Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag letar efter en bra synth som passar bra till att koppla ihop med mjukvara. Exempelvis vill jag kunna koppla ihop den till en mjukvarusynth i musikprogrammet Reason. Det ska alltsÄ finnas reglage pÄ den, sÄ som "knobs" och "sliders" (vad det nu heter pÄ svenska) som ska gÄ att stÀlla in sÄ att de Àr sammanbundna till olika effekter / moduleringar i musikprogrammet.

Förtydligande: nĂ€r jag rör pĂ„ ett reglage pĂ„ synthen, sĂ„ vill jag att den effekt jag sjĂ€lv vĂ€ljer ska röra sig pĂ„ samma sĂ€tt i programmet. 🙂

Jag letar efter nÄgot rÀtt billigt, gÀrna under 1000-lappen, max 2000. Men ÀndÄ bra kvalitet för det priset förstÄs. Tips?

Annons
Postat

Hej Thor,

VĂ€lkommen till forumet!

Om jag förstĂ„r dig rĂ€tt sĂ„ Ă€r det inte en synth du Ă€r ute efter utan en midiklaviatur, stĂ€mmer det? 🙂

Eller, Àr du ute efter en synth med inbyggda ljud som Àven kan skicka midi via rattarna?

Jag chansar och gissar pĂ„ det första alternativet. 🙂

Det finns en uppsjö av midiklaviaturer men Àr du ute efter nÄgot bra som lÀr tÀcka dina behov under en tid framöver sÄ behöver det inte kosta mycket alls. M-Audio gör kanongrejer. Hur mÄnga tangenter behöver du?

HÀr Àr ett bra alternativ som kostar dig 984.55:- + frakt. http://www.thomann.de/se/maudio_oxygen_49_3rd_gen.htm

Behöver du inte 49 tangenter kommer den Àven i en variant med 25 tangenter och kostar dÄ 612.02:- +frakt.

M-Audio Oxygen serien Àr kÀnd sen lÀnge och har tjÀnat tusentals hemmapysslare under mÄnga Är.

Lycka till!

Mvh

Anders

Postat

Ha

HÀr Àr ett bra alternativ som kostar dig 984.55:- + frakt. http://www.thomann.d..._49_3rd_gen.htm

Behöver du inte 49 tangenter kommer den Àven i en variant med 25 tangenter och kostar dÄ 612.02:- +frakt.

Har den du lÀnkade och det Àr ett helvete att stÀlla in alla sliders och knobs. Har inte lyckats Àn och inga direkt instruktioner följer med heller...

Postat

För lite högre kostnad rekommenderar jag en klaviatur frÄn Novation för att fÄ med Automap som gör det mycket enkelt att fÄ önskat reglage till rÀtt egenskap i sin DAW.

Postat (redigerat)

Hej DrivKraft,

Tack för vĂ€lkomnandet och ett mycket bra svar! 🙂

Jag glömde skriva att det naturligtvis ska finnas en klaviatur pÄ den. Jag hade visserligen tÀnkt mig en synth med klaviatur, för jag skulle vilja kunna spela pÄ den Àven för sig sjÀlv. Den du lÀnkade till ser bra ut, men finns det nÄgon liknande som den du rekommenderade (dvs ocksÄ har programmerbara reglage), fast som Àven Àr synth?

Ha

Har den du lÀnkade och det Àr ett helvete att stÀlla in alla sliders och knobs. Har inte lyckats Àn och inga direkt instruktioner följer med heller...

Detta lÄter ju inte bra. Andra som provat fÄr gÀrna skriva, framför allt ge tips pÄ bra grejer, gÀrna som ni provat sjÀlva och kan rekommendera.

Redigerat av Thor

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.