FuJiSuN Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Finns det hörlursmonitoerer? Vill föredra detta då jag har tajt om plats i min grotta.. Någon som kan rekommendera nån modell/märke? Tackar så hjärtligt i förhand 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 För mixning blir det bäst med öppna lurar om man måste köra med lurar. Sennheiser HD650 är ett bra val. Kostar som ett par billiga monitorer, men om du ska ha dem som enda lyssning, så bör du inte snåla in och ta ett par halvtaskiga lurar, eftersom det blir mycket svårare att få ihop bra mixar då... Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 För mixning blir det bäst med öppna lurar om man måste köra med lurar. Observera "måstet" där. Det är egentligen inte särdeles bra att mixa i lurar iom att stereobild, etc, blir helt annorlunda när du har "högtalarna" alldeles på öronen jämfört när du har dom utplacerade i ett rum.... (Ööh... Hur skriver jag egentligen? Ja, hoppas att det går att förstå.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 För mixning blir det bäst med öppna lurar om man måste köra med lurar. Observera "måstet" där. Precis! Jag rekommenderar alltså inte att ha lurar som enda lyssning annat än i nödfall. Bara ett litet förtydligande... 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FuJiSuN Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Okej då. Men om man ska ha ett par högtalarmonitorer el va d heter 😉 Vad bör man lägga på det då? Typ..minimi peng om man inte är beredd att offra allt för mycket på kvaliteten.. Är det olika monitorer som krävs om man kör goa jämfört med gitarr- pop/rock/trash? Eller spelar det ingen roll kanske.. Tack o Aight.. 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piffen Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 ja du.. det är kan det tyckas väldigt mycket om.. ju mer specialintresserade och kunniga folk blir, desto högre tycks minipriserna bli 😆 själv har jag ett par för 3000... det var väl vad de sa var smärtgränsen i affären.. duger utmärkt! du kanske vill ha mycket basåtergivning om du ska köra goa t ex.. men generellt brukar man säga att bara du vet hur dina monitorer låter i andra system så går det mesta bra. alltså, har de lite bas så vet du att du kan dra på lite extra i mixen utan att det låter konstigt och vice versa m m.. //smulan Link to comment Share on other sites More sharing options...
FuJiSuN Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Ok Smulan. Jag kör dock inte goa. (Thank you Lord!! 😆(min mening utan att dissa andra som gör det) 😉 jag spelar gitarrmusik. Vaddå..ska man ha mindre bas återgivning då? Thanks and out.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piffen Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 du är knappast i behov av ett par monitorer som återger riktigt djup bas om du spelar gitarr, gitarren kommer liksom inte hela vägen ner i registret och sett ur det perspektivet är det meningslöst att ha monitorer som kan återge de lägsta/lägre basfrekvenserna, dock kanske du vill lyssna på det i samband med annat? ..en musiker som gör musik där basen är viktig och central behöver det mer än dig så att säga.. 😆 //smulan Link to comment Share on other sites More sharing options...
FuJiSuN Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Aha då 😆 inte heller en basgitarr kommer ner i de frekvenserna du talar om.. eller? Creds!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piffen Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 haha.. got me.. 😎 jomenvisst. men gud vad jag kan vara blåst ibland.. nåväl. du har rätt. men du kanske ändå inte vill åt de allra djupaste frekvenserna med en basgitarr heller.. men visst. everything goes. 😎 //smulerz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Keys Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 (edited) hmm....vill man inte åt typ 50hz-22khz oavsett musikstil? Jag menar, ljud förekommer ju runt 50hz även i....hmmm....allt, typ....i varierande mängd dock, men ändå....och finns ljuden där vill man höra dom, punkt slut! 😎 Sen vill man väl alltid ha så "raka" monitorer som möjligt...! Har svårt att se varför man vill ha mer basåtergivning för att man sysslar med en speciell musikstil! (fast du kanske menar att baselementen inte skall bottna vid för låg volym i basen) För ska det vara mkt bas i en viss musikstil så boostar man väl på i basen när man mixar....men monitorerna ska väl alltid bara återge precis hur det låter!? 😎 Edited February 18, 2005 by Mr Keys Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Huvudsaken är väl att du tar dig tid att gå runt till ett par olika musikaffärer och lyssnar, så att du får ett par monitorer som du trivs med. Därigenom kommer du också att märka vilken skillnad olika prisklasser gör, och förhoppningsvis hittar du ett par hyfsat billiga som låter nästan lika bra som de som kostar mycket mer... 😎 Problemet med monitorer som inte återger lågbasen ordentligt kan ju va att man får en riktig överraskning när man sedan ska spela ute och trummorna som låtit jättebra hemma helt plötsligt får hela PA-anläggningen att vibrera pga all bas som inte märktes hemma. (Jag lovar, ljudteknikern blir jätteglad... 😎) Men det kan man iofs lösa genom att använda sig av visuella hjälpmedel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
