Jump to content
Annons

House problem!


la1997

Recommended Posts

tja,

har några problem som jag skulle vilja ha lite hjälp och tips om. det handlar om house.

1. har problem med att göra bra melodier till mina house låtar. vill göra typ avicii och sån typ av house, mainroom eller vad man ska kalla det. hur får man till en bra melodi egentligen? är det bara att sitta och nöta och nöta eller? sitter och nöter nu och det går inte framåt, allt blir bara dåligt och låter likadant hela tiden. hur får man kreativiteten att flöda egentligen? och finns det ackord som låter bättre än andra i house?

2. piano ljuden som används lyckas jag inte heller med. det låter helt okej, men absolut inte lika fylligt som proffsen. är detta något som man lär sig med tiden eller hur är det? hur gör ni? synthar och så har jag gott om, det behövs inte. vill mer veta hur man gör liksom, hoppas ni fattar.

3. när man väl har kommit in i refrängen eller vid te.x droppet och allt noise har fadeat ut, hur gör man för att inte hela låten ska dö liksom. nu blir det bara så att när allt noise försvunnit så låter det bara platt och tråkigt, även med percussion och hats osv. några tips?

behöver verkligen hjälp med detta, så snälla ös på med tips och tricks 🙂

det var allt jag kunde komma på nu! 🙂 ledsen för dåligt formulerade frågor, jag hade lite bråttom.

tack på förhand! 🙂

Redigerat av la1997
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Ett tips kan ju vara att planka melodierna från Avicii's låtar och göra en analys på vad för intervaller han oftast använder. Annars känns det som att det ofta kommer inifrån en själv. Jag har ett visst meloditänk som jag inte har tränat fram utan känns helt naturligt för mig. Vissa musikers meloditänk är väldigt kommersiellt tilltalande, medans andra kanske har fallenhet för mer progressiva melodier osv. Det går ju självklart att träna sig till båda delarna.

2. Enligt Avicii själv så använder han massor av lager av olika syntar och pianoljud för att få sitt sound. (Källa: Näst senaste studio-tidningen, köp den om du inte redan har gjort det.)

3. Om man har en riktigt stark låt med monster-melodier så brukar låten bära sig själv. Men brukar ha liknande problem själv. Känns som att det är viktigt att drivet sitter där det ska, dvs trummor och bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ett tips kan ju vara att planka melodierna från Avicii's låtar och göra en analys på vad för intervaller han oftast använder. Annars känns det som att det ofta kommer inifrån en själv. Jag har ett visst meloditänk som jag inte har tränat fram utan känns helt naturligt för mig. Vissa musikers meloditänk är väldigt kommersiellt tilltalande, medans andra kanske har fallenhet för mer progressiva melodier osv. Det går ju självklart att träna sig till båda delarna.

2. Enligt Avicii själv så använder han massor av lager av olika syntar och pianoljud för att få sitt sound. (Källa: Näst senaste studio-tidningen, köp den om du inte redan har gjort det.)

3. Om man har en riktigt stark låt med monster-melodier så brukar låten bära sig själv. Men brukar ha liknande problem själv. Känns som att det är viktigt att drivet sitter där det ska, dvs trummor och bas.

1. visst du har säkert rätt, men det känns som att alla andra kommer på så bra melodier medans mina är helkassa :/

2. har sett videon med future music och där säger han det som du säger. men alltså jag får inte mina att lånta cleant och bra, svårt att förklara. har studio tidningen också, men ärligt talat så tyckte jag den lilla tutorialen var helkass, fattade ingenting.

3. aaa stämmer nog!

Tar gärna emot fler tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya ljud kan också hjälpa kreativiteten. Köpa någon ny synt brukar alltid generera ett par låtar för mig.

Ett annat tips är att skriva i C dur om du skriver på piano, då har du bara vita tangenter att leka med för att få din melodi att funka. Kan vara enklare för vissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle kanske underlätta om man fick höra något kort ljudklipp på hur du brukar skriva dina melodier. Skulle vara lättare att lokalisera varför det inte når ända fram.

Drog ihop en liten melodi på någon minut nu för att visa hur jag brukar skriva mina melodier om jag ska göra House-musik. Länk hittar du här.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. visst du har säkert rätt, men det känns som att alla andra kommer på så bra melodier medans mina är helkassa :/

Det känner jag igen.

Ett rent helvete. Jag tror man måste lära sig "undra hur det blir om jag gör så här". Vilket så klart är lättare sagt än gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar spendera 1-10 timmar på mina partier/melodier. Varenda cell i kroppen ska skrika att det är bra.

Ungefär det där jag också vill känna 😉 Dessvärre känner jag inte att en enda cell tycker att det är bra haha! Har en annan undran också, hur gör ni för att få en bra atmosfär i låtarna så att det inte låter instängt och tråkigt? Lite percussion med reverb? Någon form av pad?

