Jump to content
Annons

elchockad till vansinne!


wicked_s

Recommended Posts

Hmm... visste inte riktigt vart detta inlĂ€gg passade in, sĂ„ jag placerade det hĂ€r under allmĂ€nt. Det Ă€r sĂ„ att jag fĂ„r elchocker med jĂ€mna mellanrum, alltsĂ„ nĂ€r jag sitter framför datorn. Skrivbordet Ă€r gjort av trĂ€, fast sjĂ€lva ramen Ă€r av nĂ„gon slags metall. Och ibland nĂ€r jag nuddar vid det sĂ„ brĂ€nner det som fasiken, riktigt lĂ€skigt. Vad kan detta bero pĂ„, har det med jord och sĂ„nt att göra? Är ingen elektriker, enbart simpel gitarrist 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Det har absolut med jordning (eller snarare brist pÄ jordning...) att göra. Testa att koppla allt i studion till ett jordat urtag i stÀllet, sÄ borde det bli bÀttre. BÄde prylarna och du sjÀlv mÄr nog bÀttre dÄ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Innan du rota för mycket med det, sĂ„ kan du testa genom att dra en jordad förlĂ€ngningskabel frĂ„n köket - för i köket finns det alltid jordade urtag. DĂ„ kan du kontrollera att det blir önskad effekt innan du lĂ€gger ut en massa pengar pĂ„ att fĂ„ omdraget elen. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Innan du rota för mycket med det, sĂ„ kan du testa genom att dra en jordad förlĂ€ngningskabel frĂ„n köket - för i köket finns det alltid jordade urtag. DĂ„ kan du kontrollera att det blir önskad effekt innan du lĂ€gger ut en massa pengar pĂ„ att fĂ„ omdraget elen. 🙂

Dra ALDRIG en jordad förlÀngningssladd frÄn ett annat rum. Det Àr förbjudet att blanda ojordat och jordat i samma rum, helt enkelt dÀrför att det kan gÄ vÀldigt illa, lÀs dödsolyckor.

LÀs mer pÄ ElsÀkerhetsverkets webb:

http://www.elsak.se/konsument/q6.asp

/Mats

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den risk som finns Àr om du drar en ojordad kabel in i kök eller badrum. Om du drar en jordad förlÀngning till ett annat rum, sÄ finns det inga sÄdana risker. Dessutom rekommenderade jag det inte som en permanent lösning, utan bara som ett test för att se om det hjÀlper - och sjÀlvklart ska allt i studion kopplas till den jordade kabeln dÄ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag kanske Àr helt ute och cyklar, men kan det inte vara sÄ att du gÄr omkring i klÀder av syntetmaterial eller pÄ annat sÀtt bygger upp statisk elektricitet? Har hÀnt mig nÄgra gÄnger att det blixtrat till riktigt ordentligt, och vartenda uttag Àr jordat i rummet jag sitter i (var verkstad förut).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den risk som finns Àr om du drar en ojordad kabel in i kök eller badrum. Om du drar en jordad förlÀngning till ett annat rum, sÄ finns det inga sÄdana risker. Dessutom rekommenderade jag det inte som en permanent lösning, utan bara som ett test för att se om det hjÀlper - och sjÀlvklart ska allt i studion kopplas till den jordade kabeln dÄ...

Claes, du har helt rÀtt! Jag hade lite för brÄttom helt enkelt.

Men om vi gÄr till Wickeds grundproblematik sÄ kan det handla om ett allvarligt fel (om det nu inte Àr statisk elektricitet som Àr orsaken). Eventuellt kan det röra sig om ett jordfel i nÄgon av dina apparater, alltsÄ att ledaren har kontakt med chassit. Om den dÄ Àr ansluten till ett ojordat uttag kan strömmen istÀllet ta vÀgen över din kropp. Om du dÄ sitter i nÀrheten av ett element eller en vattenpöl kan det gÄ riktigt illa.

Om din apparat har jordat stickkontakt kan du testa den genom att ansluta den till ett jordat eluttag (HÅLL INTE I CHASSIT SAMTIDIGT!). Om apparaten Ă€r skadad kommer dĂ„ strömmen att gĂ„ frĂ„n ledaren till jord och proppen gĂ„r.

Om det istÀllet Àr en ojordad kontakt kan du inte göra pÄ ovanstÄende sÀtt.

Kom ihÄg, om du Àr det minsta osÀker pÄ hur du ska gÄ till vÀga ska du kontakta en elektriker!

/Mats

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eventuellt kan det röra sig om ett jordfel i nÄgon av dina apparater, alltsÄ att ledaren har kontakt med chassit. Om den dÄ Àr ansluten till ett ojordat uttag kan strömmen istÀllet ta vÀgen över din kropp. Om du dÄ sitter i nÀrheten av ett element eller en vattenpöl kan det gÄ riktigt illa.

jag ska sluta fippla med elementen nÀr jag fÄr stötar av prylarna. brukar bli irriterad och hÄlla pÄ med massa dumheter, kablar till elementet t.o.m. , ska ta det lugnare i framtiden. :\

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grahn, har du försökt dig pĂ„ Cervin-Vega-exprimentet eller? 😆

va inte det 140db i slutet rum ???

Jag menade 220V frĂ„n vĂ€gguttaget rakt in i baselementet 😄

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AHAA jaa jÀvlar det var inte sÄ konstigt att jag fick ducka för byrÄn dÄ...

Joo det var i det ögonblicket det slog blixter och jag blev kĂ€r i min flickvĂ€n och sen dess Ă€r hon försvunnen.... 😆

😄

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jag hittade henne

Jody Gibson

lyssna gÀrna, hon Àr go som guld.

(en gÄng i tiden höll vi pÄ att göra historia, men det Àr en annan historia)

NĂ€men titta, dĂ€r Ă€r hon. Liggandes pĂ„ en grĂ€smatta i Canada. 😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...