Jump to content
Annons

Firewireproblem?


Recommended Posts

Jag har en Mac powerbook G4 (1GHz, 768 MB RAM) köpt i USA. När jag kopplade in mitt externa firewireljudkort (ESI Quatafire 610) låter det skit - sprakigt och endast ur ena hörluren. Jag fattar inte varför. Min enda gissning är att strömförsörjningen via firewire på powerbooken ger fel ström (USA's 110 volt) och inte 230 volt som mitt ljudkort vill ha. Kan detta stämma... eller what the hell is going on???

Har laddat ner nya drivrutiner och kollat hörlurarna.

Någon som vet? Jag skulle bli oerhört tacksam.

/Nudel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Strömteorin tror jag inte på, strömdosorna ska konvertera rätt. Mitt M-audio FW 1814 går t.ex. på 12 V.

Men har du testat att köra med ljudkortets strömdosa? (för att utesluta strömproblemet iaf).

Kör du Jaguar (10.2) eller Panther (10.3)? Eller kanske OS 9?

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Det va då självaste f-n att man ska behöva leta rätt på svaren själv... :rolleyes:

Bara skoja. Men det går ju så mycket snabbare att bli att få svaret serverat på silverfat en någon härlig forumsallvetarbuttler...

Ljudkortet är hungrigt och behöver 24V för att bli nöjd. Så mycket har inte Mac att dela med sig av... Det va nog det som spöka om någon undra.

Men är inte 24 V rätt mycket? Kräver de flesta bra ljudkort så mycket kräm? Man använder ju aktiva moniitorer... Vad är det som behöver all denna spänning?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du kollat övriga utgångar på ljudkortet? Det kanske är fel på hörlursutgången?

Har du kollat kortet mot någon annan dator? Det kan vara läge att ringa in problemet på det viset.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...