Jump to content
Annons

Spela in keyboardens pianoljud

Recommended Posts

Mickey Deeds (oregistrerad)
Postat

Hoj hoj,

Jag har en Yamaha aw 1600 digital porta och vill spela in pianoljudet från en yamaha-keyboard.

Jag fattar inte hur jag ska få rent ljud. Jag vill få in det som det låter helt rent, hur gör man ?

Annons
Postat

Vad har du försökt med? Låter det illa så kan det bero på olika saker (beroende på HUR det låter), men jag kan komma med en liten gissning... Utimpedansen från syntar kan ibland vara i högsta laget för vanliga lineingångar, så ibland kan man behöva DI-boxar eller om det finns högohmiga instrumentingångar att koppla synten till.

Postat

Det låter typ så här nu http://www.ubetoo.com/player.aspx?mediaid=50846

Hittade en HI-Z ingång som jag ska testa, låter något bättre så här rätt upp och ner. Men det låter fortfarande klonkigt och inte alls med någon varm mjuk ton, som jag nästan har när jag pluggar lurarna rätt in i keyboarden. Jag ska testa att ratta lite på keyboarden och sen kanske jag kan mixa ljudet lite bättre i porta både på inljudet (det är där jag tror jag har problem) och sen på efterrattningen.

Det är ju inte världens dyraste keyboard heller, kan ju helt enkelt vara så. Man får ju vad man betalar för och i slutändan finns ju en enkel regel "Skit in, skit ut".

Tack för tipsen

drloop (oregistrerad)
Postat

Antar att pinaot låter mer utpanorerat när du lyssnar i keyboarden?

Nu är det nämligen inspelat i mono.

Postat

Stämmer nog bra det. Jag har precis idag köpt en ny kabel så jag kan panorera på varsin ingång.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.