Jari Postat 2 mars 2005 Postat 2 mars 2005 Hej. Äger en akustisk ephiphone (stava jag rätt?) 12 strängad. Jag har hittils bara kört med 6 strängar. Är lite sugen på att testa med 12. Hur stämmer man en 12-strängad?
The Edge Postat 2 mars 2005 Postat 2 mars 2005 Du stämmer dom 6 tunna strängarna precis som dom tjocka. D.v.s. du får dubbla toner. e-- e-- h-- h-- g-- g-- d-- d-- a-- a-- e-- e--
Jari Postat 2 mars 2005 Trådstartare Postat 2 mars 2005 Stämmer man de tunna stängarna en oktav högre än de tjocka?
the-great-decay Postat 2 mars 2005 Postat 2 mars 2005 japp..utom de två "tunnaste" om jag minns mig rätt. /Daniel
Kiefz Postat 2 mars 2005 Postat 2 mars 2005 (redigerat) Stämmer man de tunna stängarna en oktav högre än de tjocka? fyra av dom ..g,d,a och "tjocka" e så ska extrasträngen var en oktav högre... lilla e och b så är båda samma oktav.. om jag inte minns fel... edit: fan vad seg jag är 🙂 Redigerat 2 mars 2005 av Kiefz
Henke Postat 2 mars 2005 Postat 2 mars 2005 Stämmer man de tunna stängarna en oktav högre än de tjocka? fyra av dom ..g,d,a och "tjocka" e så ska extrasträngen var en oktav högre... lilla e och b så är båda samma oktav.. om jag inte minns fel... Du minns inte fel 🙂
Stinkey (oregistrerad) Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Eller så stämmer du den i en öppen stämning och spelar slide. Låter skitbra på tolva!!!
Ken Kängström Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Eller så stämmer du den inte alls och spelar falskt som satan.
MusicNixon Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Eller så köper du en Line 6 Variax Acoustic, och spelar simulerad 12:a...
lavrell Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 och innan du gör nåt annat så byter du strängmärke till Elixir! Dom absolut bästa strängarna för ackegura!
Jari Postat 3 mars 2005 Trådstartare Postat 3 mars 2005 Eller så köper du en Line 6 Variax Acoustic, och spelar simulerad 12:a... varför simulera när man har äkta vara? 🙁
Jari Postat 3 mars 2005 Trådstartare Postat 3 mars 2005 Eller så stämmer du den i en öppen stämning och spelar slide. Låter skitbra på tolva!!! Öppen stämning, vad är det för nåt? 🙁
osiris Postat 3 mars 2005 Postat 3 mars 2005 Eller så stämmer du den i en öppen stämning och spelar slide. Låter skitbra på tolva!!! Öppen stämning, vad är det för nåt? 🙁 När man stämmer i ett ackord. Tex. DGDGBD, DADADD, eller andra lustiga stämmningar... I could go on all night 🙂
flintan Postat 13 mars 2005 Postat 13 mars 2005 Eller så köper du en Line 6 Variax Acoustic, och spelar simulerad 12:a... varför simulera när man har äkta vara? 😛 Precis. Variax 12-str sim. låter fördjävligt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.