Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har flyttat nyligen och blivit placerad (läs TAGIT) största rummet frö att ha alla mina musikprylar.. saken är bara den att ljudet här inne är katastrof..

Under all kritik.. ljudexempel följer nedan..

Jag är kass på akustikfix.. men tänkte att någon vä'nlig själ kan få lyssna (jag kan inte ens lyssna här hemma, då de frekvenser som är förstärkta blir ytterligare förstärkta när jag spelar upp dem igen på högtalarna.. hurlurar återger det ju av förklarliga skäl inte..)

Det verkar vara vid B och A som de stora problemen ligger.. men problemen är dock rätt övergripande..

Till poängen.. kommer det alls att hjälpa att akustikbehandla rummet så till den grad att man faktiskt kan sitta här och jobba? eller är det fett kört och läge att inhandla ett par bra lurar istället? (hatar å mixa med lurar)

loudspeaker test.mp3

Annons
Postat

Enda sättet att effektivt angripa stående vågor, är avstämda basfällor.

Kolla i min akustikartikel och gå ner längst ner, så finns det länkar till uträkningar av Helmholtz- och panelabsorbenter. 🙂

http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Postat

Har flyttat nyligen och blivit placerad (läs TAGIT) största rummet frö att ha alla mina musikprylar.. saken är bara den att ljudet här inne är katastrof..

Under all kritik.. ljudexempel följer nedan..

Jag är kass på akustikfix.. men tänkte att någon vä'nlig själ kan få lyssna (jag kan inte ens lyssna här hemma, då de frekvenser som är förstärkta blir ytterligare förstärkta när jag spelar upp dem igen på högtalarna.. hurlurar återger det ju av förklarliga skäl inte..)

Det verkar vara vid B och A som de stora problemen ligger.. men problemen är dock rätt övergripande..

Till poängen.. kommer det alls att hjälpa att akustikbehandla rummet så till den grad att man faktiskt kan sitta här och jobba? eller är det fett kört och läge att inhandla ett par bra lurar istället? (hatar å mixa med lurar)

loudspeaker test.mp3

Lägg upp en skiss och några bilder där du beskriver ditt rum. Behöver inte vara stående vågor som är problemet i ditt fall.

Postat

Som Claes sä'ger, basfällor och absorbenter på rätt ställen är det som gäller i svåra rum, har du otur har du fel dimensioner och då blir det jobbigt, går att räkna ut via room mode calculators och formler!

Postat (redigerat)

Tackar för svar! påbilden syns mina bildskärmar och sedan monitorer utanför dem.. monitorerna är vinklade så att de pekar mot mig i stolen..

Äh.. hur gör jag nu för att slänga med bild... ähh.. sådär!

post-105-0-29034200-1329943684_thumb.jpg

Redigerat av Pusa
Postat (redigerat)

Ditt nuvarande möblering saknar akustisk symetri. Börja med att placera mixplats symetriskt (mitten) mellan sidoväggarna så att du får lika avstånd mellan resp. vägg/högtalare och se till att högtalare/sweetspot bildar en likbent triangel. Kolla sedan upp lämplig placering djupledes så att du inte hamnar mitt i en nod eller antinod (kolla tex. med en sinussvep var du får jämnast basrespons. Har du nu möjlighet att mäta rummet med tex REW så är detta bra för att kartlägga bla. efterklangstiden i basregistret. Sedan måste första reflex alltid behandlas antingen med absorbption eller diffussion. Efterklangstiden är ju summan av alla reflexer och generellt sett är interferenser svårare att bemästra än en stående våg då mer kraftfulla åtgärder behövs. Med andra ord så brukar en bredbandig basabsorption många gånger vara bättre lösning för att få bukt med både stående vågor och interferenser i basregistret. Testa först en ommöblering och se vad som händer och ta det sedan därifrån.

Redigerat av wellness music

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.