Jump to content
Annons

Peavey 6505+ combo - Mod klar -


Limpan

Recommended Posts

Hej

Behöver hjälp av elektronik-nördar & förstärkar-doktorer här...

Köpte mig en 6505+ combo o de funkar skitbra, ända tills jag skulle koppla in min fina effektrack i loopen.... Då gick det fina ljudet iväg och blev fult, och man blir lite ledsen i ögat...

efter lite efterforskning (som jag såklart skulle gjort INNAN jag köpte stärkarn) verkar det som att jag inte är den enda som stört mig på den undermåliga, dåligt designade, effekt-loopen i dessa förstärkare....

För att förklara problemet lite kort så kan man säga att så fort man sätter nått i loopen (t.ex en helt vanlig kabel) så förändras ljudet till det sämre, gainen ökas (ej önskvärt i detta hi-gain-monster) och low-mid/botten tappas samtidigt som signalen förstärks och diskanten blir fizzy/ojämn/ful.

Har studerat schemat på min förstärkare och kommit fram till att det är effektloopens "send"-drivsteg som är boven i dramat, men jag är inte helt säker på om mina observationer stämmer. Verkar iaf vara lite lustigt buffrad med darlington-transistor m.m, vilket inte är det bästa om man vill ha en transparent signalanpassning. Hela grejen med buffrad loop är för mig något onödigt ont.

Här har ni schemat på min stärkare om ni vill nörda in er i nästlet.

Lite idéer har jag dock:

1. Kopplar ur send-buffern helt genom att löda loss ena benet på R70, R71 samt R86 och plocka signalen från R70 till R86 istället (helt bypassa send-buffert), vet dock inte vilken slags signalnivå eller impedans det blir på signalen då, är den för stark/svag, blir det brus från mitt effektrack osv...

2. använda reverb-loopen istället, dvs plocka ur reverbtanken och använda den loopen istället... den drivs ju av op-förstärkare och torde vara mer transparent än darlingtontransistorn i vanliga loopen. självfallet kräver ju detta att RMIX-motståndet kopplas ur för en seriell loop... Här har jag dock ingen aning om vilka signaler det går till reverbet, det kanske är helt uppåt väggarna att försöka använda detta till linjenivå-effektrack?

Fler idéer mottages tacksamt! Tack å hej

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problem löst! Gjorde en variant av alternativ ett, dvs koppla ur drivsteget för senden. Funkar apbra, äntligen en transparent loop!! :-D Lödde loss R71 & R90 samt drog en ledning däremellan, tada!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har senare även bytt ut första förstegsröret mot ett 12AT7 och nu är jag hemma 😉

Äntligen ett vettigt rent ljud ur stärkarn. Här är min extremt billiga gitarr-rigg in action (dock sunkig telefoninspelning och spelat på väldigt låg volym i ett kök där allting låter bumligt o otydligt)

http://www.youtube.com/watch?v=NeEWBnW439c

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter riktigt bra! Vet inte riktigt vad modet gör, men får väl hoppas att det gjorde något bra. Fantastiskt clean ljud, och jag älskar hur du kan få ett så distat och köttigt ljud utan någon enorm dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack 🙂 jo jag har inte speciellt mkt gain alls faktiskt. Det är inte så mkt modd som det verkar, men jag har bytt ut några kondensatorer och dragit om fx-loopen så den blir mer transparent. Sen har jag satt ditt ett förstegsrör med lägre gain för att rensa upp disten, det är sjukt mkt dist i denna stärkare från början så att man tappar lite gain gör absolut ingenting och det gör under för den rena kanalen som faktiskt blir riktigt användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...