steffonen (oregistrerad) Postat 17 februari 2005 Postat 17 februari 2005 Hej! Hoppas på lite goda råd från duktigt folk här. Jag är ute efter ett bra ljudkort för "hemma inspelning" på datorn. Jag undrar om någon här vet om Creative Sound Blaster Audigy 4 Pro är ett bra val till ljudkort? För just inspelningar. Tacksam för svar.
lavrell Postat 17 februari 2005 Postat 17 februari 2005 Jag pratar aldrig gott för Sound Blaster för inspelning. Välj hellre ett av dom billigare korten från EMU som har bättre AD/DA-omvandlare och högre ljudkvalité för pengarna 😛 Creative är för gamers 🙂
Linus Postat 17 februari 2005 Postat 17 februari 2005 Jag pratar aldrig gott för Sound Blaster för inspelning. Välj hellre ett av dom billigare korten från EMU som har bättre AD/DA-omvandlare och högre ljudkvalité för pengarna 😛 Creative är för gamers 🙂 Amen brother!
android Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Jo, precis. Kolla i musikaffärer (eller på musikaffärer på nätet) istället för i datoraffärer om du ska ha ljudkort till musikdator! Förutom E-MU, som Lavrell nämnde kan det även va värt att kolla in de billigare korten från ESI, M-audio och Echo...
freddie Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Det är inget fel på ljudet i SB kortet, men för samma pengar kan du få ett bättre, mer anpassat för inspelning. SB har vissa irriterande faktorer som dom (Creative)envisas med. Dessa ställer bara till det för dej.
The Mr Postat 18 februari 2005 Postat 18 februari 2005 Som vanligt när dessa frågor dyker upp så förespråkar jag Esi Juli@, för den som inte vill lägga ner allt för mycket pengar, men ändå vill ha kvalité. 1 500:- kostar det... The Mr...
steffonen (oregistrerad) Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Okey! Jag tackar och bugar för era tips och råd.
JonnyEklund Postat 19 februari 2005 Postat 19 februari 2005 Emu 0404! Det är suveränt! Jag installerade.. Sen körde jag.. har inte ens behövt installera nya drivrutiner.. Allt funkar direkt utan att tjafsa! Bra DSP effekter som följer med också!
Martin Postat 20 februari 2005 Postat 20 februari 2005 (redigerat) Säger bara en sak.... EMU 0404! 1295:- ligger det på, går säkert att få billigare någonstands. Nu undrar nu nog vad som gör det så bra? Jo, det är utvecklat av EMU som är ett dotterbolag(?) till rika feta Creative. EMU har fått leka fritt i flera år nu med massor av pengar 😕 och till slut kom de upp med dem här nya ljudkorten. Om du jämför EMU 0404 med närliggande kort såsom ESI Juli@, Audiophile 2496 så märker du nog att de är ganska lika. Men det finns två viktiga faktorer som spelar stor roll. Den ena är att EMU 0404 är lillebrorsan till de dyrare korten i serien, den har allt gratis från de dyrare korten. Och nu kommer vi till den saken som avgjorde i mitt köp av ett 0404, det var att man får med en DSP (Digital Sound Processor). Varken Audiophilet eller Juli@ kortet har en sådan. Sånna finner du oftast på mycket mycket dyrare kort. Själva grejjen med en DSP är att du avlastar din dator, ett avancerat mjukvaru reverb kanske tar upp 40% CPU på dator med några år på nacken. Om du istället slänger över reverbet på DSP:n så sparar du 40% CPU-kraft och har 100% CPU-kraft kvar att bolla med. Du kan jämföra DSP:n med tillexempel ett 1000 kr's Hårdvaru reverb (reverben låter riktigt bra på DSP:n). Men såklart är det inte bara Reverb som du kan använda, det finns massor med annat godis..Flanger, Wah-Wah, Högtalarsimulering, EQ's osv, men så klart låter inte allt skitbra, finns en hel del som JAG inte skulle slänga in i en låt. Men som sagt det är ju mjukvara vi talar om här och drivrutinerna och patchmixen kommer säkert bli uppdaterad med ännu mer godis i framtiden. En annan positiv sak jag vill påpeka är att kortet inte har alla ingångar/utgångar direkt på kortet, utan de är kopplade till två kablar som du sätter in i kortet. (se bild). Det gör att du aldrig kan bryta av kortet om du skulle råka dra i en Telekabel, eller om någon klant snubblar på en sladd. Det gör också att du kan ställa datorn närmare mot väggen utan att sladdarna tar i eftersom du kan dra ut sladdarna mot sidorna av väggen. Om du inte köper det här kortet är du sinnesjuk! 🙂 http://www.emu.com/products/product.asp?pr...aincategory=754 Redigerat 20 februari 2005 av chilone
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.