Jump to content
Annons

Någon som har samarbetat med lokal musikskola?


Jaker

Recommended Posts

Kan vara fel subforum men...

Jag håller på att spela in endel akustisk musik för tillfället, en smula underligt med tramporglar, dragspel och dyligt. Nu känner jag ett starkt behov för lite blås i en 3/4 dels låt. Då kom jag att tänka på att kontakta den kommunala musikskolan då dom har en blåsorkester från årskurs 7 och uppåt. Dom borde ju ha en liten ensamble jag kan låna.

Funderingen är ju då. Gör dom sånt? Är det någon som har haft kontakt med musikskolan för liknande saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är nog noll problem i de flesta fall, beror ju på skolan. När jag själv pluggat Ljud & Musikproduktion på högskolan så har vi otaliga gånger tagit in blåsare, jazzband, kammarmusiker etc. från ett lokalt musikkonservatorie. Vill du vara säker på att det låter bra så kan det ju vara idé att sikta åtminstone på ett gymnasium, åk. 7 är rätt ungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest på huruvida dom ställer upp på sånna saker. Tror nivån är sjyst då det står att det är från årskur 7 men merparten är elever från det estetiska programmet. Hur är det mer arr och dylikt? vill dom ha färdiga då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan.

Om du riktar dig till "vanlig" kommunal musikskola/kulturskola, så får det nog vara ganska uppstrukturerat med arr och noter. Tror alldeles säkert att dom tycker att sånt är kul. Det blir ju också en frän grej för de eleverna. Men, om du bestämmer dig för att försöka med det, ta kontakt med musiklärarna först, så ökar möjligheten för dom att kanske planera in det i undervisningen. Samt, att man får räkna med att det kan ta ett antal veckor för eleverna att studera in materialet. Men, som även tidigare sagts, kvalitén kan ju skifta nåt vansinnigt, beroende på svårighetsgrad och omfattning på låt och musikskolan. Skulle nog själv tycka att det skulle vara lite djärvt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det mer arr och dylikt? vill dom ha färdiga då?

I ungefär 99 fall av 100, ja 🙂 Du kan göra det ganska lätt själv även om du är oerfaren, googla vilka tonomfång som olika blåsinstrument har så du vet vad som är fysiskt möjligt att spela. Generellt för t.ex. trumpeter är också att högre toner kräver mer muskulatur och erfarenhet för att spela, så en blåsares omfång varierar lite på samma sätt som sångares omfång gör. Ha också i åtanke att blåsare måste kunna andas rätt ofta mellan toner. Skitlånga legaton blir t.ex. svårt.

Noter kan du ganska enkelt fixa genom att knappa in Midi i ditt DAW och skriva ut det som noter. Är du ovan med noter kan du låta nån mer kunnig se över dem i efterhand och kanske rätta till lite klavar och grejer så det blir mer lättläst för eleverna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får forska lite, nu har dom väl sommarlov iallafall. Jag tänker mig lite åt 30-tals vaudeville hållet. Men jag verkar inte hitta någon plugg jag kan prova mig fram med. Mjukvaru-instrument är inget alternativ för den färdiga produkten men vore jävligt bra att ha när jag ska göra arret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...