Jump to content
Annons

Början på studiobygge


golden hair

Recommended Posts

Hej svej! Jo, det är så att jag blev lite intresserad av studior för ett tag sen och ville testa hur det skulle bli om jag hade byggt en. Jag har en portastudio och diverse inspelningsgrejer hemma, men inget speciellt rum som bara är studio. Har heller inga trummor och liknande. Så därför ritade jag en första skiss i Google SketchUp, så jag skulle vilja ha det! Har inga planer på att bygga studion riktigt än, men jag är väldigt intresserad av att se hur det skulle kunna se ut.

Så nu skulle jag vilja ha era synpunkter! Jag är inte så väldigt kunnig om akustik, mickplacering, mm. Om det är nåt som ser helfel ut eller så 🙂 Här kommer några screenshots:

post-31159-0-77307000-1337246924_thumb.png

post-31159-0-29967300-1337246930_thumb.png

post-31159-0-02450100-1337246938_thumb.png

post-31159-0-50879400-1337246949_thumb.png

post-31159-0-11754300-1337246960_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons

Nu har jag uppdaterat min ritning lite. Jag har gjort en sånghörna, mickat upp trummorna, räknat lite på monitorpositioner, mm.

Hela studiorummet:

post-31159-0-77536400-1339747274_thumb.png

Redigeringshörnet, med dator, monitorer, portastudio och allt.

post-31159-0-11530200-1339747292_thumb.png

Sånghörnan!

post-31159-0-28132400-1339747311_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Två tankar.

Monitorerna bör vara på mitten av bordet och inte inne i ett hörn. Det ska vara symetri.

Sen är det möjligt att trummorna kommer ställa till de om du ska mica upp stärkaren i hörnet där. Menar att de kommer sjugna å skramla om dem bakgrunden. Eventuellt sätter monitorerna igång trummorna också men det beror ju på...

Link to comment
Dela på andra sajter

post-31159-0-11754300-1337246960_thumb.png

om rummet från början ser ut som den här bilden så är det bäst att sitta med monitorerna mot väggen med soffan. mitt på väggen så det blir samma avsånd till sidoväggarna från båda monitorerna.(symmetriskt höger/vänster). att förskjuta monitor placering åt höger eller vänster gör att det blir skev sereobild(det går att kompensera med symetrisk akusikbehandlig men det finns ingen anledning att göra det i en hemstudio)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vibes: Okej, ska se på det. Problemet är att jag inte vet var jag ska ha synten i så fall, men det måste kunna lösas.

Och angående din andra tanke så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Det går ju att ha trummorna i ett separat rum, men jag har inget mer rum så det går inte riktigt. Jag får fundera på't. Måste väl gå att ställa trummorna i nån position så att det stör minimalt.

adrumdrum: Så ska inte studion se ut, bilderna i det första inlägget gäller inte, jag har gjort om ganska mycket som ni kan se i det andra inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vibes: Okej, ska se på det. Problemet är att jag inte vet var jag ska ha synten i så fall, men det måste kunna lösas.

Tangentbordet kan du ju ha på en utskjutbar skiva under skrivbordet och lägga synthen ovanpå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja såklart...dum som jag är har jag inte ens tänkt på det!

Däremot så har jag kollat lite och synten får plats vid sidan av ändå. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...