Här är en melodi jag slängde ihop igårkväll, mycket bättre än var melodierna brukar bli 😉

http://www45.zippysh...71233/file.html

Fler tips motagges tacksamt! 🙂

EDIT: Unicron skulle jag kunna få midi filen du gjorde bara för att kolla hur slingan är uppbyggd? 🙂

Redigerat av la1997
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha hjälp me house så kolla Cirez D:s "skola" på youtube.. är kanske totalt 3 timmar material men sjukt givande. Börja med att titta igenom allt skitnoga...Det kommer att göra under för dina proddar om du snappar upp allt han har att säga 🙂 Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha hjälp me house så kolla Cirez D:s "skola" på youtube.. är kanske totalt 3 timmar material men sjukt givande. Börja med att titta igenom allt skitnoga...Det kommer att göra under för dina proddar om du snappar upp allt han har att säga 🙂 Kör hårt!

Länk? 🙂 Hittade inget när jag sökte 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär det där jag också vill känna 😉 Dessvärre känner jag inte att en enda cell tycker att det är bra haha! Har en annan undran också, hur gör ni för att få en bra atmosfär i låtarna så att det inte låter instängt och tråkigt? Lite percussion med reverb? Någon form av pad?

Här är en melodi jag slängde ihop igårkväll, mycket bättre än var melodierna brukar bli 😉

http://www45.zippysh...71233/file.html

Fler tips motagges tacksamt! 🙂

EDIT: Unicron skulle jag kunna få midi filen du gjorde bara för att kolla hur slingan är uppbyggd? 🙂

Sparade tyvärr inte projektet. Men om jag kommer ihåg rätt så använde jag inverterade terser. Så det är bara två toner i varje ackord. Så grundtonen är ett C och sen är nästa ton E en oktav upp. Och sen fortsätter det så hela tiden. Ackordgången är C-G-Am-F, rätt standard. Prova att leka lite melodier, hoppa över F och A i C dur-skalan och variera lite olika melodier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sparade tyvärr inte projektet. Men om jag kommer ihåg rätt så använde jag inverterade terser. Så det är bara två toner i varje ackord. Så grundtonen är ett C och sen är nästa ton E en oktav upp. Och sen fortsätter det så hela tiden. Ackordgången är C-G-Am-F, rätt standard. Prova att leka lite melodier, hoppa över F och A i C dur-skalan och variera lite olika melodier.

Ledsen, men jag fattar ingenting 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ouch, alright. Hur mycket musikteori kan du? För annars är det svårt att förklara. Kan iofs kanske göra om den om jag orkar. Återkommer om/när jag får tid.

Inte mycket alls. Visst lite har jag lärt mig i musiken i skolan, men inte mycket 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på din melodi. Och utan att snöa in sig för mycket på teori så tyckte jag att det var för mycket "tomma" ackord. Dvs, det fanns ingen kännbar melodi att relatera till. Det blev för mycket stampande på samma ställe om man säger. Kolla in melodin jag skickade nyss och analysera den så kanske du får ut något av det. 🙂 Bara att säga till annars så får jag försöka förklara mer ingående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att lägga dina ackord i klassiska ackordgångar, t.ex. C-G-Am-F som jag använde på min melodi. Och sen variera melodin över den. Sysslar inte alls mycket med House-musik annars så har ingen direkt koll på hur det borde vara. Men av det jag lyssnade på förut så tycker jag att du borde läsa lite mer om ackorduppbyggnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde min version av Unicron's melodi, kind of. hann inte få bort disten och massa annat äckligt innan projektet falerade totalt men aja, blev väl halvt nöjd.

"Låten" består av 4st olika synthar med 2 olika oktav (en våning upp eller ner på pianot) varav 2st saw och 2st square och alla spelar samma melodi, ackorden sköter en saw synth. Effekterna är lite huller om buller men det är i alla fall ett försök till en uppbyggnad, dessa effekter användes; en white noise/sine synth med massa filter på och automations, en cymbal + kick + reverb, en kick + reverb,

Allt är sidechainat, rätt dåligt utfört dock. Effekterna på syntharna är lite reverb + chorus.

Hoppas du har lärt dig något, jag är verkligen inget "proffs" som du kanske hör (du kan checka in min tråd om du vill veta lita mer http://forum.studio....trad-lat-house/)

Lycka till hur som haver 🙂

Redigerat av fRaNzjAeGeR
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde min version av Unicron's melodi, kind of. hann inte få bort disten och massa annat äckligt innan projektet falerade totalt men aja, blev väl halvt nöjd.

"Låten" består av 4st olika synthar med 2 olika oktav (en våning upp eller ner på pianot) varav 2st saw och 2st square och alla spelar samma melodi, ackorden sköter en saw synth. Effekterna är lite huller om buller men det är i alla fall ett försök till en uppbyggnad, dessa effekter användes; en white noise/sine synth med massa filter på och automations, en cymbal + kick + reverb, en kick + reverb,

Allt är sidechainat, rätt dåligt utfört dock. Effekterna på syntharna är lite reverb + chorus.

Hoppas du har lärt dig något, jag är verkligen inget "proffs" som du kanske hör (du kan checka in min tråd om du vill veta lita mer http://forum.studio....trad-lat-house/)

Lycka till hur som haver 🙂

Okej men var kan jag hitta den och lyssna på den? 🙂

Edit: Såg efteråt att projektet hade försvunnit.

Redigerat av la1997
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...