Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Behöver hjÀlp av elektronik-nördar & förstÀrkar-doktorer hÀr...

Köpte mig en 6505+ combo o de funkar skitbra, Ànda tills jag skulle koppla in min fina effektrack i loopen.... DÄ gick det fina ljudet ivÀg och blev fult, och man blir lite ledsen i ögat...

efter lite efterforskning (som jag sÄklart skulle gjort INNAN jag köpte stÀrkarn) verkar det som att jag inte Àr den enda som stört mig pÄ den undermÄliga, dÄligt designade, effekt-loopen i dessa förstÀrkare....

För att förklara problemet lite kort sÄ kan man sÀga att sÄ fort man sÀtter nÄtt i loopen (t.ex en helt vanlig kabel) sÄ förÀndras ljudet till det sÀmre, gainen ökas (ej önskvÀrt i detta hi-gain-monster) och low-mid/botten tappas samtidigt som signalen förstÀrks och diskanten blir fizzy/ojÀmn/ful.

Har studerat schemat pÄ min förstÀrkare och kommit fram till att det Àr effektloopens "send"-drivsteg som Àr boven i dramat, men jag Àr inte helt sÀker pÄ om mina observationer stÀmmer. Verkar iaf vara lite lustigt buffrad med darlington-transistor m.m, vilket inte Àr det bÀsta om man vill ha en transparent signalanpassning. Hela grejen med buffrad loop Àr för mig nÄgot onödigt ont.

HÀr har ni schemat pÄ min stÀrkare om ni vill nörda in er i nÀstlet.

Lite idéer har jag dock:

1. Kopplar ur send-buffern helt genom att löda loss ena benet pÄ R70, R71 samt R86 och plocka signalen frÄn R70 till R86 istÀllet (helt bypassa send-buffert), vet dock inte vilken slags signalnivÄ eller impedans det blir pÄ signalen dÄ, Àr den för stark/svag, blir det brus frÄn mitt effektrack osv...

2. anvÀnda reverb-loopen istÀllet, dvs plocka ur reverbtanken och anvÀnda den loopen istÀllet... den drivs ju av op-förstÀrkare och torde vara mer transparent Àn darlingtontransistorn i vanliga loopen. sjÀlvfallet krÀver ju detta att RMIX-motstÄndet kopplas ur för en seriell loop... HÀr har jag dock ingen aning om vilka signaler det gÄr till reverbet, det kanske Àr helt uppÄt vÀggarna att försöka anvÀnda detta till linjenivÄ-effektrack?

Fler idéer mottages tacksamt! Tack Ä hej

Redigerat av Limpan
Annons
Postat

Problem löst! Gjorde en variant av alternativ ett, dvs koppla ur drivsteget för senden. Funkar apbra, Àntligen en transparent loop!! :-D Lödde loss R71 & R90 samt drog en ledning dÀremellan, tada!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Har senare Ă€ven bytt ut första förstegsröret mot ett 12AT7 och nu Ă€r jag hemma 😉

Äntligen ett vettigt rent ljud ur stĂ€rkarn. HĂ€r Ă€r min extremt billiga gitarr-rigg in action (dock sunkig telefoninspelning och spelat pĂ„ vĂ€ldigt lĂ„g volym i ett kök dĂ€r allting lĂ„ter bumligt o otydligt)

http://www.youtube.com/watch?v=NeEWBnW439c

Postat

LÄter riktigt bra! Vet inte riktigt vad modet gör, men fÄr vÀl hoppas att det gjorde nÄgot bra. Fantastiskt clean ljud, och jag Àlskar hur du kan fÄ ett sÄ distat och köttigt ljud utan nÄgon enorm dist.

Postat

tack 🙂 jo jag har inte speciellt mkt gain alls faktiskt. Det Ă€r inte sĂ„ mkt modd som det verkar, men jag har bytt ut nĂ„gra kondensatorer och dragit om fx-loopen sĂ„ den blir mer transparent. Sen har jag satt ditt ett förstegsrör med lĂ€gre gain för att rensa upp disten, det Ă€r sjukt mkt dist i denna stĂ€rkare frĂ„n början sĂ„ att man tappar lite gain gör absolut ingenting och det gör under för den rena kanalen som faktiskt blir riktigt anvĂ€ndbar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.