Jump to content
Annons

Stim måste man vara med och hur fungerara det?


TripMan

Recommended Posts

Stim måste man vara med och hur fungerara det?

Tänkte om man måste vara med och hur fungerar det måste man ha ett skivkontrakt eller skivbolag typ musikförlag bakom sig eller kan man gå med som privat person och skydda sina egna låtar och sedan sälja dom på en hem sida. Och sedan om typ radiop3 spelar låten i radion så får man betalt av stim.

???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltid du som privatperson/upphovsman som ansluter dig till stim. Sen om du eller någon annan tex. spelar in din musik på platta och den spelas i radio så får du pengar.

Gäller också samma sak om du eller annan spelar din musik offentligt. Skicka in Stimrapport så får du också pengar för det.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid du som privatperson/upphovsman som ansluter dig till stim. Sen om du eller någon annan tex. spelar in din musik på platta och den spelas i radio så får du pengar.

Gäller också samma sak om du eller annan spelar din musik offentligt. Skicka in Stimrapport så får du också pengar för det.

Så jag får inte spela min egna musik då om jag registrerat låten till stim och mig som privatperson är upphovsman ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tåls att säga igen. Du får skatta på alla pengar du får från stim i efterhand. Så lägg undan 50% av det du tjänar.

Du får självklart spela din låt hur mycket du vill. Utan att betala. Spelar du din låt på tex en krog eller liknande så betalar ju dom stim-avgift. Dvs du får pengarna och dom betalar såvida det redovisas att just din låt spelats den kvällen. Samma gäller konserter. Skicka in en spellista på låtarna du framfört live så får du betalt för det. Konsertarrangören betalar då stimavgiften.

Redigerat av cRs
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag personligen inte är med i stim, och tycker det rent ut sagt är ren idioti. Jättekul att folk kan tjäna en liten slant på att deras musik framförs. Jättebra för dom som verkligen får sin musik framförd offentligt. Sen att 80% av stimstålarna går till dom 200 mest spelade låtarna i radion är ju ren dynga.

Förväntar mig att få lite skit nu 🙂

Redigerat av cRs
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag personligen inte är med i stim, och tycker det rent ut sagt är ren idioti. Jättekul att folk kan tjäna en liten slant på att deras musik framförs. Jättebra för dom som verkligen får sin musik framförd offentligt. Sen att 80% av stimstålarna går till dom 200 mest spelade låtarna i radion är ju ren dynga.

Förväntar mig att få lite skit nu 🙂

Då är det väl bara att anmäla dig och göra en av dom 200 låtarna då? 😉

För mig är det då praktiskt då jag har en hel del gig med mycket egen musik... Varför skulle det vara idiotiskt att vara med?

Det idiotiska är väl att inte vara med och helt missa ev. ersättning, så tillvida att man inte skriver musik åt Epidemic Sound (var det väl dom hette?) som inte vill ha folk som är med i Stim, men å andra sidan betalar ersättning för låtarna på en gång eller hur det nu funkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni som band som stimmar era låtar? Eftersom det är upphovsmannen som får pengarna, och därav får betala skatten. Delar ni på pengarna/skatten, eller behåller upphovsma(ä)nnen pengarna själv?

Får omformulera mig lite ang det jag skrev tidigare. Självklart bra som artist att vara med i stim och få nån slant för sina verk. Men drev jag en butik eller liknande så skulle jag vänta med att betala nån avgift in i det sista (om jag nu spelar musik i butiken) då pengarna som sagt går till 200st, inte mer. Pengarna borde väl gå till alla? Eller iaf dom låtar som spelas. Är ju inget som säger att man måste lyssna på radio. Många kedjor har ju dessutom sin egen radio där dom själv väljer vilken musik dom vill spela.

Redigerat av cRs
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni som band som stimmar era låtar? Eftersom det är upphovsmannen som får pengarna, och därav får betala skatten. Delar ni på pengarna/skatten, eller behåller upphovsma(ä)nnen pengarna själv?

Man kan göra den fördelning mellan medlemmarna som man känner för, men det är något som bandet måste bestämma sinsemellan från fall till fall. Vissa väljer att alla får lika stor del av alla låtar, vissa väljer att den som kom med idén får större del eller rentav allt - men det är alltså helt fritt att välja procentuell fördelning när man registrerar låten hos STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan jag undrar över är om det är värt att vara med om man typ vill sälja sina låtar på en egen hemsida.

