derin38 Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 Hej! Jag skulle vilja starta en egen hemmastudio och tittade då på olika ljudkort. Jag blev fast vid Focusrite Saffire 6 och tyckte det var extra bra att den hade MIDI-in för då kan jag koppla in mitt klaviatur i ett och samma ljudkort! (Perfekt). Men senare fick jag reda på att det endast är USB 1.1. Och det finns ju 3.0 utvecklat nu! Så jag undrar om det är så stor skillnad i responstiden och annat på de två olika USB versionerna.Och om det är det, borde jag köpa något annat kort? Min budget tillåter mig endast att köpa i samma prisklass. (som är runt 1000 kr).
Claes Holmerup Postat 25 januari 2012 Postat 25 januari 2012 (redigerat) USB1 kan faktiskt ge något lägre latency än USB2 - MEN man kan inte räkna med att köra mer än stereo in/ut. Förutom det så bör man ha koll på det så att inga andra USB-enheter körs på samma controller som ljudkortet - för de anslutna enheterna delar ju på bandbredden när de används... Vinsten med USB2 (eller 3) är att man kan köra med ljudkort som har fler kanaler in/ut, eftersom överföringen är snabbare. Redigerat 25 januari 2012 av Claes
derin38 Postat 27 januari 2012 Trådstartare Postat 27 januari 2012 USB1 kan faktiskt ge något lägre latency än USB2 - MEN man kan inte räkna med att köra mer än stereo in/ut. Förutom det så bör man ha koll på det så att inga andra USB-enheter körs på samma controller som ljudkortet - för de anslutna enheterna delar ju på bandbredden när de används... Vinsten med USB2 (eller 3) är att man kan köra med ljudkort som har fler kanaler in/ut, eftersom överföringen är snabbare. Det blir väl högre latency om jag använder 2 mikrofoner och ett klaviatur inkopplade på en gång.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.