Jump to content
Annons

Vad är orsaken till mitt problem?


Blejk

Recommended Posts

Tja,

Jag har ett problem med knaster och hackande i FL studio, och om någon skulle kunna spåra orsaken till problemet skulle jag vara evigt tacksam!

1) Ju lägre buffertlängd ju mer knastrar det - Men knaster förekommer även om jag använder högsta buffertlängd eller Asio4All-drivers.

2) http://i.imgur.com/wy0cD.jpg

3) Jag tycker det borde vara processorn som är för slö, men med tanke på att spotify brukar klaga på ljudkortet så blir jag osäker.

4) När jag startar upp ett helt nytt projekt så förekommer inget knaster överhuvud taget, men när jag jobbat ett längre tag på samma projekt så blir det mer och mer vanligt (antagligen pga mer effekter, fler samples, vsts osv)

5) Knaster förekommer aldrig när jag lyssnar på musik (spotify/youtube) eller musik jag gjort själv, i mp3-format.

Så; vad tror ni är felet?

Mycket tacksam för er hjälp!

tillägger; denna datorn jag använder för tillfället http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444543#extra , och felmeddelandet som kommer i spotify lyder "there is a problem with your sound card spotify can't play music"

Redigerat av Blejk
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar nog ganska säkert om att du ställer in lägre latency än vad datorn orkar med, så frågan är vad det är som drar för mycket kraft...

Du har kanske många bakgrundstjänster igång, som virusdödare och diverse annat smått och gott...? Sådant belastar mycket.

Du har kanske ett moderkort med ett chipset som inte funkar så bra med DAW-program (exempelvis nForce4, som visserligen är gammalt vid det här laget, men ändå...) - eller något som behöver en uppdaterad drivrutin?

Har du en bärbar dator, så har du kanske strömsparlägen aktiverade - eller ett nätverkskort som lägger beslag på bussen för ofta, så att det behöver stängas av...?

Kolla gärna också med DPC Latency checker före och efter, så kan du se vilka åtgärder som ger bäst effekt: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Yoda; Tack så mycket!

När jag inte har FL studio igång så ligger latencyn stabilt mellan 200-1 000, men när jag drar igång FL studio och låten är igång, så skjuter latencyn upp emot 40 000.

Se bild: http://i.imgur.com/O5uMy.jpg

Har jag däremot google chrome, anti-virusprogram, skype osv. igång gör det ingen märkbar skillnad på latencyn.

Några andra tankar om vad felet är nu med denna information? 🙂

Redigerat av Blejk
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att stänga av det trådlösa nätverkskortet om det är igång, och även så om du har bluetooth aktiverat.

Dessutom, gå in på datorns egenskaper -> Avancerade systeminställningar ->Fliken Avancerat, välj inställningar under prestanda -> välj Avancerat och se till att det är förbockat för Bakgrundstjänster.

Ser dessutom på den bilden att Latency Checker klagar på att vissa drivrutiner inte är helt 100. Gå in på tillverkarens hemsida och kolla om du hittar några uppdateringar.

Om det är det inbyggda ljudkortet du använder vet jag av erfarenhet att de har en tendens att orsaka lite latency beroende på vilket det är osv.

Klagar Spotify på det ofta eller är det bara om du har FL Studio igång samtidigt?

Redigerat av Aggro69
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har ett ljudkort (externt i ditt fall) så fundera på att skaffa dig det. Troligtvis bästa chansen för att eliminera de oegentligheter du nämner ovanför. Förutsatt att du provat de andra grejerna med avstängning av nätverkskort, prioritering av bakgrundstjänster osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har ett ljudkort (externt i ditt fall) så fundera på att skaffa dig det. Troligtvis bästa chansen för att eliminera de oegentligheter du nämner ovanför. Förutsatt att du provat de andra grejerna med avstängning av nätverkskort, prioritering av bakgrundstjänster osv.

Har provat båda, och ingen nämnvärd skillnad på någon av dom.

Däremot tänkte jag precis på att hackandet och knastrandet blir betydligt mycket värre i sådär två sekunder när jag t.ex öppnar ett nytt program eller web-browsern; detta är väl mer på grund av datorn än av ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag får väl köpa mig ett externt ljudkort. Har ni några tips på något som passar mina behov?

Behöver inte massor av ut/-ingångar då jag ej spelar in utan gör allt i datorn, och har max 1500kr att spendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade precis samma problem när jag körde med bärbar PC. Det beror på att någon drivrutin tar för lång tid på sig i sina avbrott (interrupts). Det kan vara vilken drivrutin som helst. Enda sättet att ta reda på vilken det är blir till att börja inaktivera enheter en efter en tills problemet försvinner. Oftast är det trådlösa nätverkskort som ställer till det.

Tyvärr så är det inte säkert att problemet försvinner bara för att du köper ett externt ljudkort. Dom röda saplarna kommer nog ställa till det ändå, så länge det inte är drivrutinerna till ditt nuvarande ljudkort som är problemet.

Vissa bärbara PC är helt enkelt inte gjorda för sånt här. Man har inte riktigt tänkt när man valde komponenter. Egentligen ska man ta med det där lilla programmet till affären och testa datorn med innan man köper den, annars är det lite gambling, det kan funka skitbra, eller inte alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ASIO drivrutiner är nästan ett måste. Kolla även så att du har ikryssat att alla processorkärnor används i programmet.

Experimentera med de knappar som finns där du ställer in buffersize.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ASIO drivrutiner är nästan ett måste. Kolla även så att du har ikryssat att alla processorkärnor används i programmet.

Experimentera med de knappar som finns där du ställer in buffersize.

Använder mig av Asio4All, anser du dessa vara bra eller dåliga? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder mig av Asio4All, anser du dessa vara bra eller dåliga? 🙂

Har dem också men de krånglar jämt för mig, använder ljudkortets inbyggda istället som fungerar felfritt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte lönt att köpa ett annat ljudkort förrän du har fått en vettig respons i DPC Latency Checker, eftersom det du ser där har med datorn som helhet att göra. För att se om det är ljudkortets drivrutin som bråkar, så kan du kanske testa att stänga av ljudkortet i BIOS och testa igen. Hjälper inte det, så är det något annat som bråkar - och det måste fixas för att det ska kunna bli bättre - oavsett vilket annat ljudkort du skaffar. Oftast handlar sådant om dåliga drivrutiner för någon del i datorn, eller nätverkskort (speciellt trådlöst nätverk) som lägger beslag på för mycket bandbredd på bussen, men ibland är det så illa, att moderkortets chipset inte funkar bra nog för att DAW-programmen ska kunna köras tillförlitligt. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...