Jump to content
Annons

Behöver hjälp med monitorer / lyssning


Crollay

Recommended Posts

När jag lyssnar på Axwell/Alesso/Swedish house mafia och andra kända house producenter, så spelar det ingen roll i vilket system jag lyssnar genom, det låter ändå någorlunda likadant. För mig när jag gör musik i FLstudio så blir det inte så dock. Mina högtalare typ förskönar ljudet så om jag sitter och gör musik med högtalarna så kan trummor etc låta kanon för att sedan när jag tar på mig hörlurarna låta mycket sämre.

Jag vill det jag gör ska låta likadant oberoende utav om du lyssnar i hörlurar eller i högtalare

hur fan uppnår man det? (ursäkta svordomen, men är otroligt frustrerad)

Tacksam för svar,

/ Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som redan har sagts, så hänger det på lyssningen och erfarenheten. Med bättre lyssning blir det lättare att få det att låta bra överallt eftersom man hör alla detaljer och har en jämnare frekvensgång etc, medan sämre lyssning i större utsträckning kräver att du provar dig fram genom att lyssna på många olika ställen och försöker hitta någon sorts kompromiss och lär dig hur det ska låta i din egen lyssning för att det ska bli ok hos andra också.

Om du mixar med monitorer så behöver du också tänka på akustiken i rummet, som kan ställa till med ganska mycket problem ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: lyssna och fösök förstå hur dina favoritartister(i alla fall de som låter som du vill låta) låter i just dina monitorer, och försöka efterapa ljudbilden så mkt som möjligt. På det sättet lär du dig väldigt mkt.

2: lyssna på många olika system och skriv ner de brister din mix har....för att korrigera när du senare sitter i srudion....dock ska det fortfarande låta bra i monitorerna....

Och det är inget hokuspokus som måste ta tio år....men övning krävs. För vissa tar det längre tid än för andra....precis som allt.

Tillräckligt bra monitorer och hyggligt bra akustik underlättar mkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...