Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag lyckas aldrig med att utveckla vad jag gör till en komplett låt. Ofta fastnar jag efter jag är klar med trummor och melodi, då jag försöker hitta en naturlig, intressant och snygg övergång. Grejen är att jag vet inte om det har att göra med min brist på kunskap vad gäller musikteori - jag vet inte ens hur ackord fungerar - eller om det helt enkelt handlar om att instrumenten jag inför inte passar in. Ibland brukar jag ha en tanke på hur jag vill ha det (men lyckas inte genomföra det), men oftast känns det helt hopplöst.

Idéer? tips?

Mvh

• 2 veckor senare...
Annons
  • 1 månad senare...
Postat

Ett enkelt sätt som jag brukar jobba på är att bygga en refräng först som man är nöjd med. När det är klart kopierar man hela refrängen, skalar ner, tar bort instrument och leads, gör en enklare basgång, plockar bort toploopar från trummorna osv och gör om det till en vers. När det är klart är det ganska enkelt att plocka bitar från refrängen och göra en uppbyggnad. Fyll på med lite stick och brygga.

En klassisk uppbygnad (för house iaf) är typ: intro-vers-break-refräng-vers2-stick-refräng-brygga-refräng

Postat (redigerat)

Ett bra tips är att du :

Tar din favoritlåt eller annan låt i den genre du jobbar och försöker från scratch återskapa låten

med dina ljud , din mixning.

I och med detta lär du dig hur dina favoriter bygger upp låtar och dynamik i låtarna samt

hur dom generellt mixar nivåer på olika instrument.

Just i hip-Hop är det ju ofta en repeterande slinga som går både i verser och refräng

och istället bygger man dynamik och variation med trummor och sång.

Ett till bra tips är :

Att lyssna på dina favoritlåtar i instrumental versioner istället , Det är oftast förvånansvärt enkla arrangemang när man riktigt fokuserar på låten utan sång vilket ofta är bra då sången är det som bör vara i fokus.

Du har dock inga låtar på Soundcloud så det finns inget att lyssna på.

Redigerat av Piccazzo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.