Jump to content
Annons

Frågor ang SSD till MBP


pressrec

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att investera i en SSD till min MBP ifrån 2011. Tvekar lite ang om jag ska köpa en Optibay och slänga in SSD:n där för enbart lagring av audiospår eller om jag ska ha OSX och andra program installerat också och köra min nuvarande HD (5400) som en lagrings HD till diverse ljudbibliotek.

Vad säger ni som har erfarenhet av SSD?

Tacksam för alla svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En trevlig bieffekt är att jag inte behöver vara lika rädd för datorn ska få en smäll när jag flyttar den, risken att hårddisken går sönder är minimal. Om jag hade satt i min gamla disk med Optibay så hade jag haft "problemet" igen, och dessutom även ökad temperatur, ljud osv. Men visst hade det varit trevligt om mina 500 GB satt i datorn och inte i garderoben...

Om man inte gör musik på datorn när den är på vift, så kan ju en extern disk funka lika bra för ljudbiblioteken. Jag vill dock kunna öppna min dator var som helst och fortsätta med låten, därför har jag skurit ner rejält på installerade bibliotek och kör bara de allra nödvändigaste programmen/pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ssd i en stationär dator som kör OSX 10.7.3. Nu vet inte jag om du har 3gb/s Sata eller 6gb/s (beroende på detta får du en mindre/större effekt).

OSX och Logic på SSD för att de ska rulla snabbt och tar samplingsbiblotek och ljudfiler på andra hårddiskar för att de ska bli så snabbt som möjligt. Hade jag varit du, så hade jag gjort så med. Funkar skitbra så! märker stor skillnad i hastighet mellan 7200rpm hdd och ssd.

Sen är de faktiskt så att redan vid en 7200rpm hårddisk kommer du märka skillnad, även om den inte är lika stor som en ssd.

Redigerat av Felixv
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...