Jump to content
Annons

Nybörjare!


ElectricDream

Recommended Posts

Hallå här 🙂

Jag är en rätt stor nykomling i musikvärlden när det gäller att hålla med allting själv. Har tidigare varit medlem i ngt sunkigt band av ngt slag men det var inte det jag skulle dela med mig av 🙂

Min ärade far har rätt så nyligen köpt en Yamaha s03 åt mig och jag

är mer än nöjd med den. Lite krångligt var det att lära sig att "skruva" i den men det fungerar i alla fall.

Sedan fick jag Reason (senaste versionen) till min dator men jag misstänker att det inte är rätt ljudkort eftersom Reason och Yamaha'n inte vill samarbeta med plåtburken... Eller så har min dator ett helt eget liv (vilket inte skulle vara nytt) /:)

Ett annat problem, skulle kunna vara att MIDI gången på datorn inte agerar som planerat. I så fall är det ju bara att koppla om och använda sig av "TO HOST" i stället för de vanliga MIDI IN/OUT kanalerna, men faktum kvarstår. Jag kan inte få ett uns av ljud i Reason hur jag än gör.

Ni veteraner eller de som kan massa sånt här kanske vet på en gång vad det handlar om. Känner mig inte lika hemma på det här som med animeringen 🙂

A little bit of help here would be rather nice /:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltid lättare att svara om du skriver vilket slags dator/OS/ljudkort/reasonversion (2.5/3) du har.

Annars blir det som att svara på: hur långt är ett snöre?

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej, hej! Har en eller två frågor som jag hoppas att någon här inne kan besvara.

Hur mixar man ner det man gjort i Reason till färdig produktion? Eler typ att göra det till wav filer? Jag har även Cubase SX som jag kör rewire med, men har inte riktgt fattat hur man gör allt än, kan man lägga t ex ett trum komp från reason på en kanal och en inspelade gitarr i cubase på en annan? Kan man slut mixa i Cubase från Reason eftersom det inte verkar gå i Reason?

Tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör Reason 3.0 så kan du ju alltid låta datorn känna av vilken klaviatur du har om den inte finns med i listan, sen kan du oxå lära datorn alla klaviaturens reglage. Annars kan du välja "other" plus att du måste se till så du har valt rätt ljudkorts inställningar i preferences rutan.

Hoppas man kunde vara till nån hjälp 🙂

/henke

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är helt nybörjare i hela grejen att skapa musik "i datan". Vad gör man då? Eller vad gjorde ni?

Själv sitter jag och pajar demo låten jag fick med reason 3.0 och känner att jag inte kommer någonstans. Vill verkligen lära mig göra min egen musik! Men på det sätt jag hittils försökt lära mig kommer jag ingenstans.

Tål att tänkas på att jag skaffa Reason 3.0 för bara en vecka sen och har ingen tidigare erfarenhet.

Behöver tips på hur man ska komma igång...

Mvh

Klutte 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv satt jag och byggde loopar i Reason 1 i säkert ett halvår innan jag gjorde nåt man skulle kunna kalla för en låt.

Små korta sekvenser, bara för att lura ut hur allt hängde ihop.

(Fortfarande lite osäker, för övrigt... 😆)

Om du har kunskaper om hur man kopplar en mixer, hur en sampler funkar, hur man programmerar en synt och så vidare så tror jag du är igång i Reason snabbt som attan.

Annars kan det ju vara läge att läsa manualen parallellt med experimenterandet.

Forum som detta är jättebra för nybörjare.

Använd sökfunktionen, kanske har någon ställt samma fråga tidigare?

Annars fråga på, vi är många som kan hjälpa till med det mesta!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej :rolleyes:

Bara en fråga... är man tvungen att köpa/ladda ner olika instrument? känns som att det jag har nu inte är särskilt mycket... vad heter det man då laddar ner? sampels? loopar? 2 ord jag inte har någon vidare koll på...

Redigerat av klutte
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej klutte!

Du kan inte köpa eller ladda ner instrument till Reason (vsti:er t ex). De instrument och effekter som följer med är de du har att röra dig med. Men visst, vill du spela på en Nord Lead, då kan du tanka ner samplingar med en sån och spela i en sampler. Tack och lov är alla enheter i Reason mycket kompetenta och duger gott och väl, som Dumb Dan antyder så kan inte ens de erfarna användarna alla delar av Reason.. du har med andra ord mycket att lära 🙂 Och det är kul att vara så fri från begränsningar inom så klara ramar (om jag inte uttrycker mig luddigt.. 😛 )

det du laddar ner till reason är oftast refills. det är en samling samplingar (enskilda ljud som klippts ut från t ex en låt, eller som blivit inspelade för att användas i t ex reason, t ex enskilda trumslag eller toner från ett piano), loopar (t ex ett trumkomp eller en melodislinga, flera olika ljud m a o). Du kan även ladda ner patchar (förinställda ljud i syntarna, eller inställningar i somliga av effekterna, eller t o m instsällnigar för hur ett ett ljud ska konfigureras då det laddats in i en sampler).

