Jump to content
Annons

Motif/Rytm övning; tutorials & övningar


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag är väldigt inne på musikteori och att göra dance/house och elektronisk musik såsom trance, electro, dubstep osv. Ja allt i princip. Men framförallt progressiv house.

Jag har studerat rytm och piano en hel del och skalor och kadenser, saker som får musiken intressant osv osv. Hela fadderullan..

Men något jag verkligen har problem med är att skapa ett s.k. "Motif", vet inte vad det heter på svenska, men skulle gissa på rytm motiv, som används i all sorts musik, t.om. bethooven och bach har jag märkt använder detta. Har aldrig tänkt på musik på det sättet förr. Men, ett rytm motiv, har jag svårt med. Speciellt när man blandar in olika toner/pitchshiftar, såsom från A till E för att göra det simpelt. Eftersom timbren av ljudet ändras, så uppfattar jag på något sätt det svårt att fortsätta på rytm motivet jag börjat på. T.ex. "1, 2, 3 & 4 & 1, 2, 3 & 4 &".

Jag vill kunna göra rytmiska melodiösa ackord progressioner och melodier såsom detta:

(startar @ 0.25 in i klippet), javisst, enkelt rytm motiv, och jag kan spela det utan problem! Men det är när jag försöker göra EGNA som det knasar på riktigt ordentligt, så satans svårt!!

Samma sak med detta:

@ 1.00, rytmen är verkligen "hookig", jag vill kunna skapa något liknande.

Har ni några tips om hur jag kan öva på detta på PIANO (vägrar att sitta och klappa och nynna och skit.. typ 1..2..3 & 4.. 1 & 2.. 3.. & 4) osv. Jag vill kunna spela det på piano! eller om ni vet om det finns några bra tutorials/DVD sessions för detta. För detta är verkligen det jag behöver för att "liva" upp min musik.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Räkna clave för sig, tyst i huvudet och använd sedan den rythm till ditt tonsatta motif (finns både rythmiska och tonala eller bägge delarna) medan övriga musiken går som vanligt. Här hittar du en artikel om clave

:

http://blog.kontrollrummet.com/tips-hints-for-att-spela-rock-jazz-fusion

Motif är vanligt i ostinatot , om du använder klassiska begrepp eller i vampen om du använder jazz begrepp. Så länge klaven innehåller jämnt antal accentueringar stämmer det i de takter som har jämnt antal slag.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Min polare som gör dansmusik inom de flesta genres brukar klicka in tonerna som midi och testa sig fram tills han har något han gillar, fungerar bra för honom. Kanske också ett bra sätt att lära sig vilka rytmiska betoningar som fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag sämst på musikteori och går mest på känsla. Men ett sätt att jobba fram melodi och rytm kan vara att dra upp 4 bars, piano och bara åttondelar. Klicka in en not på varje åttondel, lyft upp och ner inom tonarten.

Tex denna slinga härmade jag av Avichii, testa att fylla i samma sak så kan du ha något att börja laborera med.

http://i.imgur.com/dAzVW.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...