ny mac pro ska tydligen komma också, den nuvarande gamla ångmaskinen har tydligen inte uppdaterats sedan 2010 (inte ångmaskin men vafan, två år gammal hårdvara för extremt mycket pengar liksom).

Från sweclockers:

Jo men för den som inte vill ha en laptop så spelar det ju ingen roll. Men visst är det en imponerande upplösning frågan är ju bara om vi har nån större användning av den.

Själva formatet på den innebär väl oxå att den är ännu mindre lättmeckad än laptops i övrigt och allt strul/behov av reparation som eventuellt inträffar blir väl således jättedyrt. Priset är ju inte heller direkt fördelaktigt för en vanlig dödlig.

När det kommer till intern hårdvara som ljudkort så är det kört som med alla laptoppar och man blir hänvisad till thunderbolt (som väl är ungefär lika snabbt som pci eller pcie) eller usb. Dvs man fär köpa nytt eller en thunderbolt låda (vilket inte är speciellt billigt) till kort man redan har.

Men för en fotograf med mycket pengar eller en förproduktionsstudio för film "on the road" (typ på väg till eller från jobbet eller för helgarbete) så är det säkert guld på grund av att den är kraftfull och portabel/formatet.

Jag tror inte det kommer en ivybridge imac eller macpro om jag ska vara ärlig. Hoppas verkligen jag har fel för jag var helt inställd på att köpa en ny ivybridge i7 27 tums imac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig varit mycket för mac, men efter veckor av strul med W7, en trasig HP som kom tillbaka från garantirep helt massakerad/i delar (3mån gammal), måste jag säga att man är då bra sugen på hoppa på en MBP med retina...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Aldrig varit mycket för mac, men efter veckor av strul med W7, en trasig HP som kom tillbaka från garantirep helt massakerad/i delar (3mån gammal), måste jag säga att man är då bra sugen på hoppa på en MBP med retina...

Har tänkt tanken jag oxå och den är säkert skitbra utan tvekan men dyr så in i norden och begränsad på många sätt. I alla fall som jag ser det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men för den som inte vill ha en laptop så spelar det ju ingen roll. Men visst är det en imponerande upplösning frågan är ju bara om vi har nån större användning av den.

Själva formatet på den innebär väl oxå att den är ännu mindre lättmeckad än laptops i övrigt och allt strul/behov av reparation som eventuellt inträffar blir väl således jättedyrt. Priset är ju inte heller direkt fördelaktigt för en vanlig dödlig.

När det kommer till intern hårdvara som ljudkort så är det kört som med alla laptoppar och man blir hänvisad till thunderbolt (som väl är ungefär lika snabbt som pci eller pcie) eller usb. Dvs man fär köpa nytt eller en thunderbolt låda (vilket inte är speciellt billigt) till kort man redan har.

Men för en fotograf med mycket pengar eller en förproduktionsstudio för film "on the road" (typ på väg till eller från jobbet eller för helgarbete) så är det säkert guld på grund av att den är kraftfull och portabel/formatet.

Jag tror inte det kommer en ivybridge imac eller macpro om jag ska vara ärlig. Hoppas verkligen jag har fel för jag var helt inställd på att köpa en ny ivybridge i7 27 tums imac.

PCI: Den nuvarande PCI-bussen kan överföra 32 bitar åt gången i 33 MHz vilket ger en maximal överföringshastighet på 133 MB/s.

USB 3: upp till 5 Gbit/s (625MB/s)

THUNDERBOLT: Thunderbolt kan leverera en hög överföringshastighet, med början i hastigheter om 10 Gbit/s, och med en potentiell hastighet uppåt 100 Gbit/s inom tio år efter lanseringen. Med I/O-tekniken Thunderbolt får du två kanaler med en genomströmning på 10 Gbit/s i båda riktningarna i samma kontakt.

Källor:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Interconnect

http://sv.wikipedia.org/wiki/USB#USB_3.0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt

http://www.apple.com/se/thunderbolt/

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tänkt tanken jag oxå och den är säkert skitbra utan tvekan men dyr så in i norden och begränsad på många sätt. I alla fall som jag ser det.

