Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan alla.

Eftersom att jag Àr ute och spelar in pÄ lite olika stÀllen, sÄ krÀvs det att man Àr hyfsat smidigt mobil.

Har nu mitt motu 8pre-ljudkort i ett 8he "flightcase" frÄn tysken.

DÀr har jag Àven liggandes hÄrddisk och ihoprullad multi,m samt min Macie Bigknob, sjag bara behöver stÀlla tillbaks i caset nÀr jag ska ivÀg... Smidigt. Bara en FW till min MBP nÀr jag Àr ute, sen, dÄ jag kommer hem, byta FW till min iMac. Funkar alldeles utmÀrkt.

Men, nu drar jag ett önskescenario;

Skulle behöva 8 kanaler till (a la, Bheringer ADA 8000), men Àven fler utgÄngar, sÄ man kan mixa separat hörlurslyssning för inspelning, via en hörlursförstÀrkare...

Finns det nÄgon/nÄgra smidiga lösningar fÀr ÀndamÄlet (lÀs; inte för dyra)?

Eller, skulle det rÀcka med ADA 8000, men jag var lite fundersam om man Àven kan anvÀnda dom utgÄngarna, om man har det kopplat till Motun?

Mvh

Magnus

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Borde gÄ alldeles utmÀrkt.

PÄstÄs ha 8 adat in och 8 adat ut.

Och ADA8000 har samma...

Redigerat av drloop
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Tjena Magnus!

Du kan anvÀnda 8ch ADAT I/O pÄ din Motu sÄ du tÀnker nog rÀtt dÀr med att skaffa en AD/DA.

Alternativet Ă€r att sĂ€lja bort Motun och skaffa Fireface 800. Fast dĂ„ har du bara 4 micpre. 🙂

Postat (redigerat)

Sweet!

SÄ, om jag uppfattat det rÀtt, sÄ skulle jag kunna köpa en ADA8000 och en sÄnhÀr hörlursförstÀrkare, vilekt skulle i praktiken medföra upp till 16 kanaler inspelning och fyra samtidigt individuella hörlursmixar i stereo, tillsammans med mitt motukort?

Redigerat av Umemagnus
Postat

Har sjÀlv kört liveljud med 8PRE + ADA8000 för extra utgÄngar.

Det du mÄste komma ihÄg Àr att stÀlla ADA8000 pÄ att slava efter ADAT eftersom det inte finns Wordclock-utgÄng pÄ 8PRE.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Vad innebÀr de i praktiken?

Det innebÀr att man inte kan anvÀnda ett par hörlurar med en impedans under 100 ohm.

Det finns dock hörlurar med impedanser över 100 ohm men utbudet Àr ganska smalt.

Postat

Har sjÀlv kört liveljud med 8PRE + ADA8000 för extra utgÄngar.

Det du mÄste komma ihÄg Àr att stÀlla ADA8000 pÄ att slava efter ADAT eftersom det inte finns Wordclock-utgÄng pÄ 8PRE.

Har nu handlat en ADA 8000 pÄ 4sound. Bara 200 kr dyrare Àn tysken (vÀrt att fÄ direkt och inte ev. "beg.problem").

SÄ, det Àr bara att stÀlla den pÄ slav och optiskt frÄn Motu ut-> ADA in, och tvÀrt om?

Postat

Japp!

nja... har testat detta nu och kollat i manualer osv...

Har ADA:n i Slave (ADAT) och kollat optiska kablarna att dom Àr rÀtt... Lyckas ÀndÄ inte fÄ nÄgon signal till logic, frÄn kanal 9 (ADA:ns kanal 1)...

"Locked"-lampan lyser pÄ ADAn, 44,1 pÄ Motun...

Postat (redigerat)

öppnade Cuemixern och dÀr syns nu signalen frÄn ADAn pÄ kanal 9... dÄ Àr det alltsÄ ett "Logic"-problem....

EDIT; Àr det nÄn speciell instÀllning man ska göra dÀr ocksÄ? Förutom att "peka" till kanal 9?

Redigerat av Umemagnus
Postat (redigerat)

nja... har testat detta nu och kollat i manualer osv...

Har ADA:n i Slave (ADAT) och kollat optiska kablarna att dom Àr rÀtt... Lyckas ÀndÄ inte fÄ nÄgon signal till logic, frÄn kanal 9 (ADA:ns kanal 1)...

"Locked"-lampan lyser pÄ ADAn, 44,1 pÄ Motun...

PÄ mitt ljudkort (Alesis iO|26) blir det av nÄgon anledning kanal 11 och uppÄt (fast det borde vara 9 enligt alla instÀllningar...? Fast det spelar ju ingen roll sen jag kom pÄ varför det inte funkade).

Kan kanske vara nÄtt liknande för dig?

Redigerat av MrBluesman
  • Gilla 1
Postat

PÄ mitt ljudkort (Alesis iO|26) blir det av nÄgon anledning kanal 11 och uppÄt (fast det borde vara 9 enligt alla instÀllningar...? Fast det spelar ju ingen roll sen jag kom pÄ varför det inte funkade).

Kan kanske vara nÄtt liknande för dig?

KUNG!!!

Precis vad det var. Slaven började pÄ 11-18

DÄ en kuriosafrÄga... varfan Àr kanal 9 och 10?

Eller Àr det sÄ att första slavenheten börjar pÄ 11-18

och nÀsta pÄ 21-28 osv?

Postat (redigerat)

Har inga MOTU-kort framför mig just nu, men SPDIF lÄter troligt.

PÄ 828:an har de iaf. matat in Ànnu en stereokanalsingÄng innan ADAT-portarna, och det Àr en spegel av main-utgÄngen. Hyffsat onödigt sÄvida man inte anvÀnder MOTU:s DSP i realtid för t ex reverb eller LA2-liknande limiter nÀr man mixar.

EDIT: Men vÀnta, 8PRE har inte SPDIF. Kanske Àr stereomixen dÀr ocksÄ, om Àn utan DSP.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.