FuJiSuN Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Oki..några model/märkes- rekomendationer? Så man inte e helt vilsen.. e lite skum på sånna där försäljare..har blivit blåst en gång innan då en idiot fick mig att köpa en baseffekt till min gitarr för mina första och sista sommarjobbspengar. Han ville bara sälja o sa att det var samma sak bas/gitarr-effekter, men när jag glad o sprallig kom till repokalen o visade mitt nya inköp till bandkamraterna så blev dom impade, men när jag satte igång skiten lät det som om man hade haft gitarren i röven eller i en plåtburk 😎 Karma till alla som hjälpt 😎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piffen Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 hmm....vill man inte åt typ 50hz-22khz oavsett musikstil? tja.. det är ju väldigt underordnat om man gör akustisk mespop till exempel.. det är inte alls säkert att du är så långt ner som (!) 22 khz.. men det förstås, du kanske har en finfin gitarr.. som kommer dit 😎 eller så är rösten kanske otroligt djup.. 😎 men du får ju ändå anstränga dig för att komma så långt ner med de förutsättningarna . . . Sen vill man väl alltid ha så "raka" monitorer som möjligt...! Har svårt att se varför man vill ha mer basåtergivning för att man sysslar med en speciell musikstil! (fast du kanske menar att baselementen inte skall bottna vid för låg volym i basen)För ska det vara mkt bas i en viss musikstil så boostar man väl på i basen när man mixar....men monitorerna ska väl alltid bara återge precis hur det låter!? Rak frekvensgång är ju liksom poängen med monitorerna, visst. Men som du säger, det kanske krävs att jag höjer volymen högt hemma innan jag faktiskt hör eller tycker mig höra det jag är ute efter.. om monitorerna har en kraftigtare basåtergivning så behöver jag kanske inte väcka grannarna på tisdagsnatten klockan 03:40 bara för å se om basen verkligen är så djup som jag vill att den ska vara (om man bara känner sina monitorer är det inte så farligt om de inte är helt ärliga, det kan t o m vara praktiskt, som sagt).. å visst boostar man basen om man vill ha mkt bas, men det innebär inte att det låter bra.. om man upplever basen som låg när den inte är det, då kan man ju råka ut för allt möjligt otrevligt (som android påpekade) ... ska å ska, det är som sagt poängen, men så ovanligt att de inte gör det är det inte.. kika bara i testet i studio.. //smulan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håkan Ekberg Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 hmm....vill man inte åt typ 50hz-22khz oavsett musikstil? tja.. det är ju väldigt underordnat om man gör akustisk mespop till exempel.. det är inte alls säkert att du är så långt ner som (!) 22 khz.. men det förstås, du kanske har en finfin gitarr.. som kommer dit 😉 eller så är rösten kanske otroligt djup.. 🙂 men du får ju ändå anstränga dig för att komma så långt ner med de förutsättningarna . . . Öh! Jag tror det föreligger ett litet läsningsfel eventuellt. 22kHz är väldigt högt. Över vad en normal människas hörsel kan uppfatta. Tror inte någon kan sjunga så högt heller. 🙂 Prova en hundvissla 🙂 F'låt! kunde inte låta bli. Håkan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrix Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 22kHz är väldigt högt. Över vad en normal människas hörsel kan uppfatta. Du lär väl känna basen även om du inte "hör" den? Eller? 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 Jag tror ni tänker på 22hertz, inte 22kilohertz (22000 hertz), som är alldeles för högt för en frisk ung hörsel att höra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 Kan dubbla det där med Sennheiser HD650 förövrigt. Jag har ett par Sennheiser HD600 sen början på 2001 (föregångaren till HD650), och det är ett av det bästa köp jag nånsin gjort tror jag 😉 /Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest maxmaxmax Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 demoniqus har sagt att vid 12 hz skiter man på sig så köp inte FÖR bra högtalare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D Vibe Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 demoniqus har sagt att vid 12 hz skiter man på sig så köp inte FÖR bra högtalare. Pjae, det finns väl högteknologiska vapen (under utveckling?) som går ut på att man spelar ut en ton runt 18hz (tror jag det var) som får hjärtat att skena.. /Daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted February 20, 2005 Share Posted February 20, 2005 demoniqus har sagt att vid 12 hz skiter man på sig så köp inte FÖR bra högtalare. Har hört att samma fenomen kan hända om man står brevid en Top Fuel dragster vid start utan hörselskydd... 😉😆😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts