Jump to content
Annons

Mitt monitorbygge


BobbyBenjaminz

Recommended Posts

Jag håller på att bygga ett par studiomonitorer. Det ska bli ett passivt 2-vägssystem och behöver lite hjälp. Det jag har nu är 2 st 8" kevlar-basar och ska införskaffa bra diskanter samt delningsfilter.

Problemet är att jag vill få fram den ultimata lådvolymen. Har WinSpeakerz, men kan inte det programmet riktigt och jag har provat online-kalkylatorer. - Den första jag provade fick jag fram lådvolymen till 20.25 liter(vilket jag kan köpa), men andra och tredje gången fick jag fram den till 6 liter och jag vet inte vad jag gör för fel.

Har 2 specifikationer, och de skiljer sig lite åt.. men på den från tillverkaren står det att provlådan var 20 liter, men jag blir ändå osäker. Länkar till pdf-filerna med specifikationerna.

Finns det ngn som vill vara schyst och hjälpa mig räkna ut lådvolymen? Kanske ngn har program eller något.

Från tillverkaren: http://www.billebro....doc_902.426.pdf

Från oberoende: http://www.commsands...mall_902127.pdf (902.426)

Det är främst dessa som skiljer sig åt

De första är tillverkarens;

Fs: 36.7466 / 38.00

Qms: 6.0079 / 7.10

Qes: 0.3564 / 0.58

Qts: 0.3364 / 0.54

Vas: 23.3146 / 22.60

Kommer att lägga upp bilder under bygget.

42791152-260x260-0-0_Skytronic+902+426.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

BUMP! Hiihih

Tog högsta talet på varje specifikation, minus motsvarande, resultatet delat på två och sedan resultatet minus högsta talet. Kan man göra så i det här fallet?

Spec. från tillverkaren,

Fs: 36.7466

Qms: 6.0079

Qes: 0.3564

Qts: 0.3364

Vas: 23.3146

Spec. från återförsäljare,

Fs: 38.0000

Qms: 7.1000

Qes: 0.5800

Qts: 0.5400

Vas: 22.6000

Så blev svaret;

Fs : 37,3733

Qms : 6,55395

Qes : 0,4682

Qts : 0,4382

Vas : 22,9573

Sen har jag en till fråga - har sett att studiomonitorer är djupare än bred, har det någon effektskillnad, eller är det bara för att aktiva monitorer brukar ha ett förstärkare bak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har jag en till fråga - har sett att studiomonitorer är djupare än bred, har det någon effektskillnad, eller är det bara för att aktiva monitorer brukar ha ett förstärkare bak?

Formen på lådan påverkar frekvensgången, speciellt storleken på fronbaffeln och elementplacering, detta på grund av att baffeln ger en viss förstärkning (6 dB) ner till en gränsfrekvens. Frekvensen beror på baffelns storlek, där större baffel = lägre frekvens. Detta brukar man kompensera för individuellt för varje konstruktion i filterdesignen. Ovanför gränsfrekvensen får vi ett diffraktionsmönster (kamfilterliknande) på grund av hur ljudet bryts mot lådans kanter. Detta mönstret kan man påverkar genom elementplaceringen och genom att runda av kanterna på baffeln. Om du inte kan räkna på det, är det enklaste sättet att undvika de värsta effekterna att aldrig montera elementen så att de har lika långt till varje kant av baffeln - d.v.s. montera elementen oregelbundet, men behåll diskanten så nära baselementet som möjligt.

Om du vill räkna på lådvolymer och avstämningar rekommenderar jag att du laddar hem WinISD, som är ett gratisprogram för detta. Där får du skapa en ny "driver" och mata i värdena. Lådan kommer alltid vara en kompromiss mellan storlek, frekvensgång, group delay (fördröjning vid låga frekvenser) och effekttålighet. Ofta kan värdena hos ett element göra det fysiskt svårt att konstruera en låda där allt får plats och då får man bygga böjda basreflexrör/slot.

Att designa en högtalare är en vetenskap, och man bör inte förvänta sig bra resultat när man inte gjort det förut. Det finns mycket att läsa i ämnet, bara genom att googla "speaker design", "thiel small parameters", "ported enclosure" och "baffle step compensation" till exempel. Hur man monterar porten påverkar också avstämningen. Vill man läsa mer om det kan man googla på "port end correction".

Jag har inte WinISD installerat, så jag kan inte hjälpa dig med uträkningar.

Om du tänker använda ett färdigdesignat filter kan jag meddela att detta inte kommer ge vidare bra resultat. Man anpassar alltid filterfrekvenser och branthet till elementen och lådkonstruktionen. Har du otur kommer då att få en rejäl utsläckning eller någon form av ful peak i responsen vid filterfrekvensen med ett färdigt filter. Frekvensen kan även vara felaktig för just dina element vilket kan sänka effekttåligheten så att du riskerar att skada elementen.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt utförliga svar desvaenger ! Har skickat iväg e-post till några återförsäljare av högtalarelement och frågat om de kan designa ett delningsfilter som passar elementen så bra som möjligt mot att jag köper diskant och delningsfilterkompontenter av dem. Var inne på det tidigare med andra element och då var de med på saken. :| De är ju profesionella med.

Jag har aldrig byggt högtalare tidigare, men har läst en del.. men inte tillräckligt mkt, och jag har ett stort intresse att lära mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

bump!

Jo, jag får gå efter tillverkaren. Förstår dock inte varför jag fick 15 liter som lämplig låda på de flesta online-kalkylatorerna när fabriken som gjort basarna använde 20 liters låda.

Mindre än 20 liter volym vill jag inte ha, då de blir svårt att placera elementen på ett bra o snyggt sätt pga. att de är ju 8-tummare. Vill att lådan ska vara 38 cm hög, minst 22 cm bred och djupare än bred. Det här blir svårt. 🙂 Om någon som kan räkna ut lådor gjorde det på rätt sätt genom ett program eller något.. och fick fram rätt resultat vore jag lycklig nästan, för jag är inte så kunnig på speaker design program. Köpte WinSpeakerz för inte allt för liten peng men det använder jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Online-kalkylatorer hade jag inte litat på. De går efter vissa riktlinjer och spottar ut ett svar. Det är inte säkert att resultatet blir bra.

Jag föreslår fortfarande att du laddar hem WinISD och börjar kolla på programmet. På några timmar har du börjat förstå programmet och eftersom du verkar intressera dig för högtalare är det ju väl investerad tid - kunskap för framtiden. 🙂

Det du kan sträva efter i WinISD, är enkelt sagt, att få en jämn frekvensgång som rullar av mjukt och snyggt, utan att lådvolymen eller något annat blir orealistiskt. Du matar in värden tills du hittar en kompromiss. Sen får du bara hålla koll på group delay så att den inte sticker iväg och slaglängden "driver excursion" (tror jag det heter i programmet). Mata in hur många watt du tänkt skicka till högtalaren, så ser du den resulterande slaglängden i millimeter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag laddat ner WinISD Pro och börjat lite med att fylla parametrarna. Men, när jag ska spara uppgifterna så får jag ett meddelande.. och jag är inte världens bästa på engelska men det står att jag ska klicka på 'help' och det gör jag men krävs att man har ngn gammal version av MS Notepad (tror jag).

Här nedan är en skärmdump,

post-24396-0-94562900-1328465867_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag laddat ner WinISD Pro och börjat lite med att fylla parametrarna. Men, när jag ska spara uppgifterna så får jag ett meddelande.. och jag är inte världens bästa på engelska men det står att jag ska klicka på 'help' och det gör jag men krävs att man har ngn gammal version av MS Notepad (tror jag).

Du kan börja med att mata in Fs, sedan Vas, och sedan Qts. Det är egentligen allt som behövs, men om du fortsätter kan du lägga in Qes, och då kommer Qms att beräknas automatiskt. Siffran kan skilja från värdena du har, men lämna det så.

Men ta reda på elementets Re (resistans) också, det är viktigt att ha med.

Konens area (Sd) och Xmax är också bra att ha med, så att du kan se slaglängd.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Fukt-tålig
  • Högsta ljudkvalitet
  • Högsta ljudtryck
  • Kevlarmembran, det dyra kevlarmaterialet är superlätt och superstarkt vilket gör det idealiskt för högtalarkoner
  • Extremt stor magnet
  • Gummi-upphängning
  • 4-lagers, ventilerad, värme-resistent talspole
  • Klarar kraftiga ljud-peakar utan problem
  • Impedans 8 ohm
  • För studio, hifi, bil, båt eller som PA i större antal
  • 1000W peak
  • 500W musik
  • 250W rms

Link to comment
Dela på andra sajter

Har iaf skrivit in nästan alla parametrar, det var några som blev tomma, men får fortfarande felmeddelandet.

Det jag har fyllt i är, Qes, Qms, Qts, Fs, Mms, Cms, Rms, Re, BL, Dd, Sd, Xmax, Vd, no, Znom, USPL, SPL, SPLmaxLF, Rme, gamma, Mpow, EBP, Gloss, c, roo. - OK, jag har inte själv fyllt i alla, vissa blev ifyllda av programmet. Någon som vet vad felet kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har iaf skrivit in nästan alla parametrar, det var några som blev tomma, men får fortfarande felmeddelandet.

