johle Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 (redigerat) Tjena, För ett par helger sen satt jag tillsammans med The Bland Band och mixade deras två senaste låtar ("What's on your mind" och "Anno 1912"). "What's on your mind" blev klar och finns på SoundCloud/YouTube tillsammans med en tidigare låt men den tredje ("Anno 1912") blev vi inte helt nöjda med mixmässigt. De färdiga finns här (som referens för sound): http://soundcloud.com/theblandband/ Denna bifogade låt skiljer sig en del sound- och stilmässigt, så lite kommentarer skulle uppskattas 🙂 Lyssna: Your browser does not support the HTML5 audio tag Länk: http://files.lennefalk.com/The_Bland_Band_-_Anno_1911.mp3 All kritik uppskattas varmt! Hoppas ni får en trevlig påskhelg! MVH Johan P.S. Grabbarna har även en video till en tidigare låt på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=WUkJbTqROwE Redigerat 4 april 2012 av johle
Zakyath Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 vet inte hur detta borde låta mixmässigt, men låten var iaf ett nöje att höra!
Guitar Nilsson Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Finfint bas o dragspelsljud. Trummorna i början har nån sorts "digital hårdhet" som jag själv ofta får på vissa ljud, vad det nu beror på. Nivåerna är bra tycker jag, kanske skulle dragspelet kunnat tas ner lite till förmån för sången. Glad påsk själv! Fast det är långt dit nu. 😎
BluesBoy Postat 11 april 2012 Postat 11 april 2012 Tycker hela mixen låter väldigt vass. Balansen verkar rätt ok.
Lundin Postat 12 april 2012 Postat 12 april 2012 Både vass och hård men jag tror att balansen kan bli bra bara du sänker de frekvenserna lite.. mixat länge i lurar?
johle Postat 12 april 2012 Trådstartare Postat 12 april 2012 (redigerat) Intressanta kommentarer! Ingen diskant är nog höjd markant på instrumenten (vad jag kan minnas nu på rak hand i alla fall), så det måste vara mikrofonerna som har den karaktären. Är det några speciella instrument ni tycker är särskilt vassa eller mest dragspelet? Låten är faktiskt inte alls mixad i lurar, utan endast i monitorer 😮 (Självklart kontrollyssnad i flera olika lurar). Kul med kommentarerna om att mixen känns balanserad 🙂 Den var inte helt lätt att få till! Glad påsk själv! Fast det är långt dit nu. 😎 Haha 😄 Alla låtarna av bandet är mixande med exakt samma monitorer och utrustning/mjukvara. Ni som tycker att den kändes vass får gärna jämföra med denna om ni vill, som är inspelad med samma utrustning, och är mixad samma helg under exakt samma förutsättningar. Tack igen för alla kommentarer! 🙂 Redigerat 12 april 2012 av johle
Lundin Postat 13 april 2012 Postat 13 april 2012 Låten är faktiskt inte alls mixad i lurar, utan endast i monitorer 😮 (Självklart kontrollyssnad i flera olika lurar). Det låter som om ett frekvensområde är överkompenserat på hela mixen pg.a för lång lyssning i hörlurar eftersom det står ut som det gör.. mest därför jag frågade.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.