Jump to content
Annons

Att genomföra en konsert


CArebratt

Recommended Posts

Hej!

Jag sitter nu och grubblar framför datorn (som vanligt) på en tanke som länge har funnits i mitt huvud. Min tvillingsyster insjuknade i cancer för några år sedan, och nu vill jag göra något för alla som är eller har varit drabbade av denna hemska sjukdom. Eftersom det är musik jag kan bäst så tänkte jag att en konsert skulle vara grymt.

Jag har dock aldrig arrangerat någon konsert och jag skulle behöva hjälp av er som har erfarenhet av detta. Eftersom jag är helt novis så är alla tips och råd välkomna.

Så min fråga är:

Hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur stor ska konserten vara? Mitt tips är att ta kontakt med nått studieförbund och hör om de kan sammarbeta med dig för att dra ihop något!

+1 på den.

En annan lösning kan ju även vara att ta kontakt med en befintlig scen/konsertlokal. Fråga dom om dom kan tänka sig "sponsra" lokalen för ändamålet. Prata även med lite lokala band eller andra musikpolare. Kan ju vara lite enklare att dra ihop en stor konsert om man är ett antal akter som delar kvällen (givetvis under förutsättning att dom också gör det gratis för ändamålet).

Ta även komntakt med, beroende på var man bor, något estetiskt gymnasium, som kanske kan tänka sig att göra/designa afficher för detta (om man nu inte kan/vill göra själv). Ett tryckeri kanske kan ställa upp med lite flyers och tryckning av afficher.

Prata även med den lokala p4-stationen. Dom kanske kan göra någon liten intervju som kan tänkas hjälpa publiktillströmningen, alternativt ta med det i deras evenemnagskalender. Prata också med lokalpressen.

Gällande ljud osv. prata med lokala musikbutiken och fröklara hur det ligger till, så kanske du får låna anläggning också.

Å glöm inte att på något sätt uppmärksamma alla sponsorer (gärna på affichen), så kan det också underlätta givmildheten.

Hoppas allt går som det är tänkt!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Tack för alla svar, verkligen! Nu är det så att jag faktiskt hade börjat lite smått med planeringen innan jag skrev här på forumet, så jag har gjort det mesta ni har tagit upp. Lokalen är fixad och musiker är det ju inte brist på om man säger så... ☺️

Men det jag tänkte på var tillstånd och sådana grejer, att ta entré och ge alla pengar till välgörenhet vill jag verkligen göra. Men behövs det något tillstånd eller liknande för detta?

/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bara om du tänkt servera alkohol.

Red: för detta arrangemang räknas väl som offentligt?

Om du verkar osäker så fråga polisen vad som gäller.

Sen säkerhet: Kolla att lokalem har fungerande nödutgångar och fri väg till dessa. Glöm inte att informera gästerna om dessa. Detta kan lämpligen göras innan första bandet startar.

Lokalens storlek: Hur många får högst vara i lokalen?

För rökarna: Anvisad plats?

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...