Det jag har fyllt i är, Qes, Qms, Qts, Fs, Mms, Cms, Rms, Re, BL, Dd, Sd, Xmax, Vd, no, Znom, USPL, SPL, SPLmaxLF, Rme, gamma, Mpow, EBP, Gloss, c, roo. - OK, jag har inte själv fyllt i alla, vissa blev ifyllda av programmet. Någon som vet vad felet kan vara?

Ta något av värdena som är med i fellistan och radera, så kommer programmet ersätta värdet med ett acceptabelt värde. Gör så till listan är tom. Men låt i första hand Vas, Fs och Qts vara som på ditt papper, töm någon annan ruta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Raderade de flesta från fellistan, men de kom tillbaka.. så tog bort allt och skrev bara in Fs, Vas och Qts. Först då kunde jag spara och gå vidare, men jag fick lådan till closed och ca 13 liter.. - att lådan blev så liten, kan det ha att göra med att jag raderade värden?

Här är en skärmdump,

post-24396-0-61045700-1328468290.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Raderade de flesta från fellistan, men de kom tillbaka.. så tog bort allt och skrev bara in Fs, Vas och Qts. Först då kunde jag spara och gå vidare, men jag fick lådan till closed och ca 13 liter.. - att lådan blev så liten, kan det ha att göra med att jag raderade värden?

Här är en skärmdump,

post-24396-0-61045700-1328468290.jpg

Nej, värdena ska det inte vara någon fara med, förutsatt att de är rätt från tillverkaren då alltså.

Det där ser mycket suspekt ut. 13 liter med en avstämning på 81Hz. Du borde inte få någon bas att tala om.

försök få linjen att sträcka sig så långt ner i frekvens som möjligt. Kolla vid vilken frekvens kurvan har fallit 3dB. Den punkten bör ligga så lågt som möjligt, utan att resten behöver lida. Normalt för 8" studiomonitorer är att -3 ligger vid 35-45Hz.

Kan du inte uppnå någonting i närheten av 50Hz eller lägre kommer du få en basfattig högtalare. Kanske är då valet av element inte så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ev. är en volym jag kan använda i lådan, då är det väl bara att i WinSpeakerz forma lådan som jag vill efter volymen jag fått?

EDIT: Hur får jag så att jag kan se kurvor på skalan? Jag har provat med allt nästan men ser ändå ingenting.

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

En sista skärmdump, på 3 lådor med frekvenser. Det fanns de som hade lägre frekvenser vid -3, men då är lådvolymerna uppe i 40-50 liter. Jag vet inte om jag kan få bättre med dessa element än dessa 3 lådor. Kommer det att bli någon bas? Hade tänkt mig ett avlångt basrör som är 14,5 cm bred och 4 cm hög, eller har någon inåtvändningar? EDIT: Basröret ska vara 1,4-1,5 cm hög.

post-24396-0-59348700-1328470891_thumb.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

Drivers = element. 2 drivers = två element i en låda, och då krävs dubbla storleken på lådan. Du ska alltså räkna med 1 driver! 🙂

Dina kurvor ser ju bra ut annars, det är så jag menar med jämn kurva. Mittenalternativet är rimligast, ser ut att rulla av snällt utan att börja falla för tidigt. Värt att komma ihåg att det programmet visar bara är teoretiskt, i "half-space" (jag har för mig WinISD räknar i half-space iaf, men kolla hjälpfilen, där står säkert), d.v.s. med högtalarna stående mot en vägg.

Om du kommer ha högtalarna en bit från väggen kommer det alltså att fattas bas, och har du de nära ett hörn får du mer bas än WinISD visar. Då tappar elementet stödet från den luftfjäder lådan utgör och flaxar därmed som om den inte satt i en låda alls.

Jag har för mig att det finns en regel att man inte ska ha större låda än Vas för elementet, men jag är inte säker. Där får någon annan förtydliga isf. Det skulle innebära att du ska hålla dig under 23,3 liter. Tänk sen på, när du bygger lådan, att räkna bort volym för det utrymme porten, eventuella stag och högtalarelementet tar. Elementet kan du nog räkna tar runt 0,7-1 liter. Portens volym får du räkna ut genom [radien x radien x pi x längden]. Räkna i dm och få svaret i liter. Portens öppning ska inte vara närmare lådans inre vägg än portens diameter.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret desvaenger.

Har jag fått det här om bakfoten, men jag vill ju ha en diskant också.. så då måste jag väl välja "2 drivers"? När jag gjorde om projektet i WinISD och valde 1 element, fick jag lådan till bara 11 liter, men med mkt bättre frekvens vid -3db.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leker med tanken att jag väljer 1 element i WinISD och fick volymen till ca 11 liter. Kan jag ta ändra värdet i parametern till t.ex. 15 liter om jag vill, eller ännu bättre - 22 liter och samtidigt kolla på skalan efter bästa frekvensen och sedan använda (helst) 22 liter (med bra frekvens vid -3db) även fast den "genererade" 11 liter från början?