Ja.. jag känner på mig att du inte kommer fatta så mkt av det här. Men jag måste ju iaf få försöka.. Har inte övergett mina planer på att bli lärare än.. 😛

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena smulan:D

Näe men schysst att du tar dig tid...

Jag har seriöst funderat på att köpa mig ett reason, just nu sitter jag på ett nedladdat, men först och främst vill ja se om det är något bra och om jag kan lära mig programet...

En grej bara: Måste man ha köpt reason för att få tillgång till nåt arkiv med diverse "samplings" "loopar" eller finns det nåt grymt ställe där man lätt kan få tag i dem? Jag har sökt lite på Dc++ men har inte hittat något som jag kan använda.

"Nord lead"?

Fan, du kan säkert lära ut inom detta:p se mig som ett försök:P vore skit schysst ifall jag kunde få svar på var jag kan få tag i dessa virtuella instrument eller sampels, loopar. Är det något man kan gå in i en skivaffär och köpa?

Som jag har det nu med ett nerladdat 3.0'a har jag ingen manual, men det kanske går att hitta på nätet?

Jag vet inte om alla på detta forumet sitter och betalar för sina program just nu men en sak e säker, att ifall det här med reason är något ball och bra så är det klart jag lägger ut pengar och köper det! Ser det mer som en test period nu.. kunde lika gärna laddat ner det från hemsidan...

//KLutte

Redigerat av klutte
Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag säga att det inte är tillåtet att diskutera piratkopierade program eller ljudbibliotek på forumet. Ingen behöver därför svara på Kluttes funderingar i den riktningen, tack.

Här hittar du gratis refills, ljud och loopar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1453

https://www.studio.se/index.php?showtopic=991

https://www.studio.se/index.php?showtopic=3122

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att alla borde börja i cubase. Jag ångrar att jag inte gjorde det utan höll mig till fruity loops i 3 år sen reason i 3 år och nu SX i drygt 1 år 🙂

Tycker det e en klar fördel att jobba i cubase alltså. Så lägg ner reason 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Dumma Dan då.. Vi får hoppas Klutte menar att han laddat hem demon från propellerheads hemsida. 🙂 Då måste vi väl få diskutera reason i alla fall.

Ingen seriös datamusiker kan väl vara så tokig att att man laddar hem en piratkopia när grabbarna på Propellerheads varit så bussiga och lagt ut en nästan fullt fungerande demoversion där. Den stora poängen är ju att köper man Reason för dom snuspengar dom tar för det så får man en alldeles ypperlig support och tillgång en massa hjälp och gratis refills.

Uppmaning till alla piratkopierare.. Ni missar den stora poängen med Reason om ni laddar hem en crackad version och i värsta fall gör ni den dyrare för oss andra som faktiskt betalar för Reason 🙂

Ha det gött nu!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag gjort något fel när mina låtar hamnar på 50 mb?! 😉

Vill inte ha låtarna i waw men vet inte hur jag ändrar till mp3...

//KLutte 😉

Du får koda till mp3 utanför Reason, som ju bara exporterar wav eller aif.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det blir skillnad.. Fast det handlar lite om samma diskussionsnivå som hur olika typer av kablar låter olika till högtalare. En av det bästa gratisversionerna är Lame då.. Du hittar den på http://jthz.com/~lame/

Fast om jag får tycka till... mp3 ÄR ett kommersiellt format var patent ägs av Fraunhofer i Tyskland.. Rent musikaliskt och ljudmässigt skulle jag hellre se att alla genast gick över till OGG som är ett fritt format som har framtiden för sig.. Faktum är att OGG kan hantera upp till 255 ljudspår.. Perfekt att dema och testa mulichannel-mixar med. ju.. Senaste Wavelab kan dessutom hantera OGG formatet och jag använder det flitigt.

Mer om OGG HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har splittat frågan, det började bli alldeles för mkt nya frågor under en och samma rubrik.

Det finns alltså ingen speciell Nybörjar kolumn här på forumet.

Har du/ni en ny fråga som inte har med orginalfrågan att göra så skapa en ny.Detblir mkt mkt enklare att h¨lla reda på och att svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...