Jump to content
Annons

Remixa en låt? Tillvägagångssätt?


Adish

Recommended Posts

Hej. Om man vill göra en Remix på en låt

som redan finns, hur funkar det?

* Hur får man tag på alla spår?

För jag antar att det inte går att Remixa

en låt utan att få tag på originalproduktionen.

* Vad är det för Stim-regler som gäller osv.

Finns väl antagligen redan nån tråd om

det här, men kan inte hitta nåt när jag letar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

(För att förtydliga det lite.

Om du lyssnar på en remix av till exempel avicii låter det som om att han har byggt om hela låten med nya egna ljud och

behållt endast vissa delar av en original-låt. Som till exempel kanske bara rösten från en låt. Är detta ett speciellt tekniskt

ingrepp han gör för att kunna skarva ut "vocals" ur låten, eller har han fått tag på originalljudfilen med endast rösten?

Eller är det hela låtfilen han pillar med snyggt i ett musikprogram för att få ut bara vocals? Fler tillvägagångssätt?)

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Avicii får betalt för att remixa då han har en positiv effekt på försäljningen. De som innehar rättigheterna till originallåten skickar honom alla element i separerade filer. I hans sits är det lättare för honom att själv också få tag i spår från låtar han gillar, då han har ett namn och kontakter.

Utan att ha gjort sig ett namn är det ganska så kört att få tag i ljudspår till låtar. Men man kan alltid testa... kontakta skivbolaget i fråga som har släppt låten som du gillar. Ju mindre bolag och mindre känd låt, desto större chans att du får något. Men det är skitsvårt att få nåt vettigt kan jag lova.

Man kan själv tyvärr inte ta ut enbart sång cleant från en låt där många andra instrument spelar samtidigt.

Är det en instrumentallåt så kan du ju alltid försöka reproducera element och melodier för att sedan bygga den på ditt eget sätt...

Ett tips är att göra mash-ups. Hitta en låt du diggar, och gör en egen låt som går i samma tonart och tempo, och sedan blanda in den där andra låten. Det är inte lagligt att sälja detta sen (utan tillstånd och rättighetsavtal), men genom youtube eller spelningar kan man testa skapa en hype kring låten/mashupen. Gör man det med tillräckligt gott resultat, så att din mash-up blir sedd och hörd, kommer det ramla in remixförfrågningar sen från andra artister. Ju mer känd låten är du väljer för din mash-up, desto mer blir du sedd och hörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att du inte hittar så värst mycket angående remixer beror till stor del på att vi inte tillåter remixer generellt ( Mer information finns i Forumreglerna ).

Men det finns ganska många ställen online som anordnar remixtävlingar.

En av dem som jag själv är reggad på är Indaba.

Nu vet jag inte om man får 3 tävlingstillfällen "gratis" längre men det funkade så förut, sen kostar det pengar,, å andra sidan så blir det lite mer på allvar.

De har haft artister som Mariah Carey, Snoop Dog, Linkin Park, Ace of Base m.f.l så det är ju inget bullshit.

Det är oftast bara hårt arbete, svett och lite tårar som behövs för att komma någon vart

Så, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...