Jump to content
Annons

KÖPA akustikbehandling.


nikko

Recommended Posts

Jag har under en ganska lång tid försökt att ge mig själv kött på benen när det gäller akustikbehandling. Läst forumtrådar i mängder, kollat på isolering, träbitar och grubblat över hur jag kan förbättra min mixplats.

Tanken var att snickra ihop nåt på egen hand.

Har nu blivit väldigt skeptisk till glasull och stenull då dom, vad jag förstår, kan "spridas" i rummet. Och jag är sjukt känslig mot sånt. Pollenallergiker, parfymallergiker och allmänt hatisk mot starka dofter eller annat som kan irritera.

Tankarna går då mot att köpa hem färdiga absorbenter. Men jag hittar inget vettigt.

Läste någon tråd om att polyesterabsorbenter är ett bra alternativ. Grymt, men var sjutton kan man beställa/köpa bra polyesterabsorbenter? Jag har väl relativt stor budget, men vill inte bli ruinerad i onödan.

Länkar är varmt välkomna!

Min tanke med denna isolering är inte att göra mitt rum perfekt. Sitter i ett litet rum på 3x4x2,1m. Dessvärre är det heltäckningsmatta. Kanske skulle jag gynnas nåt enormt av att lägga in ett billigt klick-golv?

Anledningen till att jag drar mig för att göra det "ordentligt" med mätningar och hela tjofräsen är att det är en kortvarig lösning. Jag planerar inte att sitta kvar här mer än nåt halvår/år till. Och därför vore det ju grymt om jag kunde köpa på mig grundläggande akustikbehandling nu, som kan användas även i kommande studiolokal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du bygger själv med glasull eller stenull, så är det inga bekymmer med fibrerna. Man kör på ett tunt lager spraylim på ytan, så håller det kvar alla fibrer som skulle kunna läcka ut annars - och så klär man skivorna med ett genomsläppligt tyg, så att diskanten kan komma in och dämpas.

Skumabsorbenter från exempelvis Vicoustic, Auralex, Primacoustic och andra fungerar lika bra, blir betydligt dyrare - men man slipper å andra sidan ha slöjdverkstad hemma... 😉

Mineralull och skumabsorbenter kallas med ett samlingsnamn "porösa absorbenter" - och de är bra på att dämpa efterklang i princip i hela registret (så länge man inte kör med för tunna paneler) - men stående vågor rår de inte på annat än väldigt marginellt, utan där krävs avstämda basfällor. Det finns sådana att köpa färdiga också, men de är inte billiga...

Läs gärna lite i min artikel om akustikbehandling här: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser detta på din Wiki ang. mineralull:

"Detta är dock inget alternativ för den som allergisk eller annars har problem med mineralull. Det är ingen tillfällighet att ullen levereras i heltäckande, tjock, plast till byggvaruhusen och dessutom förvaras utomhus."

Vilken glasull/stenull kan du rekomendera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nikko!

Om du har allergiska problem tycker jag du ska undvika mineralull eftersom det finns andra alternativ som funkar lika bra och tom. bättre. Även om du sprutlimmar och klär in mineralullen med tyg kommer dom likväl att lukta och avge emissioner. Emissioner som de flesta kanske inte besväras av men har man en tendens till allergi är det ju dumt att chansa när det gäller ens hälsa.

Skumplastabsorbenter består vanligen av polypropen som fyllts med luftbubblor. Absorptionen i dessa är inte lika effektiv jämfört med mineralull och polyester. Skumplasten avger också emissioner.

Polyesterabsorbenter är fria från emissioner och kemiska bindemedel. De är gjorda av en specialspunnen fiber (egentligen flera olika former som ligger huller om buller) som till 70 % består av återvunna PET-flaskor. Materialet är faktiskt mer lämpat än mineralull när det gäller absorption i musikstudios, eftersom absorptionskurvan viker av på ett snyggt sätt i högre register och därmed inte käkar upp all diskant vilket annars brukar vara ett problem med bredbandsabsorbenter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren mina herrar!

Wellness, har du något tips på lämpliga polyesterabsorbenter?

Vad jag förstår är hörnabsorbenter/basfällor prio 1, följt av första reflektioner.

Hur pass stor bov tror ni att heltäckningsmattan är? Bör jag ta bort allt vad textil heter (gardiner osv) för att försöka kompensera för diskanten som mattan slukar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)

Hur är det med linisolering och hampaisolering i dessa sammanhang, både gällande absorption och allergi?

Jag kan inte erinra mig att jag sett någon tråd runt dessa material här på forumet och det vore intressant om någon sitter med mer information.

Ekologiska alternativ börjar ju bli populärt i byggbranschen så varför inte i studion? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren mina herrar!

Wellness, har du något tips på lämpliga polyesterabsorbenter?

Vad jag förstår är hörnabsorbenter/basfällor prio 1, följt av första reflektioner.

Hur pass stor bov tror ni att heltäckningsmattan är? Bör jag ta bort allt vad textil heter (gardiner osv) för att försöka kompensera för diskanten som mattan slukar?

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...