Jo det stämmer, men det är därför man helst inte köper dessa nya om man inte är sugen på extrapass på kneget.

Brorsan fixade en 5 mån gammal MBP i5 för 4500kr och för några månader sen en 2 veckor gammal 4s för 2000kr, med kvitton på båda.

Andrahandsvärdet är såklart betydligt högre men folk som köper dessa produkter nya, som en religion, är knappast några som vänder på kronor och ören. Skambud tas ofta emot med öppna armar.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

PCI: Den nuvarande PCI-bussen kan överföra 32 bitar åt gången i 33 MHz vilket ger en maximal överföringshastighet på 133 MB/s.

USB 3: upp till 5 Gbit/s (625MB/s)

THUNDERBOLT: Thunderbolt kan leverera en hög överföringshastighet, med början i hastigheter om 10 Gbit/s, och med en potentiell hastighet uppåt 100 Gbit/s inom tio år efter lanseringen. Med I/O-tekniken Thunderbolt får du två kanaler med en genomströmning på 10 Gbit/s i båda riktningarna i samma kontakt.

Källor:

http://sv.wikipedia....nt_Interconnect

http://sv.wikipedia....iki/USB#USB_3.0

http://sv.wikipedia....iki/Thunderbolt

http://www.apple.com/se/thunderbolt/

Jag skrev fel tänkte på pcie men det kanske iofs är liknande hastigheter där. Jag undrar hur det blir när det väl hamnar i datorn för man får ju ett intryck av att det ändå bromsas där då.

Sen för oss som håller på med musik så innebär det väl ändå att den största nyttan vi har av thunderbolt med tanke på hastigheten begränsas till snabba ssd hårddiskar för samplingsbibliotek etc. Eventuella pcie enheter som man hänger på en sån kedja begränsas väl av sin egen max hastighet ändå.

Men det kanske i praktiken blir så att flera enheter kan jobba parallellt i samma kedja utan att det bromsar nämnvärt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

PCI: Den nuvarande PCI-bussen kan överföra 32 bitar åt gången i 33 MHz vilket ger en maximal överföringshastighet på 133 MB/s.

Nej den nuvarande PCI-bussen PCI-E 3.0 kan överföra 16 GB per sekund. PCI är en uråldrig överförningsbuss från 1993 som finns kvar på moderkorten endast av kompatiblitetsskäl, viss dock fortfarande vissa grejer som fortfarande använder den gamla PCI-bussen, PCI-E x1 är dess ersättare sedan 2004 😛. Dom vanliga PCI x1-slotsen kan överföra 1 gb/s åt båda hållen samtidigt. Jag har en PCI x4 slot också som mitt usb3-kort sitter i 🙂

(PCI x1-kort kan sitta i alla PCI e-slots. Från x1 till x16 .. däremot kan inte ett x16 grafikkort t ex sitta i en x1-slot, det går heller inte att trycka inte det där så 😛 .. kan vara olika för olika moderkort dock, men i regel så ska det vara så).

Otroligt oseriöst dock att ett tre år gammalt grafikkort sitter i Mac Pro datorerna, inte särskilt pro 😛 .. Finns kort som är otroligt mycket snabbare än det gamla kortet idag, finns ju inte ens att köpa längre, förutom i dom gamla (dvs nya) Mac Pro. 😛 det här får dom fan ta och fixa, grymt oseriöst om man skulle använda Macen till kraftfull videoredigering, 3d-kompilering osv. (Radeon 5850 och 5870 btw, ni som inte kollat. Det var ju t om innan grafikkortet började heta AMD då varumärket ATI fortfarande användes till 2010)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nej den nuvarande PCI-bussen PCI-E 3.0 kan överföra 16 GB per sekund.

Ja jag tänkte väl det att pcie är snabbt, tyckte jag läste en jämförelse mellan thunderbolt och pcie nånstans och att det skulle vara lite jämt skägg mellan dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...