Jump to content
Annons

Framtiden efter ljudtekniker-utbildningen i Piteå? (Luleå Universitet)


Dessesion

Recommended Posts

Hej!!

Har gått från att under väldigt lång tid ha varit stupsäker på att söka Handelshögskolan börjat fundera i andra banor. Det som ligger bakom är att en fet månadslön faktiskt är långt ifrån allt.

Har, med tanke på handelsplanerna högt betyg nog att komma in på exakt vad som helst, så utbildning Ljudteknik i Piteå är naturligtvis den utbildning som verkar mest intressant.

Det jag undrar över är vad man har för möjlighet till arbete efter denna högskolelinje? Man tänker att om det är Sveriges bäst ansedda (?) utbildning så bör väl jobben för en med en masterutbildning därifrån finnas i överflöd?

Det är min tanke, men jag kan naturligtvis vara helt fel ute. Därför tänkte jag höra om någon av er har någon koll på om jag kan vänta mig ett arbete direkt efter avslutad utbildning eller om det är kärvt.

Är mycket tacksam för svar!

Mvh Dessesion

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ingen garanti för att få arbete oavsett var man studerat. Även om du pluggar där tror jag att du får vara inställd på att det kan bli några magra år efter att utbildningen är klar, alternativt att du får starta eget eller i värsta fall läsa ytterligare en utbildning.

Det finns få arbetstillfällen där ditt examensbevis verkligen kommer att imponera på någon. I den här branschen handlar allting om kontakter.

Hårda ord, men det är en hård bransch. Det råder liksom ingen brist på ljudtekniker...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Som det ser ut nu är Masterprogrammet inte så aktuellt vad jag vet. Grundutbildningen är förstås lika aktuell som alltid och är bra. Däremot kommer inte ett examensbevis därifrån ge dig jobb, möjligen de kontakter du själv skapar under studietiden dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla lite på olika jobbsökarsajter. Platsbanken,Monster etc.. Mig veterligen har jag aldrig någonsin sett ett jobb som ljudtekniker utlyst där. Så framtiden är nog lite oviss. 😐 Alla bättre ljudtekniker jag känner har snarare kommit in i branschen på grund av kontakter eller för att dom i eget regi varit duktiga och fått ett "namn".. Ett bra rykte om sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad är utbildningen bra för?

Det finns ett bra svar på den frågan: Den är ett ovärderligt tillfälle att knyta kontakter! Man kommer att träffa personer som är väldigt bra att dricka bira tillsammans med om man vill komma någon vart. Kunskaperna man får ska man heller inte se ned på, men tyvärr är det sällan enbart dem som ordnar jobben. Om en arbetsgivare tvekar mellan två personer kan betygen ha viss betydelse, dock. Men en bra show-reel är viktigare än bra betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...