Jump to content
Annons

Desertdead


Arete

Framtid för denna?  

16 röster

  1. 1. Framtid för denna?

    • Mycket ljust, kommer bli görbra
      3
    • Verkar hyggligt, jobba på
      4
    • Tja, jag vet inte...
      0
    • Ganska dålig, men nån kanske gillar..
      4
    • Döda, lägga i låda, begrav. NU!
      3


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Desertdead

* ARTIST/GRUPP: Arete

* GENRE: Electro

* LÅTLÄNGD: 4:42

* KOMPOSITÖR: Mattias Andersson

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 5,4MB

* STATUS: Tidig skiss

* LÅTLÄNK: http://helga.servegame.com/~arete/music/be...(beta%201b).mp3

Skulle egentligen sova, men fastnade vid datorn. Blev ett stycke ganska soft electro, lite i stil med Boards of Canada kanske. En ganska tidig version, men ge mig gärna kritk på hur jag kan förbättra :-)

EDIT: sådär, en ny version upplagd. Läs hela tråden om du vill veta vad som ändrats :-)

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

skitbra, men svårt svårt och svart.

femma från mig. men knappt jag pallar lyssna. vilken psykos

ok om jag lånar den här musiken till en film?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra början 😆 Håller med reason om att dissharmonin blir lite jobbig i längden, speciellt när sången försöker vara lite melodiös så borde den bryta av låten med lite, ja, harmoni 😆

Rösten som kommer vid 2:59 vore en schysst brygga in i något helt annat tycker jag. Känns lite som ett antiklimax när låten fortsätter som förut.

Vore trevligt med en liten matta av stämningsfulla samplingar i bakgrunden, gärna något som bygger på den paranoida olustkänslan och som berättar lite mer.

Och var inte rädd för att göra den dubbelt så lång om fantasin räcker till 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra idé, att brygga över till något annorlunda, kanske ett vackert, väldigt harmoniskt avsnitt :-) Det ska jag försöka spinna vidare på, tack för den idén. Samplingar ska jag få in i den, det ligger på planeringsstadiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle egentligen sova, men fastnade vid datorn. Blev ett stycke ganska soft electro, lite i stil med Boards of Canada kanske. En ganska tidig version, men ge mig gärna kritk på hur jag kan förbättra :-)

Ja, det är lite "god-natt"-musik men svår att somna till med alla "intressanta" ljud ...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

och STORT plus för att du har ett "Döda, lägga i låda, begrav. NU!"-alternativ.

jag vet att det låter konstigt men jag har sett galluppar där man som sämst kan ge "ok, men fixa sången!"

Man måste ju få MOTORSÅGA folk också.. grr

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar musiken och pratet som bara den, men sången känns lite....jag vet inte...."trist"....? Måste va rätt så svårt att sjunga till den där bakgrunden, men lite mer känsla vore bra.

Samplingar kan bli bra om det blir psykotiskt snudd på otydbart mummel... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket sant att sången inte låter så bra. Jag är förkyld för tillfället så det var bra jobbigt att ta två tagningar, så efter andra fick det vara nog. Ska ta om den när jag känner mig bättre och fått tillbaka rösten. Känns som jag hade fullt upp att försöka hålla nån sorts ton den här tagningen :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Gillar musiken och pratet som bara den, men sången känns lite....jag vet inte...."trist"....? Måste va rätt så svårt att sjunga till den där bakgrunden, men lite mer känsla vore bra.

Samplingar kan bli bra om det blir psykotiskt snudd på otydbart mummel... 😆

snack. sången låter bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog till mig vad rainydays tyckte om att låta den gå över i något lite annorlunda vid 3:12, så jag lät den förändras en gnutta där, och fick till ett lite bättre slut. Fram tills dess är den i stort sett oförändrad, så börja där om ni inte orkar höra hela igen ;-)

Hursomhelst, nu version här:

http://130.236.154.249/~arete/music/alfas/...0(alfa%203).mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram till dess att sången kommer in tycker jag definitivt att det är en fyra.

När sången kommer in (1:15) får jag känslan att ljudlandskapet stannar upp och lägger sig lite halvt om halvt beskedligt bakom och samtidigt bredvid sången på ett, i längden, irriterande sätt.

Kontrasten mellan sång och musik känns lite ospännande.

Mitt förslag är att du tar bort sången och jobbar vidare i Boards of Canada-land.

---

Vänta nu... Lyssnar på den andra versionen nu och den är mycket bättre. Jag får My Bloody Valentine-vibbar av den runda monofoniska synthen som kommer in efter tre minuter nånstans. Bra!

Men tänk över sången mer.

Hmm. Splittrat inlägg det här. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

visst. sjysst idé.. men jag tycker det är lite för mycket kontraster.. det är för mycket saker som krockar så som jag upplever det.. inte vad gäller harmonier å så.. det är alldeles utmärkt.. men det där bytet mot slutet.. det är i mina öron alldeles för abrupt.. eller kraftigt. fast jag håller med om depeche.. haha. 😉

inte så tokigt.. men helt enkelt svårt å placera.. känns som "kan vara lika genialiskt som skräp.." det är nog bara att välja 🙂 fast den har ju gått några varv nu.. jag skulle säkert kunna hitta en skiva eller två med sånt här i skivsamlingen.. om det nu kan säga nått.. 😄

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo börjar tycka att det avbräcket mot slutet blev lite för abrupt jag också. Ska försöka hitta någon bättre brygga, och fixa till det lite mer.

"kan vara lika genialiskt som skräp.." - Det var nog en bra beskrivning 😉 Dömt av rösterna så är det ingen som är oberörd iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Till slut fått fingrarna ur *piiiiip* och ordnat till lite småsaker i den här. Gjort om litegrann i mitten, sången är som den var (provade köra den på flera olika sätt men inget passade bättre i mina öron). Mest trixat med mixen, så jag tar gärna åsikter på mixningen.

länk: http://helga.servegame.com/~arete/music/be...(beta%201b).mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...