Jump to content
Annons

Kyrkorgel VSTi ?


Fierze

Recommended Posts

Skulle vara schyst att ha kyrkoorgel, (världens coolaste instrument) som mjukvaruinstrument / VSTi. Då menar jag alltså ingen analogsynth-wannabe-kyrkorgel (eller rhodes/hammondorgel heller för den delen!) utan FET multisamplad katedralorgel eller dylikt, som låter så naturtroget som möjligt. Det bör låta tillräckligt naturtroget för att kunna spelas som soloinstrument och inte bakom en annan ljudmatta.

Inte för jag tror att lyssningsexempel behövs egentligen, men den gamla Bach-hiten Toccata och Fuga i dm brukar låta precis så fett på de flesta inspelningar som det sound jag är ute efter.

Jag har letat en del men inte direkt hittat nåt, tar tacksamt emot alla tänkbara tips på ljudmoduler/VSTi där kyrkoorgel finns med...

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp / hyr en mikrofon och bege dig till närmsta kyrka nån ledig veckodag. Snacka med prästen / kantorn och berätta om ditt problem. Låtsas vara lite intresserad av kyrkan sammtidigt så kanske du får sampla alla toner på bägge klaviaturerna (eller är det tre). Good Luck! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp / hyr en mikrofon och bege dig till närmsta kyrka nån ledig veckodag. Snacka med prästen / kantorn och berätta om ditt problem. Låtsas vara lite intresserad av kyrkan sammtidigt så kanske du får sampla alla toner på bägge klaviaturerna (eller är det tre). Good Luck! 😄

Kan upplysa om att det inte är olika toner på de olika klaviaturerna utan att det beror på vilka stämmor som används. En klaviatur kan kopplas till ett flertal olika stämmor t.ex. principal.

Min morbror är organist så tro mig jag vet. Han köpte f.ö. en digital kyrkoorgel för 250.000. Lol säger jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...