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

F-3 dB-punkten

…eller den "undre gränsfrekvensen", anges mycket ofta för högtalare och används för att beskriva hur djupt i frekvens konstruktionen kan spela! Under denna punkt är ljudet så pass dämpat att man hör skillnaden. Vill man ha mycket djupbas ska man alltså designa lådan för en låg F-3 dB-punkt. Normal F-3 dB-punkt är runt 45 - 55 Hz, djupbas runt 30 Hz och "disco" vid ca 70 - 80 Hz. Det är här hjälp-programmen verkligen gör nytta. Beroende på elementens egenskaper kan man inte alltid välja mellan djupbas eller "disco". Har elementet t ex ett högt Q-värde får man en hög puckel i kurvan om man designar för "disco", och har elementet ett lågt Q-värde får man ett tydligt "fall" i kurvan innan F-3 dB-punkten om man designar för djupbas. Inget av dessa alternativ är önskvärt, då en puckel blir jobbig att lyssna på och med ett "fall" blir lådan mycket "tom" och stel i återgivningen. Välj det element som du tror uppfyller dina krav. Frekvenskurvan kommer att guida dig fram till en bra låda.

Detta är mitt senaste projekt och jag valde 1 driver. Fick volymen till 11 liter av WinISD men ändrade till ca. 22 liter med tanke på att jag vill ha en diskant, i lådan.. förutom basen. Jag kollade efter bästa frek. vid -3db när jag kom fram till 22 liter, och det blev då bättre frek. än då programmet gav 11 liter.

Har jag gjort rätt nu eller är jag helt ute och cyklar? Dessutom är inte frekvensgång helt perfekt i den mening att den är ojämn. Dock kanske det går att kompensera med ett bra delningsfilter?!

post-24396-0-98905000-1328479218_thumb.jpg

Redigerat av BobbyBenjaminz
Link to comment
Dela på andra sajter

På den sista bilden tycker jag du har sträckt på kurvan lite för mycket. Nöj dig om du får en jämnt och fin respons med -3 vid 40-45Hz, vilket ser ut att vara möjligt? Ditt element ser inte ut att vara kapabelt att spela mycket djupare utan att offra frekvensgången.

Som du ser på kurvan är den ansträngd, den sträcker sig nätt och jämnt till strax under 40 och därefter faller den plötsligt. Ingen snäll avrundning med andra ord. Kolla på mittenkurvan på din första bild, det är rätt så idealiskt utseendemässigt, för en avrullning.

Eftersom baselementet kommer spela högre frekvenser också, uppåt 2kHz, behöver du även tänka på hur lådans insida kommer påverka dessa. Du kommer behöva dämpa delar av lådan med ett bra dämpull för att döda lite reflexer och resonanser i lådan vid högre frekvenser. Baksidan är att Q-värdet i lådan kommer sjunka och du får en mjukare avrullning, så ha det i åtanke när du räknar. Under advanced tror jag det finns olika funktioner för förluster: lådans läck, portens läck och lådans dämpning. Det står i manualen vilken som är vad, men det spelar ingen större roll. Du kan ställa alla på 100, men välj en som du labbar runt med. Testa värden mellan 4-20, och gör en bedömning av hur mycket dämpull du kommer använda och hur mycket det kommer dämpa kurvan. Om du inte har en aning kan du köra på 6-8 kanske. Det var länge sedan jag pillade i programmet och jag kommer inte ihåg vilka värden som gjorde hur mycket.

Tack för svaret desvaenger.

Har jag fått det här om bakfoten, men jag vill ju ha en diskant också.. så då måste jag väl välja "2 drivers"? När jag gjorde om projektet i WinISD och valde 1 element, fick jag lådan till bara 11 liter, men med mkt bättre frekvens vid -3db.

Diskanten ska inte blandas in. Det är alltså bara för basen du beräknar, 1 driver ska du välja. För att simulera diskant och delningsfilter använder man helt andra program.

Leker med tanken att jag väljer 1 element i WinISD och fick volymen till ca 11 liter. Kan jag ta ändra värdet i parametern till t.ex. 15 liter om jag vill, eller ännu bättre - 22 liter och samtidigt kolla på skalan efter bästa frekvensen och sedan använda (helst) 22 liter (med bra frekvens vid -3db) även fast den "genererade" 11 liter från början?

Ja, strunta i det litertalet som den genererar. Ställ det själv, efter hur kurvan ser ut. Kolla gärna på group delay också, så du ser hur den förändras beroende på lådan. Group delay ska vara så låg som möjligt, speciellt ju högre frekvensen är, men du kommer aldrig slippa den och den är sekundär efter frekvensresponsen. Klicka i rutan med högtalarlådan så kan du styra både volymen och frekvensen med hjälp av musen, sedan finputsa genom att skriva värdena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...