Jump to content
Annons

Analog Mixning med Behringer MX9000? Tips


daniel10

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu snart fått igång min nya studio. Tänkte höra om lite tips här.

Under åren har jag köpt på mig massa hardvaruburkar, typ kompressorer och reverb.

Kompressorerna är Behringer, Alesis och reverben är lexicon.

Det hade nu varit roligt att prova dessa tillsammans med MX9000 bordet.

Ljud kortet jag köpt är ett Focusrite Saffire Liquid 56, samt att jag även har en Liquid mix.

Jag har även en SM PM8 summeringsmixer som jag tänkte använda.

Dessa två alternativen hade jag tänkt mig :

Alternativ 1

Från utgångarna på Focusrite kortet, rätt till PM8an summeraren, och sedan tillbaka till kortet.

Hade tänkt att köra ut 4st gruppkanaler från Cubase till summeraren och sedan tillbaka till Liquid

preamparna på bordet. Det mesta Eq samt compressorer kommer då göras via Liquid mixen.

Alternativ 2

Köra fyra st grupper från cubase in till MX9000 bordet, och sedan lägga på lite hårdvaru reverb, samt kompressorer via gruppkanalerna på bordet. Om man vill kan man då använda bordets Eq också.

Från bordets grupp kanaler hade jag sedan tänkt att köra in det i PM8an summeringsmixern igen

och sedan in till kortet.

Skulle det även funka att bara köra grupperna genon bordet utan att använda Eqn, bara för att ha

möjligheten att använda bordet. Skulle detta påverka eller färga ljudet innan det når summeraren?

Jag skulle vilja ha lite tips om detta. Vad tror ni är bäst? Jag håller mest på med 70tals rock, men gör även en del vanlig pop.

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Jag vill inte låta negativ här, men allt som innebär att man ska tvinga det där stackars ljudet genom Behringer-preamps/-EQ ytterligare en gång borde undvikas. Skulle nog hellre koppla in outboards direkt i ljudkortet och lägga upp dem i DAW. Det kan ju lösas antingen genom patchbays eller manuellt krypande i sladdhärvor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett MX8000 bord med extra mätarbrygga ( option till MX 8000 )i några år som vad jag minns var samma som ett MX9000 bord där mätarbryggan var integrerad.

.. och som mimla säger skulle jag nog rent ljudkvalitetsmässigt undvika att låta ljudet gå ett extra varv genom bordet efter det du räknar upp..Nu tror jag inte att MX9000 hade bättre op-ampar än MX8000 och eftersom mitt bord "väsnades en hel del".. subtilt vid få kanaler, ganska störande vid många kanaler när man matchat nivåer på all extern utrustning, effekter o.s.v ..så när ljudet lämnat bordet skulle jag låta det vara "utanför" bordet tills spåren trackats digitalt...

nu säger du att ni gör 70-talsrock och då kan det nog vara så att era externa prylar väsnas mer än bordet och då spelar det kanske inte så stor roll.. men ändå.. att addera brus blir väldigt störande även i rock efter en stund, så det är ju en sak att ta hänsyn till hur man än vrider och vänder på steken.

Jag kollade på PM 8 och det var inte någon speciellt dyr historia så jag vet inte om det blir någon skillnad att låta den summera mixen före eller efter Saffire ljudkortet.

Du kan ju testa både och beroende på vilken DAW du har och möjligheten att skicka ut bussar från den..

Många påpekar att just analog summing is the shizzle, men då pratar man oftast om ultradyra summerare.. Fast prova är ju skoj.. funkar det ena bättre än det andra så har du ju något du vet blir bättre i slutänden.

FYI:

Beroende på Cubase-version finns möjligheten att ansluta dina externa effekterna till ditt ljudkort och genom Cubase få upp dem som vilken intern VST effekt som helst, alltså även externa förstärkare, kompressorer, EQ's, summerare, Syntar

.. you name it.. och dessa kan då appliceras både på interna mjukvarusyntar och när ni trackar gitarrer, trummor och sång.. i realtid.. dock så kanske er dator inte tillåter extremt låg latency så det kan bli störande beroende på hur "känsliga" ni är 🙂

Jag körde alla kanaler via 1 av bussarna där jag lagt en dxb 1066 med sin peakstop limiter in i ljudkortet så jag mixade låten färdigt innan jag trackade en master-fil och redigerade sedan finliret i Wavelab.. det låg iofs inte på någon hög nivå på den tiden men man skrev väldigt mycket färdiga låtar då det var helt hopplöst att byta projekt med så många kanaler och inställningar utan total recall 😄.

Men lycka till.

Redigerat av Lundin
Stävfael... stafl.. Steavf.. äähh..
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...