Jump to content
Annons

Avstånd mellan monitorer?


Skogsninja

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa ett par adam a7x till en blivande studio (ska givetvis prova andra också men nu lutar det åt att det blir dessa). Känner till regeln om att det ska bilda en liksidig triangel mellan monitorer och lyssningsplats osv. Det jag undrar är dock var den undre gränsen (för det lär det väl finnas) för hur nära varandra man kan placera monitorerna och sig själv och fortfarande få en acceptabel stereobild. Då tänker jag på ovan nämda monitorer eller andra i ungefär samma storlek. Har inte hittat nån info på deras hemsida.

Anledningen att jag undrar är förstås att jag liksom många andra här på forumet lider av att ha ett lite mindre rum än jag egentligen vill ha.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"That being said, there seems to be a magic distance that a lot of

studio designers and room tuners like, and that’s 67.5 inches between monitors—

but that only works if you can sit roughly the same distance away from the

monitors."

Mestadels handlar det om det är möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är egentligen att det blir en liksidig triangel med dig och monitorerna i varsin spets i triangeln.

Mindre än en meter eller något ditåt ska man nog inte ha mellan monitorerna men annars är det ganska fritt fram, så länge man följer regeln med liksidig triangel.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har förstått det som att man ska sitta en bit innanför spetsen?

Ja - räkna med mitten på monitorerna och mitten på huvudet som spetsarna - men det är ju hyggligt sweetspot på de flesta monitorer (dessutom är det lite större sweetspot med ART-diskanterna, som ADAM använder, än med domes).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...