Eller om man nu får hit får man in mer pengar på stim eller försäljning på nätet?

Det är olika saker.

1) Om du säljer egna låtar på en webbsajt så kan du ta betalt för det. Stim är egentgligen inte inblandade i det.

2) Om radion skulle börja spela dina låtar så har du rätt till ersättning, i princip varje gång låten spelas. Den ersättningen administreras nog enklast av Stim.

Och precis som cRs skrev ovan - om du spelar dina egna låtar på en pub (eller om din kompis spelat dina låtar) så kan du sedan skicka en lista till Stim där du talar om vilka låtar det var. Då får du pengar från Stim för att dina låtar framförts. Avgiften till Stim är det arrangören, i det här fallet den som äger puben, som betalar.

Redigerat av writemusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mig så är det inget snack om att man ska vara med i Stim om man skriver låtar. Enkelt sätt att tjäna en liten slant på sin egna musik, både när man spelar dom själv och när andra gör det.

Dessutom är det hur enkelt som helst att gå in i efterhand och logga in på Stims hemsida och få upp listan på alla låtar man stimmat och se eventuella andelsprocent osv.

Självklart val enligt mig iaf 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga att jag personligen inte är med i stim, och tycker det rent ut sagt är ren idioti. Jättekul att folk kan tjäna en liten slant på att deras musik framförs. Jättebra för dom som verkligen får sin musik framförd offentligt. Sen att 80% av stimstålarna går till dom 200 mest spelade låtarna i radion är ju ren dynga.

Förväntar mig att få lite skit nu 🙂

Fattar heller inte vitsen med stim om man är liten i branschen. Först får man betala, förr var det så i alla fall, grova pengar per pressad skiva. Sedan när skivan spelades i radio gick det mesta av ersättningen till de rikaste i branschen. Med andra ord; de fattigaste sponsrade de rikaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men radion skickar väl in listor på låtarna de spelat? Däremot skickar ju inte butiker in listor på vad de spelar så deras pengar kan jag tänka mig blir distribuerade procentuellt de mest spelade låtarna.

Jag tror att butiker som spelar musik ska skicka in listor på det de har spelat.

Ett tips. Läs igenom varenda liten text i stims "Hur fungerar stim" sektion. Mycket att lära. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Butiker och pubar betalar bara en schablonavgift och skickar inga listor, därför går dom pengarna till Gessle och Benny andersson.

För oss som spelar alternativ musik så kan det nästan kvitta med stim då det sällan spelas på betalande radiostationer.

Vi spelas en massa på den amerikanska webradiostationen Chronix aggressions, last fm och youtube men det får vi ju inget betalt för.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar heller inte vitsen med stim om man är liten i branschen. Först får man betala, förr var det så i alla fall, grova pengar per pressad skiva. Sedan när skivan spelades i radio gick det mesta av ersättningen till de rikaste i branschen. Med andra ord; de fattigaste sponsrade de rikaste.

Om det är enbart eget material, så kan man bli befriad från NCB-avgift på första upplagan (max 1000 exemplar), så för de flesta små aktörer har det i princip ingen betydelse med NCB-avgift (som inte ska förväxlas med STIM-avgift).

Om man ändå betalar NCB-avgift, så får man ju tillbaks en del av det sedan, eftersom åtminstone en del av avgiften för mekaniseringen (CD-pressningen) går till upphovsmännen och betalas ut via STIM. Kommer inte ihåg hur stor del av avgiften man får tillbaks, men någon annan kanske har siffror på det?

När det spelas i radio så kommer det playlists till STIM från de flesta kanaler utom närradion, som inte detaljredovisar - så i de flesta fall går pengarna vid radiosändningar till rätt upphovsmän (dvs om man är med i STIM - för annars händer det ju inte så mycket, utan STIM har då kvar pengarna reserverade ett visst antal år innan de går vidare till den allmänna potten som följer försäljningsstatistiken...). Spelas någon av dina låtar i närradion, så kan du däremot själv skicka in en anmälan om när och i hos vilken station låten spelades, så får du ändå de pengar du har rätt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...