Jump to content
Annons

Vilka monitorer ska jag köpa? Mackie vs Genelec?


real1ty

Recommended Posts

Tjenare...det va länge sen man höll till här på detta forum, men hoppas på att bli mer aktiv här i framtiden.

Iaf....

Hade ett litet missöde i studion med mina aktiva Fostex PM-1 monitorer...den ena högtalarens element helt förstört vilket medför att jag får sälja den som funkar och helt enkelt köpa ett nytt par. Tråkigt men samtidigt lite roligt att prova på något nytt i studion.

Denna gång hade jag tänkt att lägga lite extra pengar på monitorerna och de jag kollat upp är Mackie HR824 mk2. Vad jag hört är att dom ska vara riktigt bra. Jag vill ha ett par monitorer som verkligen visar ljudbilden på ett rättvist sätt och gärna bra på att visa de lägre frekvenserna tydligt. Just nu sitter jag med ett par Sennheiser HD-650 lurar men vill samtidigt kunna "brassa" på lite extra i rummet. Kollat lite på Genelec men där har jag noll koll vad man ska köpa för att hamna i samma prisklass som Mackie'na. HJÄLP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga om du får låna hem högtalarna och referenslyssna i din egna miljö... Du kommer förmodligen få en massa tvetydiga svar här ändå gällande vad som är bäst. "Alla sidor" kommer att tycka att just deras högtalare är bäst... (enligt erfarenheter av tidigare trådar i samma ämne; vilka är bäst...)

Sen är det inte prisklassen som heller avgör vad som är bäst, samt att det kan ju ha lite betydelse också vad du håller på med för musik. Vissa monitorer går basen bättre fram. Genelecarna är väl inte så "boomiga" i basen (åtminstånne inte 8030 och neråt), emn jag gillar mina 8030:or, men då pysslar jag mest med akustisk musik och inte så mycket tyngre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga om du får låna hem högtalarna och referenslyssna i din egna miljö... Du kommer förmodligen få en massa tvetydiga svar här ändå gällande vad som är bäst. "Alla sidor" kommer att tycka att just deras högtalare är bäst... (enligt erfarenheter av tidigare trådar i samma ämne; vilka är bäst...)

Sen är det inte prisklassen som heller avgör vad som är bäst, samt att det kan ju ha lite betydelse också vad du håller på med för musik. Vissa monitorer går basen bättre fram. Genelecarna är väl inte så "boomiga" i basen (åtminstånne inte 8030 och neråt), emn jag gillar mina 8030:or, men då pysslar jag mest med akustisk musik och inte så mycket tyngre...

Musiken jag håller på med är progressive house och trance. Så för mig som för andra är basen, beatet väldigt viktigt! 🙂 Och vad jag läst om Mackie'na ska dom vara rätt basiga. Tyvärr bor jag 11 mil ifrån närmsta musikaffär (4sound) så låna hem blir svårt för min del 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken jag håller på med är progressive house och trance. Så för mig som för andra är basen, beatet väldigt viktigt! 🙂 Och vad jag läst om Mackie'na ska dom vara rätt basiga. Tyvärr bor jag 11 mil ifrån närmsta musikaffär (4sound) så låna hem blir svårt för min del 🙁

Rummet du sitter i, hur är akustiken? Kanske, nej förmodligen, finns det anledning att förbättra rummet, om du inte redan gjort det. Se akustiktrådar.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rummet du sitter i, hur är akustiken? Kanske, nej förmodligen, finns det anledning att förbättra rummet, om du inte redan gjort det. Se akustiktrådar.

Lycka till!

Nu känner jag att min fråga gått lite fel väg 🙂 visst akustiken i rummet är viktig...men min fråga om vilka monitorer jag ska köpa kvarstår 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men rummet spelar roll...! Även om det inte är vad du frågar efter så vill jag ändå lyfta detta, se gärna detta resonemang från min studiobyggartråd.

Jag är mycket nöjd med mina Genelec 8040, men jag gör inte dansmusik. Jag har inte testat Mackie.

Mackie HR824 mk2 har 8,75"-element och är specad ned till 35Hz med 150W LF för drygt 5.000:-

Genelec 8050 har liknande specar (8",38Hz 150W LF), men kostar nästan 13.000:-

Sen är det ju en massa andra faktorer som spelar in. Jämförelsen ovan handlar mest om möjligheter att spela bas.

Obs att priserna på såna här monitorer är per styck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...