Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jo det är så att jag har haft ett irriterande problem nu ett bra tag. Jag köpte mig en kondensatormick med inbyggt ljudkort (sE USB2200a) men efter att ha använt den ett tag så tyckte jag inte att kvalitén blev så bra som jag ville. Så efter att ha frågat på forum efter lösningar så provade jag att köpa till ett externt ljudkort (Yamaha Audiogram 6) istället för att använda det inbyggda ljudkortet i micken. Ljudet blev bättre men det var fortfarande lågt efter att ha spelat in. Jag sitter nu och försöker hitta en lösning på problemet men utan framgång. Jag har provat att lägga in en mp3a som jag själv inte har spelat in och när jag spelar upp den i programmet så är det inget problem med ljudnivån (jag använder mig av Cubase 5). Så det borde vara någonting med att det blir någon störning i input under inspelning. Det är i alla fall min gissning. Ljudet låter bra när jag spelar/sjunger i micken utan att spela in. Det låter bra också under tiden jag spelar inmen sen när jag spelar upp det igen så är det väldigt lågt och jag måste höja väldigt mycket på ljudkortet för att det ska låta bra. Det är även lågt efter att jag har exporterat. Jag kan inte heller höja mer i mixern i Cubase för då peakar det. Input ligger på ca 75% när jag spelar in och output ligger på samma när jag spelar upp.

Så ja, nu sitter jag här mycket fundersam över vad det kan vara...

Någon som har något förslag? 🙂

Jag spelar in på en PC.

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

När man mixar så komprimerar man och gör andra trick för att öka ljudstyrkan.

Sedan mastras låten och då får man ut några db till i ljudstyrka.

Så mix och mastring ger starkare låt.

Din inspelning är obehandlad och har alltså inte samma ljudtryck som en färdig låt har.

• 1 månad senare...
Postat

Jag gjorde en tråd om detta förut, efter lite tips och egna experiment kom jag fram till följande:

Jag spelar in som det är, kör igång fantommatningen etc. men höjjer inte gainen, blir bara skit då märker jag.

Sen slänger jag på en kompressor och höjjer gainen på den istället, med lite fixande med treshold, attack och vad allt heter (är ingen expert alls), så fick jag önskad volym och bra kvalitét.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.